Leuke vondsten van vandaag
Leuke vondsten van vandaag
Hallo iedereen,
Vandaag ben ik na lange tijd weer eens voor de schelpjes geweest.
Op de eerste foto mijn grootste (ik denk van een Scaphella) en mijn kleinste steenkern van vandaag. Op de tweede foto de doubletjes en op de derde foto wat leuk klein spul.
Groetjes, Fabienne
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Leuke vondsten van vandaag
Hallo Fabienne,kan het zijn dat ik op foto twee naar dezelfde Brachipoda kijk of dat ik in de Picardie vind,ze lijken er sprekend op,wel vreemd dat ze alle drie hetzelfde topje kwijt zijn geraakt aan de bovenkant van de schelp.GR Pascal
strandjutters
Mooi spul weer!
Pascal, die brachiopoden horen geen topje te hebben: ze stonden namelijk op een steel, en die kwam door dat gat naar buiten. Ze zijn zo te zien puntgaaf.
Groeten,
Bram
Pascal, die brachiopoden horen geen topje te hebben: ze stonden namelijk op een steel, en die kwam door dat gat naar buiten. Ze zijn zo te zien puntgaaf.
Groeten,
Bram
- strandjutters
Hallo Bram,vandaar het verschil waarschijnlijk met de Brachipoden van Picardie,stonden deze dan niet op een steel en is dit door de evolutie gekomem of spreken we gewoon over heel andere soort.GR
strandjutters
Niet alle brachiopoden hebben een steel, sommige liggen gewoon plat op het sediment of zitten met een van hun kleppen vast op een hard substraat. Die zonder steel hebben ook geen gaatje in hun schelp nodig.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- strandjutters
Hallo Bram,als ik nu naar die Brachipoden kijk van de Picardie,zie ik op de plaats van de gaatjes die je bij Fabienne haar schelpjes zie ook een klein gaatje,zou het niet kunnen dat dit met der tijd een grotere gat geworden is,ik bedoel door evolutie een sterkere wortel,waar ze een gegeven moment konden op recht staan,en in het krijt nog maar enkel een gaatje was om henzelf mee vast te houden,of zie ik weer iets die er niet is.GR(Het gaatje zit bij mijn schelpen precies op de zelfde plaats ,de grootste klep)
[Bewerkt door strandjutters op 19-07-2012 om 23:10 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 19-07-2012 om 23:10 NL]
strandjutters
Strandjutters,
Kan natuurlijk, verandering van marienmilieu, van ondiep naar dieper, met meer stroming.
Kan snel gebeuren zie naar de snavels van de vinken van Darwin.
Maar wetenschappellijke info heb ik niet.
Duys
Kan natuurlijk, verandering van marienmilieu, van ondiep naar dieper, met meer stroming.
Kan snel gebeuren zie naar de snavels van de vinken van Darwin.
Maar wetenschappellijke info heb ik niet.
Duys
- strandjutters
Hallo Duys,ik heb nooit stilgestaan of er in deze Brachipoden een gaatje was,door het topic van Fabienne zie ik op de plaatjes een gaatje,ik kijk meteen naar mijn Brachipoden en zie op die plaats ook een gaatje,heb ik nooit eerder op gelet,dit was ook niet nodig,maar nu,het zou toch kunnen dat met de tijd dit gaatje is vergroot in het belang van de schelp.Ik plaats tot vervelends toe wat foto's van die gaatjes in mijn Brachipoden.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Duys en Bram,bij deze wat foto's van 4 verschillende Brachipoden,de laatste is in vuursteen en is het duidelijkst.Nu het zou toch kunnen dat dit gaatje door evolutie is vergroot in belang van de schelp ?Ook is het gaatje breder aan de buitenkant dan aan de binnenkant,net als bij de schelpjes van Fabienne.GR
strandjutters