Knokke-Heist : Zee-egeltje ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Knokke-Heist : Zee-egeltje ??

Hallo iedereen. Van 15 tot 17 uur naar het strand geweest vandaag.Wat leuke tanden gevonden,Veel mooie schelpjes en een paar soorten zee-egel waaronder dit klein geval,ik zie dit voor het eerst hier(gevonden tussen de schelpjes uit het Eemien)Iemand enig idee.GR Het lijkt wel wat op dat Franse egeltje van gisteren.Egeltje is 8 mm.
[Bewerkt door strandjutters op 12-11-2011 om 19:14 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 12-11-2011 om 21:49 NL]
strandjutters
- strandjutters
Antw: Knokke-Heist : Zee-egeltje ??
Hallo,weet iemand in welke richting ik moet zoeken.Zal waarschijnlijk recent zijn denk ik .Gr
strandjutters
Egeltje ziet er inderdaad recent uit, maar is er niet een die ik hier/in Belgie zou verwachten. De regulaire egels die van de NL kust bekend zijn, zijn de zeeappel Psammechinus miliaris en zeer zeldzaam Echinus esculentus (Wolff, 1975). Jouw egeltje is geen van beiden en kan wel eens een bijzondere vondst zijn. Zuinig op zijn zou ik zeggen. Ik stuur je straks even een mailtje met een artikel met wat info over enkele recente soorten egels van het NL strand (wat grotendeels overeen zal komen met Knokke).
WOLFF, W.J., 1975. Stekelhuidigen (Echinodermata). SWG-tabellenserie 20.
WOLFF, W.J., 1975. Stekelhuidigen (Echinodermata). SWG-tabellenserie 20.
- strandjutters
Hallo,Bram bedankt.Ik was enkele schelpen aan het zoeken voor jou toen ik het egeltje vond.Ik had 13 Ocenebra's.Je ziet als je iets doet voor een ander je er zelf ook goed mee bent.GR
[Bewerkt door strandjutters op 14-11-2011 om 20:07 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 14-11-2011 om 20:07 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo,bij deze nog wat details van het egeltje,Beter krijg ik niet te pakken.GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Bram, een heel interesant artikel van je,maar kan je me uitleggen waarom dit geen zee-appel is .GR(Ik had inderdaad ook heel mooie zeekliten mee en het zeeboontje)
[Bewerkt door strandjutters op 14-11-2011 om 20:38 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 14-11-2011 om 20:38 NL]
strandjutters
Naar mijn idee zijn de tuberkels te groot en zijn het er te weinig en ook de kleur klopt niet (het is een recent exemplaar, dus speelt kleur hier wel een rol bij determineren).
Wat het lastig maakt, is dat het maar een heel klein egeltje is. Dat maakt het waarschijnlijk dat het een juveniel is, en ik weet niet in hoeverre de morfologie van juveniele P. miliaris afwijkt van die van volwassen exemplaren. Ik denk echter niet dat het zo'n grote afwijking zal zijn.
Groeten,
Bram
Wat het lastig maakt, is dat het maar een heel klein egeltje is. Dat maakt het waarschijnlijk dat het een juveniel is, en ik weet niet in hoeverre de morfologie van juveniele P. miliaris afwijkt van die van volwassen exemplaren. Ik denk echter niet dat het zo'n grote afwijking zal zijn.
Groeten,
Bram