Informatie over vindplaatsen.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Johwi
Contacteer:
Informatie over vindplaatsen.

Bericht door Johwi » 23 jan 2012, 05:44

Hebben het nu ook een beetje hier op het form gehad.
Ze kunnen alleen maar mauwen en gissen over of je je vindplaats wilt vrijgeven.
Het gaat jullie allen goed, en veel plezier met zoeken en vinden.
Ps. geen mail meer sturen.

Groetjes J&I.

SeeYou!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Informatie over vindplaatsen.

Bericht door Frederik » 23 jan 2012, 09:40

Hmmm...
Ik krijg wel eens dezelfde vraag als ik een mooie trilobiet plaats, maar blijkbaar is het mbt haaientanden toch van een andere orde. :D

Zelf heb ik er echt geen last van. Vragen staat vrij, en het is niet echt moeilijk om het gewoon vriendelijk te zeggen wanneer een vindplaats te kwetsbaar is om vrij te geven. En zelfs als je een vindplaats niet concreet kan noemen, kan je soms de andere persoon wel op weg helpen om zelf met succes op zoek te gaan naar vindplaatsen.

Misschien is het niet helemaal nodig te spreken over 'het forum' als 'ze' die alleen maar kunnen 'mauwen en gissen' of anders 'bedelen'? Het zal wellicht toch maar gaan om een relatief klein aantal forumleden? En dan misschien nog met de beste bedoelingen...

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 23 jan 2012, 10:52

toen haaientanden voor het oprapen waren in Hoevenen en Mill en nog vroeger Doel Balegem, Egem zijn veel mensen dit beginnen verzamelen en nu zijn deze bronnen droog. Deze verzamelaars zijn uitermate verwend geweest met rijke vindplaatsen en moeten het nu doen met veel minder. Het is normaal dat deze kleine vindplaatse niet vrijgegeven worden. Met een geologische kaart samen met stafkaart kan men zelf wat vinden. Een alternatief is Sheppy(GB) daar schijnt nog leuke dingen gevonden te worden. Een overtocht is niet duur met de wagen en voor de zelfde prijs mag tot 7 personen in de auto; ik doe dit ook om naar Folkestone te gaan om albiaanammonieten te vinden nu CBN verzand is.
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 23 jan 2012, 11:11

Ik denk bovendien dat er een verschil is tussen mensen die om een vindplaats vragen enerzijds, en mensen die effectief in de geologie/stratigrafie/correcte determinatie geïnteresseerd zijn anderzijds.
Enerzijds uit interesse, maar ook om topicstarters met hun determinatie te kunnen helpen.
Als iemand vraagt: 'wat voor tand is dit?' en hij/zij geeft verder geen informatie, dan wordt het al heel moeilijk. Soms begrijpen mensen elkaar via zo'n forum gewoon verkeerd.

Neem nu bijvoorbeeld dat iemand een Ptychodus plaatst. Binnen dit genus heerst er ten eerste al zeer veel variëteit, zelfs binnen een soort (tandposities). Als dan iemand vraagt of dit uit het Albiaan dan wel Turoon of Cenomaan komt, lijkt dit mij alleen met de beste bedoelingen om een determinatie te kunnen bespoedigen, niet om daar zelf te kunnen gaan zoeken (wat ben je ook met zulke beperkte info, daar hoeft niet paranoïde over gedaan te worden). Als er dan nog vragen gesteld worden over de omstandigheden, bvb: komt de tand uit klei (wat voor kleur klei?), uit kalk of zand of whatever... dient dit (bij mij alleszins) om de stratigrafie nog meer nauwgezet te kunnen bepalen.
'Nauwgezet' moet dan ook met een korrel zout genomen worden. Met die 'nauwgezet' weet je alleen iets over het afzettingsmilieu en kan je misschien gissen naar: de tand komt uit het Bekken van Parijs, of het Bekken van Mons, of van de regio rond het Kanaal,... Volgens mij wordt dit niet gevraagd om een vindplaats te weten (in vele gevallen) maar om tot een sluitende determinatie of een beter begrip van het toenmalige leefmilieu te kunnen komen.

Als je bijvoorbeeld het boek van Jacques Herman nakijkt over het Krijt van Be/Fr, dan zie je dat de faunasamenstelling zelfs binnen 1 zelfde bekken sterk verschilt van vindplaats tot vindplaats. Door elk beetje extra informatie kan je ook weeral namen wegstrepen van soorten die wegvallen etc.

