2 tandjes
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: 2 tandjes
Hallo Spongebob,zeer mooie vondsten ,maar ik kan je helaas niet helpen met dit soort kiezen.GR Pascal
strandjutters
- strandjutters
- Everhardus
Leuke vondsten Tom ! Je kunt eens een kijkje nemen op de site van Naturalis, daar is een en ander te vinden om tanden/kiezen te determineren. gr,Marcel
- Spongebob
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 642 times
Antw: Antw: 2 tandjes
Mmm....ik heb het geprobeerd, maar ik vind het niet (meer). Ooit heb ik toch ook een determineerblok gezien.Everhardus schreef:
Leuke vondsten Tom ! Je kunt eens een kijkje nemen op de site van Naturalis, daar is een en ander te vinden om tanden/kiezen te determineren. gr,Marcel
Time fades away (Neil Young)
- Triassicpark
Ik zou denken van een steppenpaard, maar het zou ook best van een reuzenhert kunnen zijn.
- strandjutters
Hallo Tom,
Dat zijn leuke vondsten. Heb je enig idee hoe oud dit materiaal (ongeveer) is?
Van het zwarte kiesje dacht ik eerst ook aan paard, maar de eerste twee foto's (zijaanzichten) spreken dat m.i. tegen. Een lastig gevalletje, of een sterk verweerd exemplaar. Wellicht dat er nog andere leden zijn die er wat over kunnen zeggen?
Het andere kiesje is een premolaar (want bestaat maar uit één 'lob') uit de bovenkaak (want vierkant van vorm) van een rund of hert.
Groeten,
Bram
Dat zijn leuke vondsten. Heb je enig idee hoe oud dit materiaal (ongeveer) is?
Van het zwarte kiesje dacht ik eerst ook aan paard, maar de eerste twee foto's (zijaanzichten) spreken dat m.i. tegen. Een lastig gevalletje, of een sterk verweerd exemplaar. Wellicht dat er nog andere leden zijn die er wat over kunnen zeggen?
Het andere kiesje is een premolaar (want bestaat maar uit één 'lob') uit de bovenkaak (want vierkant van vorm) van een rund of hert.
Groeten,
Bram
- Spongebob
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 642 times
Bedankt voor jullie reacties/hulp.
Ik had gedacht dat de namen er zó uit zouden rollen. Dat blijkt dus niet zo gemakkelijk. Bij de eerste (zwarte)tand kwam ikzelf juist op een onder-premolaar van een rund. maar ik heb hier geen kaas van gegeten
De blauwe is erg afgesleten.
De ouderdom aan te geven is lastig, omdat er in de zandgroeve een ratjetoe aan gestuwde afzettingen wordt aangesneden. Reken maar op minstens Weichselien; dus een 60.000 jaar oud in elk geval. Dieren als paard en rund zijn moeilijk te koppelen aan een bepaald klimaat. Eemien kan ook; ik weet het niet ):
[Bewerkt door Spongebob op 12-03-2012 om 20:22 NL]
Ik had gedacht dat de namen er zó uit zouden rollen. Dat blijkt dus niet zo gemakkelijk. Bij de eerste (zwarte)tand kwam ikzelf juist op een onder-premolaar van een rund. maar ik heb hier geen kaas van gegeten

De blauwe is erg afgesleten.
De ouderdom aan te geven is lastig, omdat er in de zandgroeve een ratjetoe aan gestuwde afzettingen wordt aangesneden. Reken maar op minstens Weichselien; dus een 60.000 jaar oud in elk geval. Dieren als paard en rund zijn moeilijk te koppelen aan een bepaald klimaat. Eemien kan ook; ik weet het niet ):
[Bewerkt door Spongebob op 12-03-2012 om 20:22 NL]
Time fades away (Neil Young)