Preppen van een Crotalocephalina gibbus
Preppen van een Crotalocephalina gibbus

Met dit verhaaltje wil ik mijn prep-ervaringen delen van een Crotalocephalina gibbus. De totale lengte van deze trilo is ongeveer 8 cm.
Foto 1 laat een gespleten steen zien, waarop enigszins vaag een gedeelte van de contouren van deze trilo te voorschijn komen.
Op het linker gedeelte bij de P ( van pygidium) is een stukje van de twee laatste staartstekels te zien. Voor alle duidelijkheid, deze trilo is ongeveer horizontaal doorgesneden bij het klieven van de steen.
Het linker gedeelte is dus de "base".
Alvorens de twee stukken steen aan mekaar te lijmen, ben ik dus op zoek gegaan naar de twee laatste stekels van het pygidium en zodra deze vrij lagen, kon ik lijmen. Nu was er immers een referentiepunt om verder op te werken.
Op foto 2 is het pygidium met zijn 6 stekels al helemaal vrij en dat ging vrij vlot. Hier kwam de matrix nog redelijk goed los van het fossiel. Op deze foto ziet men ook duidelijk hoe de breuklijn van de twee stukken steen loopt.
Maat ook is te zien dat er een vrij grote hoeveelheid bovenliggende matrix moet verwijderd worden om aan de thorax te geraken.
Het zwaardere werk, doe ik met een zware prepareerpen, maar voor het fijnere werk is uiteraard de HW 1 geschikt.
Op foto 3 zijn 9 segmenten ( van 11 in totaal) vrijgemaakt. Maar naarmate het werk vordert naar voren, wordt het moeilijker en moeilijker om de matrix nog te onderscheiden van het fossiel. Het lijkt er op dat daar een herkristallisatie heeft plaats gehad en dat matrix en fossiel als het ware zijn versmolten. Ook de kleur van de trilo gaat langzaam over van zwart ( pygidium) naar bruin ( occipetale ring).
Op foto 4 zijn de 11 segmenten van de thorax bijna volledig vrij en ook het cephalon is al goed gevorderd. Het linker oog is ook vrijgemaakt.
Tot nu toe zijn een 70 tal uren prepwerk gekropen in deze trilo en ik schat nog een 30 tal uren te gaan om alles vrij te leggen en het geheel op te kuisen.
Alhoewel een HW1 prepnaald een prachtig tool is voor dit soort werk, denk ik toch dat wat "straalwerk" om alles af te werken een beter eindresultaat zou geven. Maar hier heb ik geen ervaring mee( en ook geen tools)
Ik kijk dus uit naar de ervaringen van Frederik op zijn Hollardops.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Preppen van een Crotalocephalina gibbus
Doorzetten! 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
ik lees net pas 70uur.....
wat een geduld.
wat betreft dat straalwerk, met goeie apparatuur en ervaring kan je, heel wat moois van deze beestjes maken.
Toevallig dat ik deze week op zoek was naar plaatjes van iets en heb ik even over ebay gestruind, legio voorbeelden wat je ook kan verpesten met stralen.
dus hup nog even verder met de hw1
willen de rest van he koppie zien
wat een geduld.
wat betreft dat straalwerk, met goeie apparatuur en ervaring kan je, heel wat moois van deze beestjes maken.
Toevallig dat ik deze week op zoek was naar plaatjes van iets en heb ik even over ebay gestruind, legio voorbeelden wat je ook kan verpesten met stralen.
dus hup nog even verder met de hw1
willen de rest van he koppie zien
oeps...
Iedereen bedankt voor de reacties.
Inderdaad, geduld is het sleutelwoord bij dit soort preparatie.
Ben vandaag trouwens terug begonnen met het cephalon verder vrij te maken. Na 1 hr weer ongeveer 0.5 cm2 oppervlakte vrijgemaakt.
Dus over aanzienbare tijd moet hij klaar zijn.
Lugo
Inderdaad, geduld is het sleutelwoord bij dit soort preparatie.
Ben vandaag trouwens terug begonnen met het cephalon verder vrij te maken. Na 1 hr weer ongeveer 0.5 cm2 oppervlakte vrijgemaakt.
