Dinobotten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sjaak
Has thanked: 376 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Dinobotten

Bericht door sjaak » 29 mar 2012, 23:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk zeereptiel, maar dit trekt meer kijkers.

Ik heb deze een jaar geleden gevonden ergens in de buurt van CGN. De vondsten zien er niet uit en de status is erbarmelijk. Het hangt met lijm aan elkaar en het is te fragiel voor verdere preparatie.

De vondsten zijn al eens eerder geplaatst en er was nul respons. Waarschijnlijk omdat ze er niet uit zien en er niets uit op te maken viel.

Nu ik ze verder heb geplakt en geprepareerd wat in mijn beperkte macht ligt, probeer ik het gewoon opnieuw.

Gelet op de typische doorsnede denk ik dat de wervel van een grote ichthyosaurus is.
Het andere fragment vond ik er ongeveer 10 cm naast (helaas al flink geerodeerd). Wat ik mij afvraag is of het een doornuitsteeksel van de wervel kan zijn. Zie http://ichthyosaurs.files.wordpress.com ... series.jpg Ik heb echter geen idee van de verhoudingen. Het lijkt of er nog een flink stuk bot aan mijn fragment zat, wat ik niet goed vind passen bij een ichthyosaurus.

Als laatste foto nog een stuk bot van...., tja, wie zal het zeggen? Ik dacht aan een ribfragment, maar daar lijkt het te recht voor.

Groet,

Niels

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Dinobotten

Bericht door masteroffossiles » 30 mar 2012, 11:27

ik denk dat je goed zit met Ichthyosaurus voor de wervel, de rest is inderdaad vrij moelijk te bepalen.
Gr,
Sander

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 30 mar 2012, 11:55

Maar het is wel degelijk een zeer benijdenswaardige en mooie vondst!

HJ

Trilo

Bericht door Trilo » 31 mar 2012, 11:16

Afbeelding

Uit dezelfde vindplaats.Ook wat moeten plakken natuurlijk.

Theo

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 31 mar 2012, 13:22

dat is een hele mooie trilo! tis van een plesiosaurus mocht je dat nog niet weten.
Gr,
Sander

sjaak
Has thanked: 376 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 31 mar 2012, 14:25

Prachtig! Hoe heb je die er zo mooi uit gekregen? De steen is zo hard en het bot vaak (niet altijd) zo fragiel dat het moeilijk uithakken is.

Ik zie nu ook direct dat dat andere stukje van mij niets met de wervel te maken heeft. Ik zal het elders moeten zoeken. Wellicht is het een schanierpunt van een onderkaak.

Groet,

Niels

Trilo

Bericht door Trilo » 31 mar 2012, 15:44

Is het niet de soort Pliosaurus uit de familie Pliosauridae?Hoe kan je het fossiel nu zo mooi uitwerken.Ik denk kwestie van geluk.De steen in kwestie was niet zo hard in het geheel alhoewel de dunne delen toch afbraken en ik ze terug moest aanlijmen.

Theo

Trilo

Bericht door Trilo » 31 mar 2012, 15:49

Exuzeer was mis.Pliosaurus uit de familie Plesiosauridea?

Theo

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 31 mar 2012, 20:02

heeft iemand het als pliosauridae gedetermineerd dan? ik vind het meer lijken op een plesiosauridae. deze 2 goepen zijn allebei een onderorde van de orde plesiosauria dus we kunnen het ook zo noemen.
Gr,
Sander

Plaats reactie