Ammo's uit Whitby preppen
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Ammo's uit Whitby preppen

Hoi,
Ik probeer mijn eerste Ammonieten te prepareren. Aanvankelijk gaat dat goed, tot ik meer naar het midden kom. Het gesteente wordt harder en het lijkt dat de hartjes ontbreken. Ze komen uit de schalie dus ik verwacht wel dat de meeste kapot zullen zijn maar ze komen ook uit nodulen. Heeft iemand tips?? Of is het ook gewoon een kwestie van geluk.
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
Antw: Ammo's uit Whitby preppen
Hallo, de meeste ammonieten die helemaal in de knol zitten, hebben wel degelijk een hart.
Sommige knollen bevatten echter veel pyriet en dat zijn dan ook ......dingen om uit te prepareren.
De knollen waar Peronoceras (is een Dactyliocerasachtige met kleine stekels)in zit zullen niet goed breken als je de knol openslaat.
Deze ammonieten altijd prepareren!
Een alternatieve manier om de knollen te prepareren is het bevochtigen van de helft die je weg wil hebben en de knol vervolgens te bevriezen.
Als je dit vaak genoeg herhaalt, zul je zien dat de knol gaat "ontnoduliseren" dwz. dat er steeds een heel dun laagje van de knol loslaat.
Als de ammoniet in zicht komt, stoppen met de behandeling en de rest mechanisch/met een beiteltje verwijderen.
De knollen worden van het vriezen wel zwakker en kunnen soms, op al bestaande breukvlakken, uit elkaar vallen, dus wees voorzichtig.
Mocht het helemaal mislukken, kun je met mij altijd een ruiltje doen om aan nieuwe knollen te komen, ik heb er nog voldoende...
Succes met prepareren!
groeten, Bert
Sommige knollen bevatten echter veel pyriet en dat zijn dan ook ......dingen om uit te prepareren.
De knollen waar Peronoceras (is een Dactyliocerasachtige met kleine stekels)in zit zullen niet goed breken als je de knol openslaat.
Deze ammonieten altijd prepareren!
Een alternatieve manier om de knollen te prepareren is het bevochtigen van de helft die je weg wil hebben en de knol vervolgens te bevriezen.
Als je dit vaak genoeg herhaalt, zul je zien dat de knol gaat "ontnoduliseren" dwz. dat er steeds een heel dun laagje van de knol loslaat.
Als de ammoniet in zicht komt, stoppen met de behandeling en de rest mechanisch/met een beiteltje verwijderen.
De knollen worden van het vriezen wel zwakker en kunnen soms, op al bestaande breukvlakken, uit elkaar vallen, dus wees voorzichtig.
Mocht het helemaal mislukken, kun je met mij altijd een ruiltje doen om aan nieuwe knollen te komen, ik heb er nog voldoende...
Succes met prepareren!
groeten, Bert
Elbert
- kalootklooier
- Contacteer:
Dankjewel voor de uitleg Elbert. Ik ben inmiddels wat materiaal verder en heb nog geen heel hart gevonden. Ze zitten er wel in vermoed ik. Ze zijn door het pyriet heen bijna niet te vinden. En dat het ....dingen zijn om te prepareren kan ik bevestigen. Ik heb gelukkig wel 40 van die knollen dus ik kan effe oefenen. Ik zal later nog wat fotootjes plaatsen.
Groiet Walter
Groiet Walter
- kalootklooier
- Contacteer:
Hallo,
Dit is de laatste van de bovenstaande foto's helemaal geprept. Door het pyriet is een gedeelte te ver aangetast. Je kan dan niet de structuur van het fossiel volgen. Ik zal ook de tip van Elbert volgen en een exemplaar invriezen. Dit heeft me bij elkaar wel een uurtje of 6 gekost.
Groet Walter
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Walter,ik vind ze toch mooi en goed geprep.Je kunt er tenslotte niet meer uithalen of dat er nog in zit,het is net zo met fosforiet.Groetjes en nog veel prepgenot.
strandjutters
Hallo Walter, ik geef alleen die knollen de diepvriesbehandeling als ik er, zo goed als, zeker van ben dat de hele ammoniet er is, anders valt het ding toch maar uit elkaar...
Succes!, groeten, Bert
Succes!, groeten, Bert
Elbert
- kalootklooier
- Contacteer:
Hoi,
OK, dank je voor de tip.
Groet Walter
OK, dank je voor de tip.