Dus over aanzienbare tijd moet hij klaar zijn.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
het klinkt haast als spul uit belgie
dit gaat ook zo tergend traag....
een voordeel hier hebben ze niet zo'n grote monsters als in marocco
dit blijft toch wel een van de mooiere beestjes, maar heb dan ook een voorliefde voor gifslangen:)
dit gaat ook zo tergend traag....
een voordeel hier hebben ze niet zo'n grote monsters als in marocco
dit blijft toch wel een van de mooiere beestjes, maar heb dan ook een voorliefde voor gifslangen:)
oeps...
- Everhardus

Een 10 tal uren verder is ongeveer driekwart van het cephalon vrijgemaakt.
Het prepareren blijft echter moeizaam verlopen en de matrix en de schaal van het fossiel zijn op vele plaatsen als het ware versmolten.
Duidelijk te zien in de schaal van de trilo en in de matrix zijn de doorlopende geelachtige strepen van grotere kristallen die schuin over het cephalon lopen. Ik vermoed dat dit ook de sedimentatierichting was 400 milj. jaar geleden.
Ook is nu duidelijk te zien waar de twee steenhelften aan mekaar zijn gelijmd. Op deze breuklijn is trouwens een klein fragment van de schaal verloren gegaan ( achter het linker oog), waarschijnlijk bij het doorkloppen van de steen.
Bij het prepareren heb ik tot nu toe geen kraters gemaakt in de schaal, maar wel heel veel krasjes veroorzaakt om de matrix weg te krijgen.
Zijn deze krasjes nog te verwijderen door stralen achteraf? Heeft iemand ervaring hiermee.
Een behandeling met wasvernis kan ze wel grotendeels camoufleren, maar misschien geeft stralen nog een beter eindresultaat.
Nu nog de rechterwang vrijmaken en dan rest nog de opkuis.
Vooral tussen de stekels van de pleurae moet nog veel materiaal weggehaald worden; de voorste stekels zitten aan weerskanten zelfs nog volledig in het sediment.
Om deze plaatsen goed bereikbaar te maken is het nodig om rondom de trilo de matrix nog aanzienlijk te verlagen.
Dus er blijven nog wat uurtjes te gaan.
Lugo
ps; de juiste lengte van het beestje bedraagt 77 mm.
[Bewerkt door Lugo op 29-07-2012 om 10:35 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Lugo,hij is al mooi geworden,wat het stralen betreft,ik denk dat je met stralen de groefjes alleen wijder zal maken.Het beste resultaat denk ik ,zou zijn het fossiel in te vrijven met een donkere wasvernis.GR
strandjutters
ik denk dat je met stralen wel wat van de krasjes weg kunt moffelen...
je haalt gewoon een laagje van de schaal af.
Volgens mij heeft dit beestje niet echt details op het oppervlak zoals terraslijnen, putjes etc, geen duidelijke lenzen
Dan kan stralen wel een verbetering zijn denk ik.
Heeft een trilobiet terraslijnen, putjes etc etc, dan zou ik me er niet aan wagen, omdat je dit soort details in no time weg blaast.
even straalvoorbeeld.
http://www.fossiel.net/forums/opslag/24 ... G-3872.JPG
nyterops koppie uit mijn topic, boven aan zie je een duidelijke scheiding van wel en niet gestraald.
Ik dacht dat de schaal verweerd was en iemand met een hele goeie straler liet me zien dat ik nog niet alle matrix had verwijderd.
De gladde schaal kwam al tevoorschijn uit, na een "aaitje" met het straalmiddel.
ik schat na nog een paar van die aaitjes had er geen bult meer op het neusje gezeten
[Bewerkt door ivok op 30-07-2012 om 09:07 NL]
je haalt gewoon een laagje van de schaal af.
Volgens mij heeft dit beestje niet echt details op het oppervlak zoals terraslijnen, putjes etc, geen duidelijke lenzen
Dan kan stralen wel een verbetering zijn denk ik.
Heeft een trilobiet terraslijnen, putjes etc etc, dan zou ik me er niet aan wagen, omdat je dit soort details in no time weg blaast.
even straalvoorbeeld.
http://www.fossiel.net/forums/opslag/24 ... G-3872.JPG
nyterops koppie uit mijn topic, boven aan zie je een duidelijke scheiding van wel en niet gestraald.
Ik dacht dat de schaal verweerd was en iemand met een hele goeie straler liet me zien dat ik nog niet alle matrix had verwijderd.
De gladde schaal kwam al tevoorschijn uit, na een "aaitje" met het straalmiddel.
ik schat na nog een paar van die aaitjes had er geen bult meer op het neusje gezeten
[Bewerkt door ivok op 30-07-2012 om 09:07 NL]
oeps...