hert -rund
hert -rund

heb me gisteren een beetje bezig gehouden met de verschillen in metapoden tussen reuzenhert en rund. Er ontbreken nog een paar foto's,die komen later.
Foto 1 staat geen maat die staat bij de 5e foto.
foto 2 voor en achterste kanonbeen.(middenhand-voet)
Foto 3 achterpoot rund achterpoot hert voorpoot hert
Foto 4 bovenzicht rund let op de gaatjes
Foto 5 voor en achterpoot hert
Theo
Antw: hert -rund
Hallo Theo, je weet nog wel dat lijntje over wat ik in eerste instantie dacht dat het tibia was, maar waar we later tot de conclusie kwamen dat het ging om metatarsale van een Reuzenhert. Ik heb in het Natuurhistorisch in Rotterdam in de onderdelendoos van Reuzenhert mogen kijken het vergelijk was 100 %. Mijn fragment is iets groter, waarschijnlijk volwassen bok.
Paul.
Paul.
We don't know what we don't know
Ja, herinner ik me nog en gelukkig zijn er instantie's waar je terecht kan.In Nederland kan dat op verschillende plaatsen,bij ons in belgie is dat veel moeilijker.
Ik ga proberen om in de loop van.. telkens een paar foto's bij te plaatsen met de verschillen tussen de twee dieren,en wie weet kan er een link gelegd worden naar die afbeeldingen zodat ze steeds te raadplegen zijn.
Ik ga proberen om in de loop van.. telkens een paar foto's bij te plaatsen met de verschillen tussen de twee dieren,en wie weet kan er een link gelegd worden naar die afbeeldingen zodat ze steeds te raadplegen zijn.
Theo
Antw: Antw: hert -rund
Lijkt me zeer leerzaam! Goed initiatief.Theo schreef:
Ik ga proberen om in de loop van.. telkens een paar foto's bij te plaatsen met de verschillen tussen de twee dieren
Groeten,
Bram
- DragonSearcher
Sluit me helemaal bij Bram aan.
Het verschil tussen beide beesten blijft toch lastig zonder goed vergelijkings materiaal, dus fotos als dit zijn zeer welkom. Dank hiervoor
Gr Jerry
Het verschil tussen beide beesten blijft toch lastig zonder goed vergelijkings materiaal, dus fotos als dit zijn zeer welkom. Dank hiervoor

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hallo Theo, foto's en afbeeldingen zijn een geweldig hulpmiddel bij het zelf determineren van je vondsten. Ik heb alle 113 determineer - pagina's doorgeworsteld en ben veel foto's tegengekomen die eigenlijk opgeslagen zouden moeten worden in de verschillende fotobestanden per categorie. Zelf heb ik hier ook nog geen bijdrage aan geleverd maar ik zal mijn leven beteren.
Een groet van Paul.
Een groet van Paul.
We don't know what we don't know
Theo maakt mooie en duidelijke foto's, kon ik hem maar zo gek krijgen om eens bij mij de boel zo mooi te fotograferen. 
Ik heb (gelukkig) nl. al een tijdje een bijna complete vergelijkingscollectie van de midden hands en voets beenderen.
Bestaat uit de volgende diersoorten:
Steppenwisent
Boswisent
Oeros
Huisrund
Eland
Reuzenhert
Edelhert
Rendier
Ree
Paard
Ezel
Muskusos
Steenbok
Allemaal evenhoevigen behalve ezel en paard.
Mis er nog eentje van de Boswisent het middenvoetsbeen.

Ik heb (gelukkig) nl. al een tijdje een bijna complete vergelijkingscollectie van de midden hands en voets beenderen.
Bestaat uit de volgende diersoorten:
Steppenwisent
Boswisent
Oeros
Huisrund
Eland
Reuzenhert
Edelhert
Rendier
Ree
Paard
Ezel
Muskusos
Steenbok
Allemaal evenhoevigen behalve ezel en paard.
Mis er nog eentje van de Boswisent het middenvoetsbeen.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!

Met het rommelen dit bot tegengekomen,het was eerst bij reuzenhert, daarna is het bij edelhert beland,nu weet ik het niet meer. Naar de vorm toe selecteer ik het bij Edelhert.
De zwarte zijn voorpoot edelhert (Cercus elaphus)
Theo
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Ik was gisteravond ook aan het rommelen, toen ik las dat reuzenhert en een flink edelhert elkaar qua formaat niet eens zoveel ontlopen. Het verschil zou in het gewei zitten. Vroeg mij ook af hoe je dan het verschil kan zien.
Groet,
Niels
Niels
Megaloceros giganteus en Cervus elaphus komen wat betreft schofthoogte een heel eind bij elkaar in de buurt.
Echter het edlehert heeft veel rankere (dunnere) botten dan het reuzenhert.
De eland (Alces alces) heeft dan nog weer zwaardere en grotere botten dan het reuzenhert.
Typisch is dat zulke verschillen tussen de Oeros (ranker) en Steppenwisent (Robuuster) ook voorkomen.
Ingewikkeld wordt het dan weer als je dan ook nog een verschil tussen de vrouwtjes en mannetjes hebt.
[Bewerkt door The Stone op 11-11-2011 om 10:47 NL]
Echter het edlehert heeft veel rankere (dunnere) botten dan het reuzenhert.
De eland (Alces alces) heeft dan nog weer zwaardere en grotere botten dan het reuzenhert.
Typisch is dat zulke verschillen tussen de Oeros (ranker) en Steppenwisent (Robuuster) ook voorkomen.
Ingewikkeld wordt het dan weer als je dan ook nog een verschil tussen de vrouwtjes en mannetjes hebt.
[Bewerkt door The Stone op 11-11-2011 om 10:47 NL]
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.