hand of voet ?
hand of voet ?

Is mijn vermoeden juist dat ik een tarsale of een carpale heb gevonden op het HvH strand ?
Een groet van Paul.
We don't know what we don't know
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: hand of voet ?
ja, maar ik heb de moed opgeven dat ik die dingen ooit nog leer te determineren...
misschien weet Jerry het
misschien weet Jerry het
Groet,
Niels
Niels
Hoi Niels, daar kan ik me iets bij voorstellen.
In Naturalis kan je ook niet genoeg dichtbij komen om een goed vergelijk te maken. Kán wel, maar ik denk dat ze je eruit schoppen als je op dat plateau tussen de poten met je botjes in de weer bent.
In Naturalis kan je ook niet genoeg dichtbij komen om een goed vergelijk te maken. Kán wel, maar ik denk dat ze je eruit schoppen als je op dat plateau tussen de poten met je botjes in de weer bent.
-
Dit bot heeft contouren die een knieschijf suggereren - een knieschijf. Meer beelden nodig.
This bone has contours which suggest a patella - a kneecap. More images needed.
[Editted by HarryPristis on 27-10-2011 at 22:46 GMT +1]
This bone has contours which suggest a patella - a kneecap. More images needed.
[Editted by HarryPristis on 27-10-2011 at 22:46 GMT +1]
“A man should keep his little brain attic stocked with all the furniture that he is likely to use, and the rest he can put away in the lumber room of his library, where he can get it if he wants it.”
--Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle) in The Sign of Four
- DragonSearcher
Eerste indruk is dat het een sesambotje is. Maar een knieschijf zou ook kunnen. Een middenhands/voetsbeen herken ik er niet direct in.
Kan je meer fotos plaatsen?
Gr Jerry
Kan je meer fotos plaatsen?
Gr Jerry
... Eternity awaits ...

De naar de mening van Harry , knieschijf van alle kanten.
Jerry, een middenhands/voetbeen heb ik er ook nooit in herkend. misschien wel zoals je zegt een hand of voetwortelbeentje.
Met de plaatjes van Harry, neig ik toch meer in die richting.
- DragonSearcher
Jah ik bedoelde hand/voetWORTELbeentje...typfoutje...Ook afgaande op die nieuwe fotos is het dat niet. Ik moet er even induiken wat het is, aangezien knieschijven meestal redelijk symmetrisch zijn en das deze duidelijk niet

... Eternity awaits ...
-
Some intermembranous bones, such as the kneecap (patella), are
almost always ossified in adult mammals (with minor exceptions). Other intermembranous bones, known as
sesamoids, occur only in areas where a tendon passes over a joint, and ossify in irregular and unpredictable
patterns (Vickaryous and Olson 2007).
"The number and shape of intermembranous bones vary greatly within the Mammalia, and are highly taxon-dependent. Humans have only one sesamoid (the pisiform) in the carpus. In many mammals, such bones
include the patella and large sesamoids in the manus and pes.
"In ungulates, on the other hand, the only
[relatively] large sesamoid element is the patella. The sesamoids in the manus or pes are small nodular ossifications in the digital flexor tendons, both at the metapodial-phalangeal joint and the distal interphalangeal joint; suids have as many as 13 sesamoids in the manus alone."
-------
Sommige intermembranous botten, zoals de knieschijf (patella), zijn bijna altijd verbeende bij volwassen zoogdieren (met kleine uitzonderingen).
Andere intermembranous botten, beter bekend als
sesamoïdes, zich alleen voordoen in gebieden waar een pees loopt over een joint, en verstenen in onregelmatige en onvoorspelbare patronen (Vickaryous en Olson 2007).
"Het aantal en de vorm van intermembranous botten variëren sterk binnen de zoogdieren, en zijn zeer taxon-afhankelijk zijn. Mensen hebben slechts een sesamoid (de haakbeentje) in opzichte van de hand. In veel zoogdieren, zoals botten onder de knieschijf en de grote sesamoïdes in de manus-en pes.
"In hoefdieren, aan de andere kant, de enige [relatief] grote sesamoid element is de patella. De sesamoïdes in de manus-of pes zijn kleine nodulaire ossifications in de digitale flexor pezen, zowel op het metapodial-gewricht en het distale interfalangeale gewricht ; suids hebben zo veel als 13 sesamoïdes in de manus alleen ".
“A man should keep his little brain attic stocked with all the furniture that he is likely to use, and the rest he can put away in the lumber room of his library, where he can get it if he wants it.”
- DragonSearcher

OK, het blijft een ***ding om te determineren

Kijkend naar de vorm en afmeting (rond de 7,5 cm) komt paard het beste overeen. Ik heb een scan bijgevoegd uit Atlas Osteologique de Mammiferes. Hierop staan de knieschijven van paard, neushoorn en rund. Wat ik bij jou fossiel opvallend vind, is dat een soort van knik zit in de gewrichtsvlakken. Maar dit meen ik ook terug te zien op de knieschijf van paard (zie laatste fotos ter verduidelijking).
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 26-10-2011 om 16:34 NL]
... Eternity awaits ...

Jerry en Harry, ik denk dat jullie het bij het rechte eind hebben. In een boek van Mark Renz, Giants in the storm, staat een afbeelding van een paardenknieschijf, zoals die gevonden is in Florida. Gelijkenis is 100 %
Bedankt en een groet van Paul.