Zand- en grindgroeve De Groot

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
danokorst
Zand- en grindgroeve De Groot

Bericht door danokorst » 06 mar 2012, 15:04

Weet iemand of er mineralen te vinden zijn in de zand- en grindgroeve De Groot bij Landgraaf? Ik zie op de NGV site dat er op 24 maart een excursie is, maar het is me niet duidelijk of dit een goede locatie voor mineralen is.

Zo ja, wat mag ik hier verwachten?

adekker
Contacteer:
Re: Zand- en grindgroeve De Groot

Bericht door adekker » 06 mar 2012, 16:00

Helaas heb ik geen ervaringen met deze vindplaats, maar gezien de ligging lijkt het me aannemelijk dat er een behoorlijke kans is op de gebruikelijke mineralen uit het zuidelijk grind. Men zou hier kunnen denken aan afgerolde agaten, brokjes jaspis, kleine stukje amethyst en bergkristal tussen het grind. Deze zouden dan vergelijkbaar zijn met de vondsten uit bv. Arcen.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

danokorst

Bericht door danokorst » 06 mar 2012, 22:02

Bedankt voor je reactie. Het is jammer dat ik geen vermelding op mindat.org kan vinden, of ik zoek niet goed genoeg. Op het NGV heeft men het alleen over "de meest voorkomende mineralen van het Mioceen", maar ik vraag me af of het soort mineralen dan bijvoorbeeld overeenkomt met de groeve in Winterswijk (ook Mioceen, voornamelijk Pyriet, Calciet)

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times

Bericht door Spongebob » 06 mar 2012, 22:53

Er wordt bedoeld dat de betreffende Maasgesteenten zijn afgezet in het Mioceen.
De gesteenten zelf kunnen dus uit oudere geologische afzettingen afkomstig zijn.
Gewoon eens meelopen, zou ik zeggen.

Time fades away (Neil Young)

danokorst

Bericht door danokorst » 14 mar 2012, 19:27

Net even gebeld met iemand binnen het NGV en die raadt het af, tenzij je interesse op gesteente ook ligt bij kwarts. De zandgroeve bij Landgraaf heeft magere mineralen vondsten en is interessanter voor fossielenjagers.

Plaats reactie