Humerus van Texel
-
- Contacteer:
Humerus van Texel
Dag allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ben nooit zo met fossielen in de weer geweest, wel met skeletten van hedendaagse zeevogels.
Afgelopen week vond ik op Texel dit bot. Ik ben zover dat het van een landroofdier zou zijn, mogelijk iets hyena-achtigs. Ik zou graag van jullie horen of dit kan kloppen en of een exacte determinatie mogelijk is.
Dank alvast voor jullie input.
Antw: Humerus van Texel
Ik zou het op een humerus houden van een grote marterachtige.
Bv. de Das.
Anders doorzoek deze webpagina eens:
http://www.archeozoo.org/albums/index.php?lang=dutch
Bv. de Das.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Antw: Antw: Humerus van Texel
Hoi, aardig beentje voor een das, aan welke leeftijd denk jij? Gr.Ben
The Stone schreef:
Ik zou het op een humerus houden van een grote marterachtige.
Bv. de Das.
0000000000
Veelvraat of een katachtige zou ook nog kunnen!
Maar het blijft een lastig vraagstuk zo vanaf foto.
Maar het blijft een lastig vraagstuk zo vanaf foto.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Ha gelukkige vinder,
Ik heb even voor je gezocht in "mammiferes du quarternaire", een fantastisch determineerboekje. Jouw humerus lijkt erg veel op die van een leeuw (grottenleeuw)
De afmetingen zijn echter moeilijk in te schatten. Mijn advies: leg hem snel in zoet water en ga eens langs bij Naturalis.
Ik heb even voor je gezocht in "mammiferes du quarternaire", een fantastisch determineerboekje. Jouw humerus lijkt erg veel op die van een leeuw (grottenleeuw)
De afmetingen zijn echter moeilijk in te schatten. Mijn advies: leg hem snel in zoet water en ga eens langs bij Naturalis.
johan pas
Ha gelukkige vinder,
johan pas
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Het is hoe dan ook een mooie vondst. Zit er in Ecomare niet iemand die kan determineren?
Groet,
Niels
Niels
-
- Contacteer:
Dank voor de suggesties. Een marterachtige: das of veelvraat, is uitgesloten daarvoor is het bot veel te groot. Een vergelijking met de humerus van een recente Leeuw op www.archeozoo.org komt inderdaad zeer in de buurt. De afmetingen en vorm ook, even wat afgesleten delen meegerekend (geschat). Een grottenleeuw? Hmmm, zou een leuke vondst zijn.
Ik kan niet even bij Ecomare langs gaan, want ik woon niet op Texel.
Ik kan niet even bij Ecomare langs gaan, want ik woon niet op Texel.
Zojuist vergeleken met mijn 3 leeuwenbotten uit de Noordzee. Helaas geen 100% match.
Ik heb slechts een humerus die ongeveer dezelfde afmetingen heeft en die is van een robachtige.
Ik heb slechts een humerus die ongeveer dezelfde afmetingen heeft en die is van een robachtige.
-
- Contacteer:
Heb even wat botten gegoogled van 'robachtigen': gewone en grijze zehond. In dit artikel staan ze afgebeeld http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=h ... -w&cad=rja Deze lijken niet op het bot dat ik gevonden heb. Robachtigen hebben een kortere, gedrongener humerus.
[Bewerkt door Shearwater op 07-02-2012 om 21:36 NL]
[Bewerkt door Shearwater op 07-02-2012 om 21:36 NL]