Kies roofdier?
Kies roofdier?
Ik rommelde wat in een doos met fossielen uit het rivieren gebied, en kwam dit kiesfragment tegen. Het viel me op dat ik het toch niet als een herkauwer kon plaatsen, de kroon loopt uit in een scherpe rand. De kies is in tweeen gespleten, het hoort 2 wortels te hebben (halfe kroon) bij foto 1 het ontbrekende deel rechts, foto 2 links. Het kuiltje in foto 1 en het spleetje op foto 2 (andere zeide) lijkt op afbeeldinen van roofdier kiezen die ik tegenkwam. Foto 3 is van het splijtvlak, foto 4 is van de bovenzeide waarop (hoop ik) te fien is dat de kroon een scherpe snijrand heeft. Als ik me het compleet voorstel is het een kies die in een scherpe snijrand met een punt uitloopt.
Iemand enig idee??
Antw: Kies roofdier?
Hallo microliet,
Ik ben ook geen kenner, maar de site met de volgende link kan je misschien opweg helpen.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04793.html
Ik ben ook geen kenner, maar de site met de volgende link kan je misschien opweg helpen.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04793.html

Hoi Sjacob,
Deze fotos had ik inderdaad albekeken, en begon hierdoor al in de richting te denken, deze foto vond ik van een andere grbruiker, als ik naar mijn 2e foto met het spleetje kijk lijkt het alsof je hem er zo in kunt passen... heb het vermoeden dat mijn fragmet er compleet ongv. zo uit zou zien
- sjaak
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Hé die kies is van mij! 
Ik zie wat je bedoelt. Het lijkt er op, maar de enige manier om uitsluitsel te krijgen is dat fragment naast echte kies van een leeuw, hyena of wolf te houden. Woon je in de buurt van een museum?

Ik zie wat je bedoelt. Het lijkt er op, maar de enige manier om uitsluitsel te krijgen is dat fragment naast echte kies van een leeuw, hyena of wolf te houden. Woon je in de buurt van een museum?
Groet,
Niels
Niels
Deze is van een vos(recent), maar dan compleet.
foto van de wangzijde. Zit volgens mij in de buurt. Succes verder met de determinatie
[Bewerkt door Sjacob op 17-06-2012 om 20:02 NL]
[Bewerkt door Sjacob op 17-06-2012 om 20:03 NL]
foto van de wangzijde. Zit volgens mij in de buurt. Succes verder met de determinatie
[Bewerkt door Sjacob op 17-06-2012 om 20:02 NL]
[Bewerkt door Sjacob op 17-06-2012 om 20:03 NL]
Eens met Niels: roofdierkiezen lijken oppervlakkig nogal veel op elkaar. Ik vond er laatst een (100% compleet) en ben er nog steeds niet met zekerheid uit of het leeuw of hyena is (of uberhaupt boven- of onderkaaks). Die gaat dus live getoond worden aan een expert in deze materie en daarna evt. vergeleken worden met recent materiaal.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
-
- Been thanked: 45 times
Hallo,
Leuke vondst. Het is het achterste deel van een linker bovenkaaks P4 van een grottenleeuw. Duidelijke tekening van grottenleeuwen en hyena kiezen staat in Fossilien Westfalens Ëiszeitliche Säugetiere" door Paul Siegfried.
Bram ik reken op je zaterdag.
Leuke vondst. Het is het achterste deel van een linker bovenkaaks P4 van een grottenleeuw. Duidelijke tekening van grottenleeuwen en hyena kiezen staat in Fossilien Westfalens Ëiszeitliche Säugetiere" door Paul Siegfried.
Bram ik reken op je zaterdag.
Charlie
- trilobietje
Waw, wat een vondst ! je hebt een zeldzame kies gevonden.
wie niet zoekt, niet vindt
- Pleistoceen
- Contacteer:
Wie wil nou zo'n stoffige ouwe kies?
Die wil je vast wel ruilen tegen wat mammoet materiaal. Dat spreekt tenmimste tot de verbeelding. Als je de kies wilt ruilen, dan hoor ik het graag 
Groet,
Pleistoceen

Groet,
Pleistoceen