Atractodon elegans en andere Pliocene schelpen uit Antwerpen met biogene beschadigingen.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Wilson McPhee
Atractodon elegans en andere Pliocene schelpen uit Antwerpen met biogene beschadigingen.

Bericht door Wilson McPhee » 22 mei 2012, 13:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het lezen van het artikel 'Van levend schelpdier naar fossiele schelp' van Cadée en Wesselingh (via Bram) heb ik de spullen hier op gelijkende beschadigingen bekeken.
Hieronder volgt een selectie.
1 Ostrea edulis vol met boringen, vermoedelijk door een borende spons (Cliona).
2 Pecten grandis. Het boorgat onder de top is niet door de schelp gegaan. In een jonger stadium lijkt de rand gekmipt. De scharen van een crab? Het dier heeft zich hersteld.
3 Galeodea bicatenata. Deze schelp is flink te grazen genomen, maar heeft het overleefd. Welk dier kon deze beschadiging veroorzaken? Ook een crab?
4 Gezien het sleepspoor is deze Scaphella de woning geweest van een heremietkreeft .
5 Atractodon elegans. Ziet er zo te zien goed uit, maar aan de andere kant is een deel van de schelp door ?algen opgelost.
6 Weer een Atractodon, ene kant fraai, maar aan de andere zijde is er een hap uit de schelp genomen. Het lijkt op een inslag, waarbij een deel van de schelp is losgerukt.
7 Atractodon. Volgens mij vol met kronkelende levensspren. Aan de andere zijde bevindt zich een Atrina en wat mini-slakjes die heb ik laten zitten.
8 Ten slotte een gave Atractodon elegans. Volgens mij één van de mooiste slakken uit het Plioceen van Antwerpen.
groet

Wilson

Bram
Antw: Atractodon elegans en andere Pliocene schelpen uit Antwerpen met biogene beschadigingen.

Bericht door Bram » 24 mei 2012, 19:05

Erg mooi materiaal. Mijn persoonlijke favoriet is toch wel de Scaphella met sleepspoor: erg mooi exemplaar!

Groeten,
Bram

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Atractodon elegans en andere Pliocene schelpen uit Antwerpen met biogene beschadigingen.

Bericht door webmaster » 25 mei 2012, 15:34

Erg leuk overzicht!
We vonden trouwens in Mill gruis van een tijd terug deze week een paar stoottandjes die ook doorboord zijn. Had ik nog niet eerder gezien.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 25 mei 2012, 21:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo heren,misschien niet belangrijk,maar dit vind ik terug op de schelpjes van mij.GR

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 25 mei 2012, 21:17

Hallo Pascal,

De eerste is een gaatje van een tepelhoorn, familie Naticidae, te herkennen aan de vorm (een beetje een theekopje). Die tweede zijn een stuk lastiger, maar heeft wel wat weg van gangetjes van Polydora (een worm), vanwege de 8-vormige ingang.

Groeten,
Bram

Plaats reactie