welke lijm in combi met luchtgereedschap.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
ivok
welke lijm in combi met luchtgereedschap.

Bericht door ivok » 03 nov 2011, 11:54

Had hem al kort in frederiks trilobieten topic gezet.

Maar welke lijmen zijn het meest geschikt om harde gesteentes terug te lijmen en schaaldelen van bv trilobieten
Wanneer er nog met de luchtnaald geprepareerd moet worden.

met name welke types en merken lijm.
2 componenten, kan bijv epoxy of PU zijn.

oeps...

ivok
Antw: welke lijm in combi met luchtgereedschap.

Bericht door ivok » 10 nov 2011, 10:55

niemand?

oeps...

Jip en Janneke
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Bericht door Jip en Janneke » 10 nov 2011, 15:46

Hallo Ivok

In principe zijn alle lijmen geschikt. Zelf werk ik veel met secondenlijm. Ook verdunde lijm velpon/aceton of de verdunde houtlijm, voor het teruglijmen van schalen van trilobieten en ammonieten.

Het ligt veelal toch aan het gesteente, ervaringen, welke lijm je gebruikt. Secondenlijm is behoorlijk griezelig om te gebruiken, i.v.m. vastgeplakte vingers en je voegt het b.v. toe met een speldje. Anders word het gauw te veel en is moeilijk verwijderbaar.

Tip, laat de lijm in ieder geval 24 uitharden voor je verder prepareer, controleer daarna of het vast zit en ga dan voorzichtig met luchtdruk verder. Hou in het begin je vinger op het gelijmde en dan kan je zien hoe het zich houd.

Wil je echter gesteente aan elkaar plakken, dan is mijn ervaring met twee componentenlijm het beste (deze is er ook in grijs). Vastklemmen en ook weer laten uitharden.

Ik spreek natuurlijk uit mijn eigen ervaringen, welke voor mij het beste werken. Misschien heeft iemand anders nog tips.

De speurneuzen

ivok

Bericht door ivok » 10 nov 2011, 16:48

secondelijm heb ik ook wel eens wat mee gelijmd.... nadeel vind ik ook dat het nogal eens teveel is en dan niet meer weg te krijgen is..
gelukkig kan ik heel makkelijk aan een groot arsenaal oplosmiddelen komen op lijmrestjes weg te poetsen.

mij gaat het in hoofdzaak inderdaad om gesteente weer aan elkaar te lijmen, wanneer je een blok opensplijt dwars door een trilobiet, teruglijmen en prepareren
Ik mag nu ook voor het eerst zaken terug gaan lijmen alvorens ik verder kan met de voor preparatie....
Met name grut in heel harde matrix (resteigne)

welke 2 componentenlijm gebruik jij eigenlijk?

In het topic van frederik wordt het ook kort benoemd, sommige lijmen blijven nog enigszins elastisch na uitharden.
Dit zou nadelig kunnen zijn tijdens prepareren.
Vandaar ook mijn vraag welke soorten en merken

oeps...

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 10 nov 2011, 19:05

Hallo Ivok,ik gebruik altijd secondelijm.GR

strandjutters

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 10 nov 2011, 23:18

Vorig weekend voor het eerst stukken gelijmd met Akemi marmorkitt 1000 (transparent wasserhell) met verharder.
Moet heel goed zijn.
Misschien had ik sommige stukken moeten vastklemmen, ik zie wel wat eruit komt, ik heb mijn best gedaan.
Zie o.a. deze link:
http://www.akemi.be/products/1/24/nl/

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Everhardus

Bericht door Everhardus » 11 nov 2011, 00:03

Enige ervaring die ik heb is met 2 componentenlijm. Niet te dik opbrengen, dan gaat dat prima. De tip van Jip en janneke dat er een grijze variant van is lijkt me een hele bruikbare, vooral omdat ik de neiging heb te veel op te brengen en dat dan weer zichtbaar is in de kiertjes bij transparante lijm. Heb nog niet veel ervaring in verder preppen na lijmen. Komt binnenkort.....Gr,Marcel

ivok

Bericht door ivok » 11 nov 2011, 13:02

mijn ervaring beperkt zich hoofdzakelijk ook tot het preppen van kalk fossielen..

terug lijmen met seconde lijm,/aceton-velpon etc en dan een beetje borstelen en krabben is nooit een probleem geweest.

Voor de hardere gesteentes heb je niet alleen iets nodig wat goed plakt, maar ook weer aan andere zaken moet voldoen.
type hechting, hardheid, viscositeit... tijd van uitharden
en dan komt mijn beroepsafwijking op spelen.
Ik werk in de "lijmindustrie".
Helaas in een verkeerde tak van deze industrie om genoeg inzicht te hebben in de heel goed plakkende jongens,
maar alles wat buiten mijn werkveld valt daar weet je dan wel weer een beetje van,

ik weet dus
NIET genoeg om direct de juiste lijm voor de juiste toepassing te kiezen,
wel genoeg om heel kritisch te kijken naar een product, misschien wel veel te kritisch voor hetgeen waarvoor ik het wil gebruiken.

Alfer die link van jou ziet er heel interressant uit... en ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.
Polyesters kunnen idd glashard worden
Maar denk dat ik veruit het minste ervaring heb met deze (overigens ook 2 componenten lijm)

oeps...

Jip en Janneke
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Bericht door Jip en Janneke » 11 nov 2011, 14:41

Ik gebruik op dit moment Weicon; Fast metal minutenlijm (grijs)en de naturel. Mijn ervaring om het harde gesteente van Marokko terug te plakken is hiermee goed.En klemmen!!!. Anders loop je toch risico op luchtbelletjes. Maar toch, ieder soort gesteente vraagt toch om een aparte oplossing.

Neem in ieder geval van iedere vindplaats een oefenstuk mee, om te lijmen, om te prepareren en te experimenteren. Zo kan je je mooie fossiel niet te veel schade aanbrengen.

De speurneuzen

ivok

Bericht door ivok » 11 nov 2011, 16:06

hoi jip&janneke

wat is je ervaring met restant lijm en het verwijderen ervan?

ik heb de brochure es doorgebladerd van weicon en de fast metal mnutenlijm is erg dik!! kan me voorstellen wanneer je de delen tegen elkaar klemt dat er toch het nodige naar buiten geperst wordt, of valt dat reuze mee.

ps heb je de easy mix metal al eens geprobeerd, zover ik kan zien heeft die dezelfde eigenschappen na uitharding, alleen is deze volgens de brochure de helft dunner, zwart, langere cure tijd en iets beter geschikt voor steen.

Oh en ik vroeg me af wat met je homepage aan de hand is, stonden een paar leuke voorbeelden op van preparaties, maar ik kan er niet meer op, niet thuis en niet op het werk

oeps...

Gesloten