Plakken ammoniet Teutonia

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Stan
Been thanked: 1 time
Plakken ammoniet Teutonia

Bericht door Stan » 30 jul 2012, 13:52

Afbeelding

Afgelopen zaterdag heb ik deze Pachydiscus (toch?) in Hannover gevonden. Mijn mooiste vondst van die dag. De ammoniet ligt helaas echter helemaal in kleine stukjes die ik grotendeels weer in elkaar heb gepuzzeld (zie foto). Graag wil ik deze ammoniet plakken maar ik heb hier echter geen enkele ervaring mee. Ik heb begrepen dat tweecomponentenlijm het handigste is hiervoor, maar hoe moet ik het verder aanpakken? Ik heb veel erg kleine stukjes van het midden welke nu niet allemaal erin liggen. Sommige stukjes kon ik ook nog niet echt een plek geven en zitten misschien aan de achterzijde (welke ik in deze puzzelvorm niet goed kan bekijken). Tevens heb ik nog een groot stuk in een steen zitten wat past aan het afgebroken buitenste stuk. Het lijkt mij logisch om van binnen naar buiten te plakken om te voorkomen dat later stukken er niet meer in passen. Het probleem is echter dat ik het midden niet helemaal goed gepast krijg en waarschijnlijk de buitenste stukken nodig heb om die uiteindelijk alsnog erin te kunnen plaatsen. Iemand tips of eigen ervaringen hiermee?

Groeten,
Stan

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Plakken ammoniet Teutonia

Bericht door Frederik » 30 jul 2012, 14:33

Mooie vondst!

Je haalt de belangrijkste punten zelf aan.
Een tweecomponenten epoxy is zeker geschikt hiervoor. Deze kunnen ook in zekere mate ook kleine holtes kunnen opvullen, wat een pluspunt is, de kans dat er ergens wel een snippertje ontbreekt is groot. Hou er rekening mee dat ze hun tijd vragen om uit te harden.
- lijm zeer goed mengen op een perfect proper oppervlak. Als er steengruis per ongeluk mee in het mengsel sukkelt, niet gebruiken.
- de lijm is meestal maar een paar minuten echt goed manipuleerbaar.
- ook bij het aanbrengen goed uitkijken dat er geen brokjes loskomen of tussensukkelen, dit zorgt ervoor dat de stukken niet goed aansluiten en dan kom je in de problemen.
- omdat de lijm tijd vraagt om uit te harden, werk je stuk per stuk en laat je dit telkens uitharden (ik hou de stukken tijdens het uitharden samen met elastiekjes, let er wel op dat je ze zo zet dat het lijmvlak niet meer verschuift).
Het lijmen van deze ammoniet zal dus een aantal dagen in beslag nemen.

Je lijmt inderdaad van binnen naar buiten, anders loop je het risico dat je stukken niet meer kan plaatsen. Daarom is het ook belangrijk dat je op voorhand voorzichtig de puzzel maakt, en goed weet in welke volgorde je zal werken.

Als je veel kleine stukjes uit de kern hebt, zou ik proberen deze eerst tot een aantal grotere stukken te assembleren. Indien deze stukken door de buitenstukken ingesloten zullen worden, kan je dit doen met een snellere minder stevige lijm (de betere secondenlijm), dat gaat sneller.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Stan
Antw: Antw: Plakken ammoniet Teutonia

Bericht door Stan » 30 jul 2012, 14:59

Dank voor het uitgebreide antwoord!
Nog 1 onduidelijkheid:
Frederik schreef:
- lijm zeer goed mengen op een perfect proper oppervlak. Als er steengruis per ongeluk mee in het mengsel sukkelt, niet gebruiken.
Met wat moet ik deze lijm mengen? Kan ik niet de lijm zoals ik deze koop gelijk gebruiken?

Groeten,
Stan

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 30 jul 2012, 15:48

eerst wel goed laten drogen vanwege de hechting.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Plakken ammoniet Teutonia

Bericht door Frederik » 30 jul 2012, 17:07

Stan schreef:
Met wat moet ik deze lijm mengen? Kan ik niet de lijm zoals ik deze koop gelijk gebruiken?
Het gaat over de tweecomponenten epoxy. Deze omvat steeds 2 tubes (de coponenten), nl. de lijm en een verharder. Je neemt dus een proper schoteltje, plankje, karton of iets dergelijks (kan je gelijk weggooien achteraf), daarop breng je de benodigde hoeveelheid lijm aan, daar moet je de juiste hoeveelheid verharder bijdoen, en de twee goed mengen met een spateltje. De verharder doet wat de naam zegt, nl. ervoor zorgen dat het goedje begint uit te harden. Vanaf het moment dat je begint te mengen heb je klassiek een aantal minuten de tijd, dan wordt de boel al snel elastisch en onbruikbaar. Meet dus de hoeveelheden juist af voor elke lijmbeurt, of je verliest een hoop lijm.
De 'gewone' tubes uit de bouwmarkt bestaan uit een dubbele spuit, waarbij automatisch de juiste hoeveelheid verharder en lijm er uit komt.
vb snelle google: http://www.tiffanyloodshop.be/shops/mij ... 8172-1.jpg
Gemakkelijk in gebruik en als je niet teveel eisen stelt aan de epoxy (vb. nadien nog verder prepareren of met de hamer op moeten kunnen kloppen) is dit zeker goed genoeg.

Goed mengen is belangrijk.

something (TH Huxley)

Erik-B

Bericht door Erik-B » 30 jul 2012, 17:50

Hoi Stan. Ik wil je nogmaals feliciteren met dit mooie exemplaar. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe hij er gepreppt uit gaat zien :). Succes!!

Stan

Bericht door Stan » 30 jul 2012, 19:57

Ok, ik ga het eerst maar met iets anders even proberen maar dat moet denk ik wel lukken. Dank voor alle tips!

Gr. Stan

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 30 jul 2012, 22:51

Erik-B schreef:
Hoi Stan. Ik wil je nogmaals feliciteren met dit mooie exemplaar. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe hij er gepreppt uit gaat zien :). Succes!!

Me too!! :D

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 30 jul 2012, 23:04

webmaster schreef:
eerst wel goed laten drogen vanwege de hechting.
Klopt. Meestal staat op een verpakking vermeld wat de uithardingstijd is (bij een bepaalde temperatuur). Vaak kan je na een aantal uren de steen alweer bewerken, terwijl de volledige uitharding een stuk langer duurt. Na een uurtje kan je dus gerust een volgend stuk bijplakken, maar ik wacht meestal een volledig dag voor ik het stuk ga bewerken.

something (TH Huxley)

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 30 jul 2012, 23:41

Prachtig ding wordt dat Stan.
Hiermee zul je je extra wandeling naar de auto snel vergeten :D

Overigens heb ik een dergelijke ammoniet eens geplakt met tegellijn. Ging heel goed.

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie