Tand met pyriet
Tand met pyriet

Een mooie vondst uit de London Clay, maar de wortel van deze Otodus is helemaal ingebed in pyriet. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad, want ook al zou de pyriet na verloop van tijd door blootstelling aan de lucht uiteen vallen (verpulveren), de wortel is niet gepyritiseerd en die zal dus altijd intact blijven. Als dat klopt is het niet nodig om de pyriet met een of ander goedje tegen bederf te behandelen, want het gaat me om de tand en niet om de pyriet.
Maar mocht de wortel wel zijn gepyritiseerd dan is preparatie gewenst. De tand onder water bewaren is natuurlijk ook nog een mogelijkheid...
Misschien heeft iemand een advies? Alvast veel dank.
Groet, Lex
- Everhardus
Antw: Tand met pyriet
Prachttand ! Ik zou de tand zeker behandelen. Het minste wat je kunt doen is behandelen met aceton/velpon. Kost niks en ik zou er niet zo zeker van zijn dat de rest van de tand niet aangetast gaat worden indien het fout gaat. Doodzonde van zo'n mooie tand ! De tand onder water bewaren lijkt me het doodvonnis voor het gepyritiseerde gedeelte van de tand en wellicht de rest dus ook. Gr,Marcel
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Tand met pyriet
Bij pyrietverval komen zuren vrij. Deze zuren zullen het niet eens zijn met de integriteit van de haaientand zelf. 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)