Wederom schelpen Mill
Wederom schelpen Mill
Hallo Allemaal,
ik ben nu bezig om mijn schelpen kolektie voor zover mogelijk is op naam te brengen..
Dit omdat Frank Wesselingh binnen nu en een maand bij mij thuis langs komt om te inventariseren van wat ik zoal aan schelpenmateriaal van Mill gevonden heb.
hij weet dat ik door mijn vele zoektochten naar mill en door het uitzoeken van veel zeefresidu ook een grote diversiteit aan schelpen gevonden heb.
nu vraag ik aan jullie om voor zover ik de namen nog niet ken mee te determineren voor zover het kan via de foto.
Ik zal ze ook via de mail aan Frank voorleggen en kijken wat hij er van vind
Later als hij bij mij is kunnen we zien of het determineren via de foto goed te doen is, of omdat Frank ze ook eerst op de foto ziet en daarna pas in het echt er nog fouten gemaakt worden in de determinatie.
Hier de eerste twee.
Zonder het slot te zien lijken ze behoorlijk op elkaar.
Maar de sloten zijn totaal verschillend
De kleinste is 9 mm lang en de grootste is 12 mm lang.
Nu ik wat beter naar de schelpen kijk denk ik dat er wel wat meer soorten in mijn verzameling heb zitten dan dat ik oorspronkelijk dacht.
[Bewerkt door stiek op 11-11-2012 om 20:17 NL]
ik ben nu bezig om mijn schelpen kolektie voor zover mogelijk is op naam te brengen..
Dit omdat Frank Wesselingh binnen nu en een maand bij mij thuis langs komt om te inventariseren van wat ik zoal aan schelpenmateriaal van Mill gevonden heb.
hij weet dat ik door mijn vele zoektochten naar mill en door het uitzoeken van veel zeefresidu ook een grote diversiteit aan schelpen gevonden heb.
nu vraag ik aan jullie om voor zover ik de namen nog niet ken mee te determineren voor zover het kan via de foto.
Ik zal ze ook via de mail aan Frank voorleggen en kijken wat hij er van vind
Later als hij bij mij is kunnen we zien of het determineren via de foto goed te doen is, of omdat Frank ze ook eerst op de foto ziet en daarna pas in het echt er nog fouten gemaakt worden in de determinatie.
Hier de eerste twee.
Zonder het slot te zien lijken ze behoorlijk op elkaar.
Maar de sloten zijn totaal verschillend
De kleinste is 9 mm lang en de grootste is 12 mm lang.
Nu ik wat beter naar de schelpen kijk denk ik dat er wel wat meer soorten in mijn verzameling heb zitten dan dat ik oorspronkelijk dacht.
[Bewerkt door stiek op 11-11-2012 om 20:17 NL]
Hans
Antw: Wederom schelpen Mill
Stiek,
Heb je mollusken uit Miste niet van Janssen?
Daar heb je drie pagina's met oa Abra, Angulus, Gari en Macoma.
Ik kan de slotjes niet goed zien op de pagina's maar ik zou durven zeggen 1 Angulus donacillus en 2 Angulus donacinus.
Duys
[Bewerkt door Duys op 14-05-2012 om 21:12 NL]
Heb je mollusken uit Miste niet van Janssen?
Daar heb je drie pagina's met oa Abra, Angulus, Gari en Macoma.
Ik kan de slotjes niet goed zien op de pagina's maar ik zou durven zeggen 1 Angulus donacillus en 2 Angulus donacinus.
Duys
[Bewerkt door Duys op 14-05-2012 om 21:12 NL]
Antw: Wederom schelpen Mill

Hans, proficiat dat Frank Wesselingh bij je op bezoek komt - daarna kunnen we voor alle schelpenvragen over Mill bij jou terecht

Van jouw twee schelpen is de bovenste een (rechterklep van) Lentidium complanatum, goed herkenbaar aan het karakteristieke slot. Misschien heb je in je collectie ook wel een linkerklep, die heeft een slot met een heel kenmerkend uitsteeksel. Zie bijgevoegde foto: links een linkerklep van Mill, rechts een rechterklep van 'Antwerpen'. Lentidiums zijn volgens mij schaarse vondsten.
Van de onderste heb ik van Mill ook enkele klepjes, ik denk Abra prismatica.
@Duys: de fauna van Miste is aanmerkelijk ouder dan die van Mill, al zullen er best soorten zijn - net als bij de haaien - die je op beide locaties kunt vinden.
Groeten, Lex