Knokke : vreemd oestertje ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
strandjutters
Been thanked: 3 times
Knokke : vreemd oestertje ?

Bericht door strandjutters » 25 mar 2012, 12:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,gisteren dit oestertje gevonden,het is 15 mm,en de eerste keer dat ik het zie in Knokke.Iemand enig idee.GR

strandjutters

Pangeaman
Antw: Knokke : vreemd oestertje ?

Bericht door Pangeaman » 03 apr 2012, 12:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Strandjutters,
Jouw vondst lijkt verdacht veel op wat ik heb gevonden.
ik had hem al eens geplaatst , maar geen reactie.

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=15029

Gr

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

mussels

Bericht door mussels » 07 apr 2012, 22:44

Pascal, dit lijkt me een Heteranomia squamula (schilferige dekschelp), een klein en zeer variabel schelpje. In gruis van de Kaloot is deze soort algemeen, maar dat kan in Knokke anders zijn.
De vondst van Pangeaman komt me niet bekend voor. Misschien een opvulling van een holte in een grote oesterklep? - ik zie tenminste een soort gelaagdheid die je ook in sommige oesters ziet. Maar het kan ook best iets anders zijn, geen idee eigenlijk.

Lex

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 apr 2012, 22:55

Hallo Lex,ik heb er intussen nog ééntje gevonden,ik maak zo een foto.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 apr 2012, 23:03

Afbeelding

Hallo Lex,bij deze de foto,ik denk niet dat dit hier veelvuldig voorkomt in Knokke,is dit fossiel ??.GR Pascal

strandjutters

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 08 apr 2012, 09:59

Even tussendoor:

Tegenwoordig leeft H. squamula in de noordelijke Atlantische Oceaan van IJsland en de Witte Zee tot de Golf van Biskaje en van Labrador tot Newfoundland. De soort hecht zich vast op schelpen, stenen en zeewier, en spoelt als zodanig regelmatig aan op de Nederlandse stranden. Fossiel is deze soort uit het Noordzeebekken bekend vanaf het Mioceen en is zeer algemeen in de Belgische Luchtbal en Oorderen laagpakketten alsmede in de Coralline Crag Formatie van Oost Engeland. Jong-pleistocene exemplaren uit de Eemlagen kunnen langs de hele kust aanspoelen. De talrijke Zeeuwse vondsten zijn overwegend van een pliocene ouderdom. Doubletten en rechterkleppen kunnen nogal eens uit grotere pliocene horens geklopt worden.
Bron: Moerdijk, P. (2007): superfamilie Ostreoidea Rafinesque, 1815 - Oesters (Fossielenatles nieuwsbrief no. 16)

Gr, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

Plaats reactie