Roze diamant

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times
Roze diamant

Bericht door Spongebob » 27 feb 2012, 16:00

Zit ik me hier in het grensgebied uit te sloven om sponzen in het grind te vinden, blijken aan de andere kant van de wereld minder mooie steentjes veel lucratiever te zijn:
http://www.kpnvandaag.nl/#news/Opmerkel ... t_gevonden

Misschien een tip voor Camiel ;)

Time fades away (Neil Young)

adekker
Contacteer:
Re: Roze diamant

Bericht door adekker » 27 feb 2012, 17:20

Afbeelding

Leuk steentje, maar niet echt interessant. Bovendien heb ik er al eentje, ook al is die dan niet rose en wat kleiner. Grappig, maar het is uiteindelijk maar gewone koolstof. En koolstof is nou niet bepaald zeldzaam te noemen.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Spongebob
Re: Re: Roze diamant

Bericht door Spongebob » 07 mar 2012, 15:54

adekker schreef:
Leuk steentje, maar niet echt interessant.
???

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 07 mar 2012, 17:09

Een diamant is niets anders dan een samengeperst stukje koolstof, al dan niet verontreinigd met sporenelementen.
Het unieke van een diamant schuilt in de wijze waarop de koolstofatomen zijn gerangschikt in het raster. Dit maakt het zo uitzonderlijk hard en zorgt (eenmaal geslepen) voor de kenmerkende lichtverstrooing/vuur. Diamanten komen veel meer voor dan we doorgaans denken, echter zijn dit meestal geen winbare hoeveelheden of zijn ze van microscopische omvang. Ook buiten de aarde komen ze voor (ze zijn bv. aangetroffen in meteorieten). Diamanten worden zelfs op vrij grote schaal kunstmatig vervaardigd voor industriële toepassingen en het is tegenwoordig ook mogelijk om een kleine hoeveelheid as van overleden dierbaren tot diamant te laten samenpersen.
Als de totale hoeveelheid sierdiamant in de wereld in 1 keer op de markt zou komen, zou dit "unieke mineraal" in één klap vrijwel waardeloss zijn. Al met al: niet echt een interessant steentje.

Spongebob

Bericht door Spongebob » 07 mar 2012, 23:05

adekker schreef:
Het unieke van een diamant schuilt in de wijze waarop de koolstofatomen zijn gerangschikt in het raster. Dit maakt het zo uitzonderlijk hard en zorgt (eenmaal geslepen) voor de kenmerkende lichtverstrooing/vuur.
:D

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 08 mar 2012, 15:24

Afbeelding

De unieke hardheid van diamant is slechts een industrieel voordeel. In het gebruik als sieraad is deze absoluut niet vereist. Een mindere hardheid als 10 op de schaal van Mohs kan evenwel duurzaam zijn en bestand tegen allerdaags gebruik. Immers zijn er weinig objecten in onze dagelijkse leefomgeving te vinden die harder zijn dan 7 op de schaal van Mohs. Topaas, spinel, korund (safier en robijn)en anderen kunnen in het sieradengebruik zeker wedijveren met de diamant qua zuurbestendigheid en resistentie tegen beschadigingen van buitenaf indien (net als bij de diamant) rekening is gehouden met de splijthoek. De lichtbreking van de (kunstmatige) zirkonia evenaard die van diamant. Dus ook daarin is de diamant "achterhaald". Waarom mensen zoveel waarde hechten aan een diamant is mij een raadsel. Het zal de magische uitstraling vanuit het verleden wel zijn. Nog steed wordt diamant geassocieerd met kostbaar, rijkdom en macht, maar er zijn in mijn beleving interessantere mineralen/edelstenen. Zelf bezit ik enkele ruwe, natuurlijke diamantjes van industriekwaliteit. Goedkoop en slechts een aanvulling op mijn verzameling.

[Bewerkt door adekker op 08-03-2012 om 15:27 NL]

[Bewerkt door adekker op 08-03-2012 om 15:33 NL]

Spongebob

Bericht door Spongebob » 08 mar 2012, 23:38

Uitvoerige en duidelijke uitleg!
Thanx voor de moeite ;)

Groeten, Tom

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 09 mar 2012, 17:40

You're welcome, Tom!
Nog even ter verduidelijking van wat voor mij "interessantere mineralen/edelstenen" zijn, zal ik je een paar voorbeelden noemen.
Ten eerste de grote familie der kwartsen. Die kent een geweldige verbreiding, een enorme variëteit en diverse ontstaanswijzen. De range gaat van 50 meter grote superkristallen tot aan de cryptokristalijne chalcedoonvarianten.
Ten tweede de edelstenen met de speciale lichteffecten, zoals de katogen en sterren.
Ten derde de edelstenen met de verschillende kleuren binnen 1 steen, zoals de tourmalijn.
Ten vierde de stenen met kleurverschillen naarmate de belichting anders wordt, zoals de alexandriet.
En zo kan ik er nog wel meer opnoemen. De diamant kent al deze verschijnselen (helaas) niet en dat maakt het voor mij toch een relatief saaie steen.
Neemt niet weg dat de ( volgens mij overgewaardeerde) diamant bij mij nog steeds welkom is voor diegene die er vanaf wil, al was het alleen maar vanwege de huidige marktwaarde. Ik neem ze nl. graag kostenloos over. Hahaha.....
Leuk voor anderen om te weten: er bestaan edelstenen die zeldzamer zijn dan diamant, maar toch nog altijd goedkoper zijn. Een voorbeeld: er is minder edelsteenkwaliteit Tanzaniet in de wereld dan edelsteenkwaliteit Diamant. En hoewel duur, zijn ze nog steeds goedkoper. Oorzaak: er is gewoon minder vraag naar, want/en ze zijn wat onbekender onder het grote publiek.

[Bewerkt door adekker op 09-03-2012 om 18:10 NL]

edelsteenzoeker

Bericht door edelsteenzoeker » 23 mei 2012, 03:17

adekker schreef:
De unieke hardheid van diamant is slechts een industrieel voordeel. In het gebruik als sieraad is deze absoluut niet vereist. Een mindere hardheid als 10 op de schaal van Mohs kan evenwel duurzaam zijn en bestand tegen allerdaags gebruik. Immers zijn er weinig objecten in onze dagelijkse leefomgeving te vinden die harder zijn dan 7 op de schaal van Mohs. Topaas, spinel, korund (safier en robijn)en anderen kunnen in het sieradengebruik zeker wedijveren met de diamant qua zuurbestendigheid en resistentie tegen beschadigingen van buitenaf indien (net als bij de diamant) rekening is gehouden met de splijthoek. De lichtbreking van de (kunstmatige) zirkonia evenaard die van diamant. Dus ook daarin is de diamant "achterhaald". Waarom mensen zoveel waarde hechten aan een diamant is mij een raadsel. Het zal de magische uitstraling vanuit het verleden wel zijn. Nog steed wordt diamant geassocieerd met kostbaar, rijkdom en macht, maar er zijn in mijn beleving interessantere mineralen/edelstenen. Zelf bezit ik enkele ruwe, natuurlijke diamantjes van industriekwaliteit. Goedkoop en slechts een aanvulling op mijn verzameling.

[Bewerkt door adekker op 08-03-2012 om 15:27 NL]

[Bewerkt door adekker op 08-03-2012 om 15:33 NL]

ik ga eens diamanten vinden, maar ik heb wel een steen met kleine saffiertjes eraan gevonden. Die zijn niet echt zeldzaam net als diamant maar wel mooier omdat er kleur in zit.

Necip (Beginner)

Plaats reactie