"wormpje" en twee schelpjes Frankrijk.
"wormpje" en twee schelpjes Frankrijk.
Deze drie vondsten zijn respectievelijk gedaan in: St-Aubin-Sur-Mer in Normandië, St-Jean-de-Monts in Vendée en nog een St-Aubin-sur-mer. Alledrie zijn strandvondsten.
Het eerste noem ik zelf een 'wormpje', gezien zijn vorm, maar of het echt een worm is, tja dat kan ik niet zeggen. Ik heb de determinatiepagina's hier al bezocht voor koralen, cephalopoden en serpuliden. Misschien zoek ik verkeerd maar dit dit "wormpje" heeft mij al voor veel verwarring doen staan. Vooral de windingen lijken mij vreemd. Aan één zijde (foto 1) heeft het een zonvormige opening zoals herkenbaar is bij nogal een aantal koralen. Aan de andere zijde is ie gewoon afgekapt/afgebrokkeld.
Het tweede fossiel dat ik niet kan thuisbrengen is een vrij grote schelp die volledig bedekt is met het gesteente. Op foto 4 zijn uitstulpingen op de 4 windingen zichtbaar. De mondopening is vrij klein.
Het derde fossieltje doet mij sterk denken aan een Pecten maar de pecten hier op de site verschillen veel van deze die ik hier heb. De groefjes zijn zeer oppervlakkig en hebben een geribbelde structuur.
Hopelijk kan iemand mij met één (of liefst allemaal natuurlijk) van deze probleemgevalletjes voorthelpen.
Met vriendelijke groeten,
Jente
[Bewerkt door jentevdw op 06-02-2012 om 14:23 NL]
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
Antw: Antw: "wormpje" en twee schelpjes Frankrijk.
Bedankt voor uw antwoord!storm schreef:
Foto 1 en 2 zijn steeltjes van crinoïden.
Groet,
Cora
Alleen spijtig genoeg zie ik ook bij de fotopagina over Crinoïden niets wat er sterk op lijkt. Vooral omdat de windingen van dit fossieltje sterk kronkelen en ik dit kenmerk niet terugvind op de foto's.
Maar ik zal de suggestie zeker onthouden.
Nog eens bedankt,
Jente
Antw: "wormpje" en twee schelpjes Frankrijk.
Hallo Jente,
Kijk op de website onder fossielen en dan onder soorten fossielen. Hier staat een foto met crinoïden steeltjes.
Groet,
Cora
Kijk op de website onder fossielen en dan onder soorten fossielen. Hier staat een foto met crinoïden steeltjes.
Groet,
Cora
Dit lijkt er inderdaad wel op, al blijf ik me toch nog vragen stellen over de geribbelde windingen. (Mogelijks aard van het beestje? dat ie een beetje afwijkt?) In ieder geval staat het als waarschijnlijk genoteerd.storm schreef:
Hallo Jente,
Groet,
Cora
Groeten,
Jente.
Hallo Jente,
Ik herken ze omdat deze soort veelvuldig voorkomt in de Eifel. Ik bezit veel stukken van deze crinoïdensteel ( soort).
Neem het van mij aan en schrap het woord waarschijnlijk. Ik zal kijken of ik ook een naam hierbij kan vinden.
Groet,
Cora
Ik herken ze omdat deze soort veelvuldig voorkomt in de Eifel. Ik bezit veel stukken van deze crinoïdensteel ( soort).
Neem het van mij aan en schrap het woord waarschijnlijk. Ik zal kijken of ik ook een naam hierbij kan vinden.
Groet,
Cora
Ik heb deze wel niet in de Eifel gevonden maar in Normandië. Maar gezien dit een strandvondst is kan het van overal vandaan komen. Een meer uitgebreide naam zou inderdaad zeer fijn zijn.storm schreef:
Hallo Jente,
Groet,
Cora
groeten, Jente
Hoi Jente, volgens mij zijn foto 3-4 geen fossiel maar heb je hier temaken met een schijnfossiel komt meestal voor in vuursteen dus het zou kunnen dat hij bij vindplaats is vrij gekomen. Gr.ben
storm schreef:
Hallo Jente,
Groet,
Cora
0000000000
Antw: \
Een schijnfossiel zegt u? Dat lijkt me sterk onwaarschijnlijk. Heb nog twee detailfoto's bijgevoegd. Op de eerste is duidelijk een opening te zien zoals kenmerkend voor éénkleppige schelpen en op foto twee zijn windingen te zien. Ofwel is vuursteen zo gemeen dat ie zulke kenmerken kan immiteren.
groeten, Jente.
Foto 3 & 4 lijkt mij een gastropode. Erg gerold en dus niet meer te determineren.
Groet,
Cora
Groet,
Cora