steen zagen
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
steen zagen
Hallo allemaal,
Weet er iemand een huis-tuin-en-keuken materiaal om matrix in een mooi formaat te zagen? Ik heb een paar stukken en weinig zin een of ander duur apparaat aan te schaffen. In het verleden gebruikte ik wel eens een ijzerzaag van de Hema voor kleine krijt blokken, met aardig resultaat, maar dat koste ook tijd en blaren. Ik heb nu wat harder materiaal. Vroeg me af of er dremel opzet stukken zijn of dat het zin heeft een tegel- of diamant zaag oid bij de bouwmarkt te huren. Of een haakse slijper? Iemand met ervaring hiermee?
[Bewerkt door sjaak op 05-11-2011 om 22:09 NL]
Weet er iemand een huis-tuin-en-keuken materiaal om matrix in een mooi formaat te zagen? Ik heb een paar stukken en weinig zin een of ander duur apparaat aan te schaffen. In het verleden gebruikte ik wel eens een ijzerzaag van de Hema voor kleine krijt blokken, met aardig resultaat, maar dat koste ook tijd en blaren. Ik heb nu wat harder materiaal. Vroeg me af of er dremel opzet stukken zijn of dat het zin heeft een tegel- of diamant zaag oid bij de bouwmarkt te huren. Of een haakse slijper? Iemand met ervaring hiermee?
[Bewerkt door sjaak op 05-11-2011 om 22:09 NL]
Groet,
Niels
Niels
- archaeopteryx
- Contacteer:
Antw: steen zagen
Gewoon een haakse slijper met een diamant schijf erin.
Die zijn niet zo heel duur.
En als je diamant schijf een beetje bot is geworden dan slijp je wat in krijt materiaal en dan is hij weer scherp.
Ik geloof dat je al diamant schijven hebt voor 15/20 euro en een haaks slijpertje heb je ook al voor 30 euro.
Je materiaal een beetje nat maken en slijpen maar.
[Bewerkt door archaeopteryx op 05-11-2011 om 22:27 NL]
Die zijn niet zo heel duur.
En als je diamant schijf een beetje bot is geworden dan slijp je wat in krijt materiaal en dan is hij weer scherp.
Ik geloof dat je al diamant schijven hebt voor 15/20 euro en een haaks slijpertje heb je ook al voor 30 euro.
Je materiaal een beetje nat maken en slijpen maar.
[Bewerkt door archaeopteryx op 05-11-2011 om 22:27 NL]
life is like a fossil.hard like rock.
- Everhardus
Haakse slijper voldoet in redelijk wat gevallen, voor kleinere stukken kan je ook een Dremel gebruiken, daar zijn idd accessoires voor....Gr,Marcel
Hoi Marcel, ik heb een beugelzaag met daarin i.p.v. een ijzerzaag een draad met korund; daar kun je alle sedimentsgesteente mee zagen.
Het gaat alleen niet zo heel snel als je harde kalksteen wil zagen en pyriet vindt`tie ook niet echt leuk, maar voor de rest heel bruikbaar en betaalbaar gereedschap dat bij de betere gereedschapwinkel te koop is.
Succes!
groeten, Bert
Het gaat alleen niet zo heel snel als je harde kalksteen wil zagen en pyriet vindt`tie ook niet echt leuk, maar voor de rest heel bruikbaar en betaalbaar gereedschap dat bij de betere gereedschapwinkel te koop is.
Succes!
groeten, Bert
Elbert
- archaeopteryx
- Contacteer:
Even wat links van een gereedschap leverancier bij mij in de buurt.
Daar kan je wat prijzen zien.
Hier staat zelfs een diamant schijfje voor 5 euro.
http://www.1ekeus.nl/producten/slijpmac ... zagen.html
En een haakse slijper onder de 30 euro.
http://www.1ekeus.nl/producten/slijpmac ... jpers.html
Ze versturen ook per post.
Daar kan je wat prijzen zien.
Hier staat zelfs een diamant schijfje voor 5 euro.
http://www.1ekeus.nl/producten/slijpmac ... zagen.html
En een haakse slijper onder de 30 euro.
http://www.1ekeus.nl/producten/slijpmac ... jpers.html
Ze versturen ook per post.
- Everhardus
De tip van Bert lijkt me een hele bruikbare. Nadeel van een haakse slijper is dat er flink wat trillingen worden overgebracht op de matrix. Dat laatste is is niet altijd wenselijk afhankelijk van de staat van je fossiel. Gr,Marcel
- archaeopteryx
- Contacteer:
Antw: Antw: steen zagen
Er komen helemaal geen trillingen vrij met een haakse slijper die overgebracht worden op het matrix.Everhardus schreef:
De tip van Bert lijkt me een hele bruikbare. Nadeel van een haakse slijper is dat er flink wat trillingen worden overgebracht op de matrix. Dat laatste is is niet altijd wenselijk afhankelijk van de staat van je fossiel. Gr,Marcel
Ik werk regelmatig met een haakse slijper en ik kan op de millimeter nauwkeurig slijpen en snijden.
Je moet een haakse slijper natuurlijk niet als een botte bijl gebruiken en je moet precies zijn.
Als je een haakse slijper bij prepareren gebruikt net alsof je leidingen in de muur aan het slijpen bent dan ben je niet goed bezig.
En bij een iets harder materiaal dan krijt zal het met een simpele beugelzaag niet zo 123 lukken.
- Everhardus
Bij grote stukken gebruik ik een haakse slijper met diamantschijf. Een diamantschijf met een doorsnede van 230 mm.
De kleinere modellen zoals hier voorgesteld zijn volgens mij wat beperkt en eerder geschikt voor kleinere stukken. Maar voor de kleinere stukken gebruik ik liever een electrische tegelsnijder die werkt met schijfjes met een doorsnede van 110mm. Je zet de machine aan en je hebt je 2 handen vrij om je fossiel vast te houden. Hier kan je vrij kleine stukken toch nog mooi op maat zagen waar dit met een haakse slijpmachine heel moeilijk wordt of je doet het volgende: jij bedient de slijpschijf en je schoonmoeder houdt het steentje vast.
Bovendien zit er onder de plaat een waterreservoir en kan je dus zagen met water wat het resultaat ten goede komt.
http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p ... snijder.do
De kleinere modellen zoals hier voorgesteld zijn volgens mij wat beperkt en eerder geschikt voor kleinere stukken. Maar voor de kleinere stukken gebruik ik liever een electrische tegelsnijder die werkt met schijfjes met een doorsnede van 110mm. Je zet de machine aan en je hebt je 2 handen vrij om je fossiel vast te houden. Hier kan je vrij kleine stukken toch nog mooi op maat zagen waar dit met een haakse slijpmachine heel moeilijk wordt of je doet het volgende: jij bedient de slijpschijf en je schoonmoeder houdt het steentje vast.
Bovendien zit er onder de plaat een waterreservoir en kan je dus zagen met water wat het resultaat ten goede komt.
http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p ... snijder.do