6 soorten trivia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'s
6 soorten trivia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'s

Hoi,
Hierbij een klein overzichtje van de 6 soorten trivia's die tot nu toe beschreven zijn in Knokke. Ze komen echter verspreid voor langs de gehele Noordzeekust.
Groetjes Bram
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: 6 soorten trivia's
Lijkt me een zeer zinvolle aanvulling voor de foto-pagina's! Ik weet niet of je het ziet zitten deze zes soorten apart op foto te zetten met een maataanduiding bij?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Frederik,dit zou inderdaad een mooie aanvulling kunnen zijn,wel een probleemtje ik zie maar drie soorten ??? .GR
strandjutters
Hoi Frederik,
Wil je de maataanduiding aan de hand van een meetlatje of zal ik de minimale-maximale grootte per soort in de foto kunnen vermelden?
Groetjes Bram
Wil je de maataanduiding aan de hand van een meetlatje of zal ik de minimale-maximale grootte per soort in de foto kunnen vermelden?
Groetjes Bram
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Super. Liefst aan de hand van een meetlatje in de foto als dat kan.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Antw: 6 soorten trivia's
Met veel moeite lukt het mij om twee soorten te onderscheiden (één met en één zonder groef op de rug). Duidelijk dat ik er niets van kan. Ik vind trivia's nog steeds erg leuke "schelpjes", maar laat het determineren graag aan jou over Bram(miej)strandjutters schreef:
Hallo Frederik,dit zou inderdaad een mooie aanvulling kunnen zijn,wel een probleemtje ik zie maar drie soorten ??? .GR

Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Hallo Spongebob,dat is net één van de probleemtjes,zie ziet nammelijk geen groef,maar slijtage van de mantel,dit zie je vaak bij trivia Monacha,ook lpoen de windingen door op deze trivia's en bij testudinella is dit niet zo,daar zie je een duidelijke inkeeping met naast elkaar staande of liggende windingen,ook is testudinella veel boller van vorm en hoger,nu het zal voor Brammiej geen probleem zijn om toch een paar andere testudinella's te laten zien,het betreft namelijk toch een zeer algemene soort.VR GR Pascal
strandjutters
Hoi Spongebob,
Het is inderdaad moeilijk om ze te determineren, maar als je eenmaal weet waar op te letten, dan lukt het wel. Soms heb ik ook twijfelgevallen. Waar je op moet letten zijn:
ruimtes tussen de ribben
aantal ribben
aantal ribben op de rug tov tanden in de mond
bolvorming van zijkant
bolvorming van bovenkant
is de trivia gestrekt of juist ineengedoken
dorsale groeven (bij goed bewaarde exemplaren loopt de rib door de groef door)
afgevlakte uiteinden
grootte
vertakkingen en plaats van de vertakkingen
en zo zijn er nog een paar criteria waar je op kunt letten bij het determineren van een trivia.
Bij slijtage op de mantel is het juist vreemd dat de ribben niet versleten zijn. Je zult zien dat de gleuf op de rug op de mondopening lijkt wanneer je hem draait.
De getoonde trivia's zijn op reis geweest naar Duitsland en de determinatie is bevestigd door een erkende bioloog, Dirk Fehse.
@Pascal, welke 3 soorten zie jij dan en kun je ze benoemen aan de hand van de foto met het totaaloverzicht? Dan kan ik je verder helpen.
Daarnaast kun je niets van de hoogte terugzien op de foto's die ik gemaakt heb, dus waar heb je dat idee vandaan?
Groetjes Bram
Het is inderdaad moeilijk om ze te determineren, maar als je eenmaal weet waar op te letten, dan lukt het wel. Soms heb ik ook twijfelgevallen. Waar je op moet letten zijn:
ruimtes tussen de ribben
aantal ribben
aantal ribben op de rug tov tanden in de mond
bolvorming van zijkant
bolvorming van bovenkant
is de trivia gestrekt of juist ineengedoken
dorsale groeven (bij goed bewaarde exemplaren loopt de rib door de groef door)
afgevlakte uiteinden
grootte
vertakkingen en plaats van de vertakkingen
en zo zijn er nog een paar criteria waar je op kunt letten bij het determineren van een trivia.
Bij slijtage op de mantel is het juist vreemd dat de ribben niet versleten zijn. Je zult zien dat de gleuf op de rug op de mondopening lijkt wanneer je hem draait.
De getoonde trivia's zijn op reis geweest naar Duitsland en de determinatie is bevestigd door een erkende bioloog, Dirk Fehse.
@Pascal, welke 3 soorten zie jij dan en kun je ze benoemen aan de hand van de foto met het totaaloverzicht? Dan kan ik je verder helpen.
Daarnaast kun je niets van de hoogte terugzien op de foto's die ik gemaakt heb, dus waar heb je dat idee vandaan?
Groetjes Bram
- strandjutters
Hallo Brammiej,ik zie namelijk heel goed op foto,of het om een langerekte of bolle vorm gaat,ik heb er hier ook een paar liggen Hé,maar dat wist je waarschijnlijk al.Misschien kan jij dat niet,maar ik wel,ik zal Monacha met (gleuf) naast een testudinella plaatsen met groef.Ik vind het zeker leuk dat je trivia merlini wil plaatsen op de fotosite van Knokke.Maar dan heb ik een paar vragen.Waar is de Taxonomie van deze soort,waar zijn de manuscripten van deze soort,pas dan komt dit voor referenten en redackties om te beoordelen,is dit al allemaal gebeurd,waar zijn de papers,dit heb je toch allemaal odig om een nieuwe soort te introduseren.Waarom gaan de paratypes naar Engeland en Munchen,het betreft een Belgische soort,en dan moet dit naar Brussel.Het lijkt erop dat jij en je vriend dit willen ontwijken,ook geeft jou vriend de naam bij Naturalis graag met namen te willen gooien.Wat trivia Merlini betreft,deze stamt volgens jou af van de soort multilerata,waar zijn de windingen dan gebleven op de merlini,multilerata heeft er namelijk tussen de 35- en 40 deze van jou heeft er amper 25 en lijkt mijn inziens sterk op Arctica.Ook vraag ik me af wat jou gidsfossielen zijn van deze trivia's die je hebt gevonden.De schelpen bedoel ik daarmee.ook vind ik dat Frederik moet voorzichtig zijn wat betreft aanvullingen in het fotodatabase,je kunt er geen naam in plaatsen die nog niet offieceel is benoemd,en dat door bepaalde instanties is bevestigd.Ook ben ik in het bezit van de mediteraanse soort multilerata en deze heeft 38 windingen,ze komen hier dus wel voor,ook nog ander soorten van gins afkomstig.
Maar zou het niet verstandiger zijn eerst het onderzoek van Naturalis af te wachten,voor we met namen beginnen te gooien,bij Naturalis zullen expert van over heel Europa de verzameling van mij bestuderen,en dit in verband met de Fossielenatlas.GR Pascal
Maar zou het niet verstandiger zijn eerst het onderzoek van Naturalis af te wachten,voor we met namen beginnen te gooien,bij Naturalis zullen expert van over heel Europa de verzameling van mij bestuderen,en dit in verband met de Fossielenatlas.GR Pascal
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Pascal, ik ben blij dat je vindt dat we voorzichtig moeten zijn met aanvullingen in de database. Het spreekt voor zich dat T. merlini als naam pas relevant is als de betreffende publicatie in press is.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)