mammoetkies wordt wit

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
paulron
mammoetkies wordt wit

Bericht door paulron » 11 jan 2012, 13:48

Afbeelding

Afbeelding

Mijn zoon heeft afgelopen vrijdag een stuk van een mammoetkies gevonden bij Hoek van Holland.

Sinds dien ligt het in het water om te ontzilten. Alleen beginnen sommige delen grijs uit te slaan.

Hoor dit bij het ontzilten?
Foto1: zo werd het gevonden
Foto2: zo is het nu

groetjes Anne-Marie

Vincent Graper

Bram
Antw: mammoetkies wordt wit

Bericht door Bram » 11 jan 2012, 16:43

Een leuke vondst! Kan je misschien aangeven wat nou precies het grote verschil in kleur is, want het valt mij eerlijk gezegd niet op (kan ook aan mij liggen).

De kies is overigens een molaarrest of spuugkies. Wat info over molaarresten:

Een mammoet (alle Elephantidae) heeft een horizontale kieswisseling, en niet een verticale, zoals wij mensen. Wanneer de vorige kies door een volgende vervangen wordt, blijft er vaak nog een klein stukje over van de vorige kies. Dit stukje spuugt de mammoet uit, of slikt hij door. Vandaar de naam 'spuugkiesje', maar officiele namen zijn 'complete rest' of 'molaarrest'. Mijn avatar (het plaatje onder mijn naam) is er ook een, eentje van een bovenkaakse kies, M1 of M2. De molaarresten uit de bovenkaak zijn over het algemeen minder ver afgesleten dan die uit de onderkaak.

Groeten,
Bram

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: mammoetkies wordt wit

Bericht door sjaak » 11 jan 2012, 17:03

Soms gebeurt het wel eens dat kiezen of botten wat lichter worden doordat ze meer aan zuurstof worden blootgesteld dan in het zand of sediment. Dat is niet ernstig. ook bij het drogen kleuren ze lichter. Mogelijk is dat het geval bij jouw foto.

Groet,

Niels

Gesloten