Apart from ammonites, there`s gold in them hills!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Elbert
Been thanked: 1 time
Apart from ammonites, there`s gold in them hills!

Bericht door Elbert » 14 jul 2012, 10:38

Hallo, groeten vanuit de Aveyron; we zijn weer naar een van mijn meest favoriete vindplaatsgebieden afgereisd en dit keer had ik het voornemen om naast fossielen, ook es te proberen of we goud kunnen vinden, hier in zuid-Frankrijk.
Ook leuk als educatie voor mijn kinderen (14 en 16jr.) die vaak Discovery kijken.
En me dus de afgelopen zes weken, via Google, helemaal ingelezen in het goudzoek gebeuren.
Gereedschap gemaakt; pan, sluicebox en zuigflesje met een slangetje, en voor de rest is het fossielzoekgereedschap zeer geschikt.
Heb nu een stek gevonden waar Domeriaan is afgezet op goudvoerend gesteente (vulkanisch/metamorf) van Cambrium/ Ordivicium ouderdom.
Naast ammonietjes nu de eerste echte flakes gevonden; grootste is anderhalf bij een halve milimeter groot, daarvan gaan er ca. 50 in een gram...
Dus rijk worden zullen we niet, maar het is erg leuk om mee bezig te zijn; het moment dat die flake te voorschijn kwam, is te vergelijken met het aantreffen van een mooi fossiel, na twee dagen graven.
Mochten er meer spectaculaire vondsten volgen, dan hou ik jullie op de hoogte.
Enne...het is hier wel mooi weer...

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 14-07-2012 om 09:40 NL]

Elbert

jordyvanderbeek
Contacteer:
Antw: Apart from ammonites, there`s gold in them hills!

Bericht door jordyvanderbeek » 14 jul 2012, 11:45

Elbert schreef:
Enne...het is hier wel mooi weer...
[Bewerkt door Elbert op 14-07-2012 om 09:40 NL]
Zegt hij er even bij... ;)

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 14 jul 2012, 12:49

Ik vind die programma's op Discovery over de goudzoekers ook geweldig. Hou ons op de hoogte!

Groetjes,

Gunther

ivok

Bericht door ivok » 14 jul 2012, 14:51

Hier is het ook best mooi.... Maar het weer niet.

Wist niet dat je in frankrijk ook goud kon vinden, wel iets gelezen over engeland.

oeps...

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Antw: Antw: Apart from ammonites, there`s gold in them hills!

Bericht door leclused » 19 jul 2012, 20:56

ivok schreef:
Hier is het ook best mooi.... Maar het weer niet.

Wist niet dat je in frankrijk ook goud kon vinden, wel iets gelezen over engeland.
Je moet zelfs niet tot in Frankrijk of Engeland gaan. Zelfs in België kan je goud vinden. Er is zelfs een echte goud-rush geweest dit allemaal in enkele riviertjes/beken in de buurt van Stavelot.

Dagobert

Dagobert L'Ecluse

Stan

Bericht door Stan » 19 jul 2012, 21:25

Lijkt me ook leuk om te doen, dat goud zoeken! Succes!

Gr. Stan

Elbert

Bericht door Elbert » 21 jul 2012, 23:10

Hallo, zo...nu een weekje later zijn we in middels enkele malen naar de goudvindplaats geweest en hebben boven verwacht resultaat: op ca. een halve m2 sediment ongeveer 5 gram en er moet nog e.e.a. geschoond worden...ik heb begrepen dat dit, naar franse begrippen dan, meer dan behoorlijk goed is.
Daarnaast hebben we wat stukjes kwarts met goud erin/ erop en een paar granaatkristallen waarvan er zelfs een is die ook goud insluitsels lijkt te hebben.
Ook zijn we nog fossielen wezen zoeken; met name in het Carixiaan, waar ik al jaren tracht een goed bewaarde Lythoceras te vinden en van de week liepen we, de kinders en ik, een erosiegeul af en in een van de steenbanken zag ik een onregelmatigheid van enkele centimeters groot met ribbels daarop .
Nader onderzoek leerde dat het een ammoniet was en wel de zo begeerde Lythoceras.
Ca. 20 cm. groot en een mooie 3D conservering!
Als de binnenste windingen net zo mooi zijn, is het precies datgene dat ik aan het zoeken was, na ca. 10 jaar zoeken geeft dat veel voldoening kan ik melden...
De zoektocht naar grote platen met platte ammonieten uit het onder-Toarciaan viel qua resultaat tegen; 1 plaat (met een Harpoceras sp. van ca 25 cm), maar leverde qua avontuur het nodige op; we moesten onderweg op de vlucht voor een paar stieren, die veels te nieuwsgierig waren naar mijn zin.
Deze twee weken zijn omgevlogen; onwaarschijnlijk hoe snel de tijd hier voorbij gaat...
Dus, morgen aanvaarden we weer de terugreis naar Zeeland en ik heb begrepen dat het weer met ons mee gaat reizen, dat acclimatiseert wel zo lekker.
Ik verwacht dat de preparatie van e.e.a. goed verloopt en hoop dan ook es wat te kunnen laten zien, zonodig haal ik daar wat hulp bij.

Tot zover, groeten, Bert

Elbert

Erik-B

Bericht door Erik-B » 22 jul 2012, 12:25

Hoi Bert. Bedankt voor je leuke verslag. Jammer dat je geen foto,s er bij hebt gezet van jullie zoektochten. Maar misschien plaats je die later nog? Ik ben ook erg benieuwd naar je Lythoceras :) en de goldflakes

ivok

Bericht door ivok » 23 jul 2012, 10:42

show me the money!!!

sorry show me the gold.....
Hoewel niet echt mijn ding, lijkt het me toch wel heel erg leuk om eens je eigen goud te vinden

ben wel eens benieuwd naar de verzameling goud die je bij elkaar geschraapt hebt, 5g klinkt best wel netjes

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 23 jul 2012, 10:44

Bert, je hebt ons mooi warm gemaakt voor wat foto's. In afwachting duim ik mee dat de binnenste windingen van de Lythoceras er mooi zijn.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie