Knokke:nassarius reticosus .

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
strandjutters
Been thanked: 3 times
Knokke:nassarius reticosus .

Bericht door strandjutters » 18 mar 2012, 22:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,deze fuikhoren is een schelp die hier niet veel voorkomt in Knokke(zeldzaam zelfs) het is een grote fuikhoren die bekend is uit de Zanden van Oorderen,en komt massaal voor in de Zanden van Kruisschans.De schelp was ooit het huisje van een Hermietkreeft,misschien is dit kreeftje van het Plioceen naar het Pleistoceen gekropen zonder er bij stil te staan :D .GR(Versta me niet verkeerd de fuikhoren komt heel veel voor in Knokke,maar niet deze soort)

[Bewerkt door strandjutters op 18-03-2012 om 22:49 NL]

strandjutters

Brammiej
Antw: Knokke:nassarius reticosus .

Bericht door Brammiej » 19 mar 2012, 01:45

Hey!

Deze schelp heb ik ook gevonden tijdens de trip naar Knokke! Hij meet 24mm.

Groet bram

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke:nassarius reticosus .

Bericht door strandjutters » 24 mar 2012, 00:24

Hallo Brammiej,ik heb op de plaats van de opspuiting ook regelmatig deze schelp tegengekomen,maar het betrof altijd de soort nassarius reticulatus,en niet de soort Reticosus,deze soort word tot 50 mm en komt volgens Naturalis hier in Knokke niet voor,gezien de afzettingen aan de Belgische kust voornamelijk Eoceen en Holoceen zijn ,toch verstaan ze hun er niet aan dat ik dikwijls Pleistoceen mat. weet te bezorgen.Stof tot nadenken.GR(Zoals je ziet op de foto heeft deze soort veel zwaardere ribben,Trivia kwamen volgens Naturalis ook voor in het Holoceen-Eemien,maar niet in de mate dat ik ze vind wisten ze me te vertellen,weer stof tot nadenken,en dit is het leuke aan onze hobby vind ik )

[Bewerkt door strandjutters op 23-03-2012 om 00:30 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 23-03-2012 om 00:44 NL]

strandjutters

Plaats reactie