Mineralen, determinatie, deel1
Mineralen, determinatie, deel1

Ik heb wat mineralen uit de oude doos, zonder vindplaatsen, iemand die er wat van afweet?
Duys
1 Pirolusita
[Bewerkt door Duys op 29-01-2012 om 18:06 NL]
- ChrisKuijper
Re: Mineralen, determinatie, deel1
Ik heb zo'n zelfde stuk als op de 5e foto (dezelfde vorm) en bij mij is dat Fluoriet. Alleen ik kan dit niet zo zien op de foto. De 6e lijkt erg op Kwarts (Bergkristal).
- Carboon
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 535 times
Nog wat suggesties om op te zoeken en te vergelijken...
1+2 Wavelliet?
3 Granaat (garnet)
4 Pyriet (octahedral)
5 Fluoriet
6 Kwarts
7 Toermalijn, var. Schorl
1+2 Wavelliet?
3 Granaat (garnet)
4 Pyriet (octahedral)
5 Fluoriet
6 Kwarts
7 Toermalijn, var. Schorl
Op zoek naar groen in het zwart.

Carboon,
Ook bedankt, tevens andere topics!
Zal zeker wel eens vergelijken.
Duys
Alle mineralen die u zij kloppen alleen de laatste is geen toermalijn ik weet alleen niet wat het wel is, maar ik zal het voor u nakijken
Re: Re: Mineralen, determinatie, deel1
Het laatstgetoonde mineraal uit de eerste foto's doet mij erg denken aan Epidoot.sander102 schreef:
Alle mineralen die u zij kloppen alleen de laatste is geen toermalijn ik weet alleen niet wat het wel is, maar ik zal het voor u nakijken
De allerlaatste foto lijken mij Robijnen in graniet te zijn. Een dergelijke steen is zeer typerend voor Evje (Noorwegen). Controleer in dat geval even of de Robijntjes roze/rood oplichten onder UV-licht. Zo ja, dan lijkt mijn determinatie juist te zijn.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Re: Re: Re: Mineralen, determinatie, deel1
adekker schreef:sander102 schreef:
Adekker,
Bedankt voor de info!
Duys
Adekker,
Heb het eens nagecheckt, inderdaad wel wat afbeeldingen tegengekomen van Robijnen die erop trekken, heb zelf geen UV-licht.
Was eerst een beetje verbaasd want een robijn is een edelsteen, de oude prijs in BEF staat erop was 75, maar blijkbaar is dit een variëteit binnen dit soort edelstenen.
Toch wel leuk!
Duys
Heb het eens nagecheckt, inderdaad wel wat afbeeldingen tegengekomen van Robijnen die erop trekken, heb zelf geen UV-licht.
Was eerst een beetje verbaasd want een robijn is een edelsteen, de oude prijs in BEF staat erop was 75, maar blijkbaar is dit een variëteit binnen dit soort edelstenen.
Toch wel leuk!
Duys
Robijn is slechts een variëteit van Korund. Korund kent in hoofdzaak 2 variëteiten. De rode heet Robijn en alle anders gekleurden zijn de Safieren. Zolang ze niet van edelsteenkwaliteit zijn, zijn ze zeer betaalbaar. Een dergelijke steen als de uwe heb ik vroeger ooit eens kado gekregen van een verzamelaar die er een kist vol van had. Had hij zelf gevonden in Evje. De steen die ik kreeg bevatte meer dan 30 Robijnen. Je kon er verder niets mee, maar het stond leuk in de collectie.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!