Vraatgang in spons?
- whitehorse
Vraatgang in spons?
Je ziet hier een fossiele spons uit het Boven-Krijt van Paulmy, Indre-et-Loire; het is een Siphonia pyriformis; er loopt een gang dwars doorheen. Is het een vraatgang? Wie kent vakliteratuur over (vraat-)gangen in fossiele sponzen?
tony whitehorse
Antw: Vraatgang in spons?
Het zou ook kunnen dat de spons om iets heen gegroeid is. Dat zie je ook wel eens bij planten in het bos of bijvoorbeeld bij een paddenstoel.
Het object waar het omheen gegroeid is heeft dan duidelijk de miljoenen jaren niet overleefd.
Ik ben niet 100% overtuigd van een graafgang.
Het object waar het omheen gegroeid is heeft dan duidelijk de miljoenen jaren niet overleefd.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Jerea(?) uit de verzameling van Bert Metz / Zwiggelte
Ik wel; hoewel je misschien beter van een boring kan spreken, want het materiaal (kiezelskelet) zal wel niet zo smakelijk geweest zijn.webmaster schreef:
Time fades away (Neil Young)
- whitehorse
Ha Webmaster Spongebob,
De gang door deze Jerea(?) lijkt me meer veroorzaakt door invretende zuren NA het fossilisatieproces, gezien de gerafelde rand.
Ha Webmaster Herman,
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte: de spons is om iets (bv. een kokerworm) heengegroeid. Ik heb ondertussen 4 van zulke doorboorde sponzen in huis. Hier komt er weer één, met mijn theorie eraan toegevoegd.
Zie eerst de foto rechts.De Siphonia-larve kwam op een kokerworm terecht en begon zich daar te ontwikkelen. Het spongiocoel (de uitstroomopening; midden van de foto) lag zo dicht op de kokerworm, dat het uitstromen maar moeizaam verliep. Daarom besloot hij een nieuw spongiocoel te maken (vooraan op de foto)om zijn levenskansen sterk te vergroten.
Op de foto links ligt de spons op de kop en zie je de in- en uitgang van de erdoor lopende gang.
Graag jullie reactie. En weten jullie al iets over vakliteratuur?
tony whitehorse
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Hallo Tony,
Ik ben geen webmaster hoor.
Dat is Herman.
Bedoel je de Jerea van Bert?
Dan is een gerafelde rand niet verwonderlijk na een reis van pakweg 1000 km in stromend water.
Invretende zuren? Klopt! Op deze manier maken diverse organismen hun boringen in kalk- en kiezelskeletten.
En....waarom zou dat in Paulmy dan niet het geval kunnen zijn?
Ik ben geen webmaster hoor.
Dat is Herman.
Bedoel je de Jerea van Bert?
Dan is een gerafelde rand niet verwonderlijk na een reis van pakweg 1000 km in stromend water.
Invretende zuren? Klopt! Op deze manier maken diverse organismen hun boringen in kalk- en kiezelskeletten.
En....waarom zou dat in Paulmy dan niet het geval kunnen zijn?
Time fades away (Neil Young)
- whitehorse
Oproep aan alle verzamelaars van fossiele sponzen: Kijk A.U.B. je hele verzameling even na op exemplaren met een (er dwars doorheen lopende) gang. Maak foto's en doe mee aan deze discussie.
Edit door webmaster: Ik heb even de hoofdletters vervangen door kleine. Het staat zo schreeuwend op een forum...
[Bewerkt door webmaster op 27-06-2012 om 21:04 NL]
Edit door webmaster: Ik heb even de hoofdletters vervangen door kleine. Het staat zo schreeuwend op een forum...
[Bewerkt door webmaster op 27-06-2012 om 21:04 NL]
tony whitehorse