Eerste vondsten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
TomT
Eerste vondsten

Bericht door TomT » 12 nov 2011, 20:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Tom Trapman, en ik kom uit Bilthoven. Al sinds dat ik 4 jaar oud was, weet ik dat ik paleontoloog wil worden. Dit jaar ben ik begonnen met de studie Aardwetenschappen aan de Universiteit Utrecht, en ik hoop dat ik op de juiste weg zit om paleontoloog te worden (al moet ik op den duur waarschijnlijk wel naar het buitenland).

Afgelopen zomer ben ik voor het eerst op “fossielenjacht” gegaan in Groeve ’t Rooth. Ik heb niet hele spectaculaire fossielen gevonden, maar ik vond het toch geweldig. Ik heb ze nog niet kunnen determineren, dus hier de foto’s van een aantal van mijn vondsten:

1. Gastropoden en andere fossiele schelpen?

5. Schelpfragment/kokerworm uit dat blok?

2. Afdrukken van koraal?

3. Schelpfragment in datzelfde blok kalksteen.

4. Een bivalve (Agerostrea sp.)?

6. Afdruk van koraal?

7. Schelp (oesterachtige?).

8. Schelpfragmenten en afdrukken van kokerwormen?

Helaas is de groeve nu tot april dicht…
Als het seizoen weer begint ga ik er zeker vaker heen.

Een paar weken geleden ben ik met de studie op mijn eerste veldwerk naar de Ardennen geweest.
Hier hebben we een aantal groeves bezocht met vooral veel afzettingen uit het Devoon. Helaas mocht je lang niet overal “hakken”, dus de mooiste fossielen moest ik gewoon laten zitten. Ik heb uit slechts twee groeves ook echt wat mee kunnen nemen.
De eerste vondsten komen uit de Bocq-groeves, gelegen aan het riviertje “La Bocq”, ten zuiden van Godinne.

In het hoger gelegen deel D van de Bocq-groeve troffen we geulafzettingen aan. Op de bodem van deze geulen vonden we gefossiliseerde landplanten. Ik weet niet om welke soort het hier gaat:

9. en 10.

Een paar dagen later bezochten wij Groeve Beauchateau, ten Zuiden van Dinant. Het gesteente hier stamt ook uit het Devoon. In het midden van deze groeve is een groot blok marmerachtig kalksteen te vinden met heel veel afdrukken van o.a. ammonieten en graptolieten. In de schalie ten Noorden en Zuiden van dit blok konden we wel wat fossielen te pakken krijgen:

11. Een brachiopode?

12. Fragment van een spons of koraal?

13. Afdrukken van schelpen en fragmenten van zeelelies (crinoiden) in blok schalie.

14. Fragmenten van zeelelies (crinoiden).

Zo, dat was het voorlopig.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om wat soorten aan de fossielen te verbinden.
Bij voorbaat dank!

Tom Trapman

(Er ging iets fout met de volgorde van de afbeeldingen, dus de nummers klopten niet)

[Bewerkt door TomT op 12-11-2011 om 21:29 NL]

Gesloten