Vissentanden(?) Eben-Emael

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Henri_M
Vissentanden(?) Eben-Emael

Bericht door Henri_M » 05 apr 2012, 19:59

Afbeelding

Afbeelding

Twee tandjes gevonden in groeve Romontbos, Kalksteen van Emael.
De eerste is 9 mm. De strepen zijn geen beschadigingen, maar zitten onder het glazuur.
De tweede is 3 mm.

Iemand enig idee waar deze van kunnen zijn?
Bij voorbaat dank.

Henri

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Vissentanden(?) Eben-Emael

Bericht door Hieronymus » 05 apr 2012, 20:38

Dat tweede tandje is alvast een haaientandje, van een haai genaamd Galeorhinus girardoti.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Caveman
Has thanked: 276 times
Been thanked: 318 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 07 apr 2012, 16:17

De bovenste zou de punt van Ganopristis leptodon (zaagvis) kunnen zijn, het glazuur en de strepen lijke er op!

To share or not to share, that's the question!

brachino
Been thanked: 25 times

Bericht door brachino » 09 apr 2012, 09:24

Beide vorige reacties hebben het bij het rechte eind,Galeorhinus girardoti en Ganopristis leptodon.

fossieltje

Bericht door fossieltje » 09 apr 2012, 15:36

het eerste tandje is volgensmij (wat caveman al schreef) een fragment van een tand van een zaagvis

gr. fossieltje

Henri_M
Antw: Antw: Vissentanden(?) Eben-Emael

Bericht door Henri_M » 09 apr 2012, 17:13

hieronymus schreef:
Dat tweede tandje is alvast een haaientandje, van een haai genaamd Galeorhinus girardoti.
Bedankt, maar ik ben bang dat de stand van de foto hier een beetje bedrieglijk is. Dit tandje heeft geen (zichtbare) wortel. Volgens mij is het schuine vlak linksonder op de foto de kroonbasis. De lichtergekleurde punt rechtsonder is doorzichtig glazuur. Ik zie hier echt geen Galeorhinus in.

Henri_M
Antw: Antw: Vissentanden(?) Eben-Emael

Bericht door Henri_M » 09 apr 2012, 17:16

caveman schreef:
De bovenste zou de punt van Ganopristis leptodon (zaagvis) kunnen zijn, het glazuur en de strepen lijke er op!
Ja, nu ik 't kan vergelijken met andere foto's, lijkt dat 't inderdaad te zijn.
Bedankt, Henri

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Vissentanden(?) Eben-Emael

Bericht door Hieronymus » 09 apr 2012, 18:05

Henri_M schreef:
Bedankt, maar ik ben bang dat de stand van de foto hier een beetje bedrieglijk is. Dit tandje heeft geen (zichtbare) wortel. Volgens mij is het schuine vlak linksonder op de foto de kroonbasis. De lichtergekleurde punt rechtsonder is doorzichtig glazuur. Ik zie hier echt geen Galeorhinus in.
Dan moet je beter kijken ;-). 't Is echt wel een Galeorhinus. Je hebt de tand juist gefotografeerd. De effectieve onderkant van de tand is ook hier de onderkant. De wortel is wellicht beter zichtbaar aan de linguale kant, maar jouw foto toont de labiale kant van deze tand. Een duwtje met een naald tegen deze tand en hij ligt uit het krijt, dan kan je met je eigen ogen de wortel met voedingsgroeve aanschouwen, indien deze nog fatsoenlijk bewaard gebleven is.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Arno

Bericht door Arno » 09 apr 2012, 18:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste Henri,

persoonlijk denk ik meer aan een vissetandje.(Mijn inziens meer lancetvormig)

Terwijl de Ganopristis leptodon toch meer een bolle (convexe )vormgeving heeft.

Vergelijk deze foto,s eens.

fossiel-hunter Arno

Henri_M
Antw: Antw: Antw: Antw: Vissentanden(?) Eben-Emael

Bericht door Henri_M » 10 apr 2012, 15:23

hieronymus schreef:
Henri_M schreef:
Dan moet je beter kijken ;-). 't Is echt wel een Galeorhinus. Je hebt de tand juist gefotografeerd. De effectieve onderkant van de tand is ook hier de onderkant. De wortel is wellicht beter zichtbaar aan de linguale kant, maar jouw foto toont de labiale kant van deze tand. Een duwtje met een naald tegen deze tand en hij ligt uit het krijt, dan kan je met je eigen ogen de wortel met voedingsgroeve aanschouwen, indien deze nog fatsoenlijk bewaard gebleven is.
OK, er was iets meer nodig dan een duwtje van een naald (ik had de mergel een beetje gefixeerd), maar hij kwam los. Helaas geen wortel met voedingsgroeve.. het blijkt enkel een afgebroken kroon te zijn. Maar ik ben overtuigd! Galeorhinus.
Ik zal een nieuwe foto bijvoegen.
Dank voor je hulp.
Henri

Plaats reactie