Een ander voorbeeld is het topic over de mogelijke Otodus angustidens. De topicstarter hoeft helemaal geen vindplaats vrij te geven, maar door te zeggen: 'hij komt uit het post-miocene basisgrind', of 'hij komt in-situ uit de boomse klei' kan hij een sluitende determinatie weldegelijk bespoedigen zonder 'gevoelige' vindplaatsinfo vrij te geven.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

ivok

Bericht door ivok » 23 jan 2012, 13:42

Denk dat dit direct gelinkt is aan het niet online mogen noemen van bepaalde vindplaatsen....

Logisch dan dat mensen die meer foto's plaatsen meer verzoekjes krijgen.
Bedenk wel dat het niet voor iedereen even makkelijk is om de auto te pakken ergens naar toe te rijden en dan een dagje te gaan zoeken. Als je dan eens gaat wil je bepaalde "garanties"....
Het is nog altijd aan degene die het verzoekje krijgt om te beslissen daar antwoord op te geven.

Op basis van mooie trilobiet foto's op het de site, ben ik ook mensen lastig gaan vallen :)
Persoonlijk ben ik erg blij dat ik zo hier en daar wat info van mensen via het forum heb gekregen. Zelfs over vindplaatsen die je al op de site kon vinden, zonder die extra info had dat op een teleurstelling kunnen uitlopen. Heb nu met meer en minder succes wat vondsten uit ons Devoon bij elkaar en het geheel heeft mij er wel toe aangezet om komende jaren ook zelf meer tijd te spenderen aan prospecten, zou dit iets opleveren (geen garanties uiteraard) ... zal ik dit niet aan de grote klok gaan hangen maar wel delen met mensen die mij op weg hebben geholpen

Het kan ook 2 kanten uitwerken dus

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Informatie over vindplaatsen.

Bericht door Frederik » 23 jan 2012, 14:03

ivok schreef:
Op basis van mooie trilobiet foto's op het de site, ben ik ook mensen lastig gaan vallen :)
:D
Wie dan?

Ik vind het wel een heel verschil als iemand een mail stuurt met een uitgebreide reeks goed voorbereide en geïnformeerde vragen, dan wel zonder zich voor te stellen in één zin botweg vraagt om een vindplaats te delen.
Johwi zal wel eerder dat tweede bedoelen.

Ik merk op dat de laatste topics met noord-franse mesozoïsche(zeg ik dat goed?) tandjes verdwenen zijn... toch wel opmerkelijk vind ik.

something (TH Huxley)

phil
Antw: Antw: Antw: Informatie over vindplaatsen.

Bericht door phil » 23 jan 2012, 15:28

Ik merk op dat de laatste topics met noord-franse mesozoïsche(zeg ik dat goed?) tandjes verdwenen zijn... toch wel opmerkelijk vind ik. [/quote]

dit vind ik nu toch kleingeestig, wat een heisa steeds als het over vindplaatsen van haaientanden gaat. Over andere fossielen word toch minder problemen gemaakt, dan denk ik bv. aan het reisverslag van Elbert over de jurrasic-coast terwijl de gevonden ammonieten toch stukken boeiender zijn dan haaientanden (nu hoop ik op reactie lol).
Ik denk dat we met een hobby bezig zijn en er over praten, vondsten tonen, ruilen en informatie uitwisselen is daar een leuk onderdeel van. De presiese vindplaats moet niet prijsgegeven worden maar er men moet er ook niet paranoïd over worden
groetjes

philippe

phil

Bericht door phil » 23 jan 2012, 15:38

Plicona,waar heeft hij gelijk mee? Niet priojs geven van de vindplaats, akkoord; het wissen van de topics is kinderachtig
groetjes

philippe

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 23 jan 2012, 15:54

Het is zo dat een topicstarter ten allen tijde het eigen topic kan en mag verwijderen... dus als Johwi vindt dat hij daar goede redenen toe had is dat ok voor mij. Ik zou, in tegenstelling tot Plikona, ook niet weten of Johwi 'gelijk heeft' want ik ken zijn beweegredenen niet.
Enkel, ik vind het een nogal drastische ingreep en dus ook wel jammer. Het materiaal was op zich zeer interessant om te zien en ik had niet het gevoel dat de manier waarop iets prijsgaf over de precieze locatie.

something (TH Huxley)

Gesloten