versteende kokkel?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Degan
versteende kokkel?

Bericht door Degan » 03 apr 2012, 11:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een bijna 1 cm breed versteend schelpje. Wie kan mij aan de juiste naam helpen? Gevonden in Lelystad.

Alvast bedankt, Alice.

[Bewerkt door Degan op 03-04-2012 om 10:41 NL]

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: versteende kokkel?

Bericht door Xenina » 03 apr 2012, 11:54

Dat is geen schelp maar een brachiopoda.

Groetjes, Xenina

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 03 apr 2012, 12:10

Hoi, even voor je gekeken in vd.Lijn -Keienboek, het is vermoedelijk een Delthyris een brachiopode uit het siluur. Kan ook nog Camarotoechia zijn maar misschien is er een geleerde die de heel preciese naam weet te geven. Gr.ben.
Degan schreef:
Een bijna 1 cm breed versteend schelpje. Wie kan mij aan de juiste naam helpen? Gevonden in Lelystad.

Alvast bedankt, Alice.

[Bewerkt door Degan op 03-04-2012 om 10:41 NL]

0000000000

Degan

Bericht door Degan » 03 apr 2012, 16:35

Aha! Dank voor jullie informatie. Leuk uit het Siluur! Maar een brachiopoda mag ik geen schelpje meer noemen?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 apr 2012, 16:54

Toch wel. Wat je hebt gevonden zijn de gefossiliseerde resten van beide kleppen van een brachiopode.
Waar Xenina wellicht op doelt is het onderscheid tussen brachiopoda en bivalvia. De kleppen van bivalven of tweekleppiggen is hetgeen dat in de volksmond schelpen wordt genoemd.
Taxonomisch gezien vallen bivalven binnen het phylum mollusca, terwijl brachiopoda een eigen phylum vormen.

Vuistregel om beide van elkaar te onderscheiden die meestal wel werkt:
brachiopoden hebben kleppen die verschillen van elkaar, en elk tweezijdig symmetrisch zijn.
bivalven hebben kleppen die sterk op elkaar lijken, maar wel elkaars spiegelbeeld zijn.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Degan

Bericht door Degan » 04 apr 2012, 10:56

Wow! Dank voor je zeer interessante informatie. Ik heb een grote volksmond ;) en nu meer kennis dan gisteren. Ik kán het woord zelfs al zonder haperen uitspreken!
Is mijn brachiopode veel voorkomend?

scherven
Antw: Antw: versteende kokkel?

Bericht door scherven » 04 apr 2012, 12:49

Hallo, ik heb je gisteren antwoord gegeven op je vraag over de versteende kokkel. Zie dat je antwoord krijgt maar nog geen namen van het ding.Zou graag weten of je die al hebt misschien via mail dat doen sommige forum leden namelijk ook wel. Gr.Ben
Degan schreef:
Wow! Dank voor je zeer interessante informatie. Ik heb een grote volksmond ;) en nu meer kennis dan gisteren. Ik kán het woord zelfs al zonder haperen uitspreken!
Is mijn brachiopode veel voorkomend?

0000000000

Degan

Bericht door Degan » 04 apr 2012, 14:41

Hoi Ben, leuk dat je zo betrokken bent! Je hebt helemaal gelijk, ik heb nog geen naam, maar ik was/ben al zo tevreden met de soort?naam Brachiopode dat ik mijn eerste vraag vergat. Bedankt dat je het terugbrengt naar deze discussie. Meteen voor andere forumleden: wélke Brachiopode is het? (ondanks mijn nog steeds voortdurende blijheid, wél nog steeds de vraag)
Ben stelde reeds eerder: Delthyris of misschien een Camarotoechia.

Slownick

Bericht door Slownick » 04 apr 2012, 16:22

Lijkt me inderdaad een lid van de Rhynchonella familie, en ik denk ook dat het waarschijnlijk een Camarotoechia betreft. Zoek hier op de site in de database maar eens op Camarotoechia nucula. Deze lijkt er naar mijns inziens het meest op. Helaas ben ik niet zeker van de ondersoort daar ik niet weet of het aantal ribben hier uitsluitsel over geeft...

scherven
Antw: Antw: versteende kokkel?

Bericht door scherven » 04 apr 2012, 17:41

Hoi soms moet je er weer eens een zwengel aan geven anders bloed het dood, het is nu gelukt. Succes. Jou brachiopode komt in het Siluur veelvuldig voor hoor.
Degan schreef:
Hoi Ben, leuk dat je zo betrokken bent! Je hebt helemaal gelijk, ik heb nog geen naam, maar ik was/ben al zo tevreden met de soort?naam Brachiopode dat ik mijn eerste vraag vergat. Bedankt dat je het terugbrengt naar deze discussie. Meteen voor andere forumleden: wélke Brachiopode is het? (ondanks mijn nog steeds voortdurende blijheid, wél nog steeds de vraag)
Ben stelde reeds eerder: Delthyris of misschien een Camarotoechia.

0000000000

Plaats reactie