Fossielen Istrie, Kroatie
Fossielen Istrie, Kroatie
Afgelopen weken in Istrie aan het zonnen en struinen geweest. Ik kon helaas nergens info vinden over bekende vindplaatsen dus ging ik er vanuit dat er niets moois te vinden zou zijn. Halverwege de vorige week reed ik langs een volledig ingestorte wand en kon ik mij niet langer bedwingen om eens te neuzen.
Naast prachtige blokken kwartskristallen (er staat nu een blok van 49 kilo in de huiskamer tot ergernis van mijn vrouw)vond ik daar ook een aantal sporen aan die ik totaal niet kon thuisbrengen. De eerst leek mij een zeeegel (twee zelfs)maar de overige kan ik enkel omschrijven als half in elkaar gestapelde koffie bekertjes.
De gemiddelde breedte van zo'n bekertje is 1 a 1.5 cm en de hoogte hangt af van hoe goed de beker in elkaar geschoven is. Soms is hij gevuld met kwarts kristallen en soms zijn ze leeg. De foto's zijn van een gigantisch blok van 2m bij 2m ongeveer dus die heb ik maar laten liggen.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb een kleiner stuk mee weten te nemen maar daarin zijn helaas alleen maar kleinere stukken zichtbaar.
[Bewerkt door ROAB op 20-06-2012 om 15:30 NL]
Antw: Fossielen Istrie, Kroatie
Na mijn encyclopedie uitgeplozen te hebben kom ik op Cystiphyllum
Afdeling: Cnidaria
Klasse: Anthozoa
Orde: Rugosa
Familie: Cystiphyllidae
Commentaar blijft erg welkom want ik sla er maar een slag naar :p
Afdeling: Cnidaria
Klasse: Anthozoa
Orde: Rugosa
Familie: Cystiphyllidae
Commentaar blijft erg welkom want ik sla er maar een slag naar :p
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 633 times
Hoi Roab,
Cystiphyllum is dat niet een koraal uit het Devoon (of Siluur)? Lijkt me niet zo goed te passen bij Kroatië. Hoewel, ik weet niets van de geologische omstandigheden aldaar, maar als ik http://www.fossiel.net/system/geolkaart/slovenie.jpg bekijk, komt Krijt eerder in aanmerking. Je fossielen deden mij in eerste instantie aan rudisten denken.
Moet nu eten koken, dus zelf een beetje verder goochelen.....
Cystiphyllum is dat niet een koraal uit het Devoon (of Siluur)? Lijkt me niet zo goed te passen bij Kroatië. Hoewel, ik weet niets van de geologische omstandigheden aldaar, maar als ik http://www.fossiel.net/system/geolkaart/slovenie.jpg bekijk, komt Krijt eerder in aanmerking. Je fossielen deden mij in eerste instantie aan rudisten denken.
Moet nu eten koken, dus zelf een beetje verder goochelen.....
Time fades away (Neil Young)
Mijn geologische kaart van Istrie plaatst de locatie in het eoceen of krijt inderdaad. Ik zal straks nog verder gaan pluizen, bedankt voor je reactie!
Wat ik lees op b.v.
http://www.ucmp.berkeley.edu/taxa/inver ... udists.php
is dat rudisten een tweekleppige soort zijn die een huisje bouwt met daarop een afsluitklep. Sommige rudisten groeien weliswaar in de hoogte waardoor je lijnen krijgt, terwijl dit (de fotos) 'bekertjes' zijn die in elkaar gezet zijn.
Het vormt helemaal een 'stengel' van (wat ik daar gezien heb) makkelijk 10cm of langer. (dus een stuk of 10 segmenten). De ene heeft vrij hoge 'bekers' en bij de andere zitten ze in elkaar gedrukt. (sorry voor de onprofessionele omschrijvingen)
http://www.ucmp.berkeley.edu/taxa/inver ... udists.php
is dat rudisten een tweekleppige soort zijn die een huisje bouwt met daarop een afsluitklep. Sommige rudisten groeien weliswaar in de hoogte waardoor je lijnen krijgt, terwijl dit (de fotos) 'bekertjes' zijn die in elkaar gezet zijn.
Het vormt helemaal een 'stengel' van (wat ik daar gezien heb) makkelijk 10cm of langer. (dus een stuk of 10 segmenten). De ene heeft vrij hoge 'bekers' en bij de andere zitten ze in elkaar gedrukt. (sorry voor de onprofessionele omschrijvingen)
Roab,
Je kan dus met fossielen zitten van het Afrikaanse continent of van het Europese.
40 miljoen jaar geleden zou Italië, Balkan etc tegen Europa aan bewegen.
Duys
Je kan dus met fossielen zitten van het Afrikaanse continent of van het Europese.
Duys
Antw: Antw: Fossielen Istrie, Kroatie
Ok, als je de link die ik er bij zette over Rudisten bekijkt dan maakt dat niet zo veel uit want die komt zowel in het verre noorden van Afrika voor als ook in de balkan (om de reden die je noemde) dus qua tijdperk klopt die determinatie prima, maar als ik foto's en de beschrijving bekijk dan vindt ik ze niet echt overeenkomen.Duys schreef:
Roab,
Duys
Nou kan dat heel goed komen door mijn gebrek aan kennis en vergelijkingsmateriaal

Maar ik ben benieuwd of de meer ervaren mensen (t.o.v mij) hier een consensus kunnen bereiken over wat het precies is.
Als het rudisten zijn kan iemand mij dan 'onderwijzen' over de groeiwijze die naar mijn idee niet overeenkomt? (dus niet meerdere 'bekers' in elkaar ipv groeilijnen op één basis)
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7111000413
Soort bivalves
Duys
[Bewerkt door Duys op 20-06-2012 om 21:38 NL]
Soort bivalves
Duys
[Bewerkt door Duys op 20-06-2012 om 21:38 NL]
ROAB bedankt voor het delen van deze locatie. Ik ben met vrienden in september twee weken in de regio geweest. Ik heb twee bezoekjes gebracht aan de groeve. En een paar mooie exemplaren gevonden. Niet zo mooi als die op je foto's van het 2 bij 2 rotsblok die ik ook helaas niet heb kunnen vinden.
De groeve was flink begroeid en na veel gebaan door de jungle achter in de groeve gekomen Er lag veel nieuw los materiaal waar met goed zoeken veel te vinden was.
Zoals veel mooi kwarts en bergkristal matrixen en brokstukken. Er liepen enorme aders kwarts in de bergwand. Qua fossielen veel rudisten. Een enkele ammoniet en trilobiet. En wat schelpen afdrukken.
De groeve was flink begroeid en na veel gebaan door de jungle achter in de groeve gekomen Er lag veel nieuw los materiaal waar met goed zoeken veel te vinden was.
Zoals veel mooi kwarts en bergkristal matrixen en brokstukken. Er liepen enorme aders kwarts in de bergwand. Qua fossielen veel rudisten. Een enkele ammoniet en trilobiet. En wat schelpen afdrukken.