2 ammo's uit Haddorf
- Spongebob
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 645 times
2 ammo's uit Haddorf
Hierbij 2 ammonieten uit de oude doos. Lang geleden gevonden bij Haddorf in één van de groeven in de zgn. "Münsterländer Hauptkiessandzug". Ik kom op Pleuroceras en Dactylioceras, maar kan iemand dit bevestigen of verder helpen?
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
- Everhardus
Antw: 2 ammo's uit Haddorf
Hallo, bijna goed...de Dactylioceras is volgens mij Prodactylioceras en alleen als die uit dezelfde laag als de Pleuroceras komt, is het een andere en ws. een heel bijzondere ammoniet.
Prodactylioceras is een ammoniet van het Carixiaan en Pleuroceras komt uit het (boven) Domeriaan. Vandaar...
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 06-08-2012 om 20:56 NL]
Prodactylioceras is een ammoniet van het Carixiaan en Pleuroceras komt uit het (boven) Domeriaan. Vandaar...
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 06-08-2012 om 20:56 NL]
Elbert
- Everhardus
- Spongebob
Nee hoor! Iedere hulp is welkom, want ik weet weinig van ammo's. Bedankt voor jullie respons.Everhardus schreef:
Had beter effe kunnen wachten met mijn reactie........Gr, Marcel
@ Bert: De "Münsterländer Kiessandzug" is een 80 km lange, zeer interessante(smeltwater?)rug en bestaat uit een ratjetoe van geologisch materiaal. In diverse zandgroeven kon je er fossielen en andere zwerfstenen verzamelen uit diverse geologische perioden en allerlei oorspronkelijke herkomstgebieden. Gezien de weerbaarheid van deze ammonieten zullen die daarbij niet zo'n grote afstand hebben afgelegd. Omgeving Osnabrück/Herford zullen we maar aannemen. http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnst ... iessandzug
Hallo, ik begrijp dat het materiaal uit een stuwwal komt(materiaal dat door het ijs is weggeschoven), dus ex- situ, dan is het niet verwonderlijk als je fossielen van verschillende tijdperken bij elkaar vindt.
Een beetje als onze Eo+Mio+Pliocene haaietanden, die gezellig door elkaar op de Kaloot aanspoelen...gemixt door de rivier.
Maarre...wel mooie ammonieten hoor...`k ben al jaren op zoek naar een complete Prodactylioceras en heb er nog immer geen. Snik...
groeten, Bert
Een beetje als onze Eo+Mio+Pliocene haaietanden, die gezellig door elkaar op de Kaloot aanspoelen...gemixt door de rivier.
Maarre...wel mooie ammonieten hoor...`k ben al jaren op zoek naar een complete Prodactylioceras en heb er nog immer geen. Snik...
groeten, Bert
Elbert
- Spongebob
Ik heb ze geplaatst op de fotopagina.
Eigenlijk zou de vindplaats "Haddorf/Neuenkirchen" moeten heten; of nog beter: "Münsterländer Hauptkiessandzug".
Bij "Neuenkirchen" denk ik zelf altijd aan de kalksteengroeve van Otto Breckweg. Ook niet verkeerd....
PS: Volhouden Bert! Hij komt vanzelf een keer.
[Bewerkt door Spongebob op 06-08-2012 om 23:22 NL]
Eigenlijk zou de vindplaats "Haddorf/Neuenkirchen" moeten heten; of nog beter: "Münsterländer Hauptkiessandzug".
Bij "Neuenkirchen" denk ik zelf altijd aan de kalksteengroeve van Otto Breckweg. Ook niet verkeerd....

PS: Volhouden Bert! Hij komt vanzelf een keer.
[Bewerkt door Spongebob op 06-08-2012 om 23:22 NL]
Pleuroceras spinatum(?)en Prodactylioceras davoi Tom
[Bewerkt door Erik-B op 07-08-2012 om 13:53 NL]
[Bewerkt door Erik-B op 07-08-2012 om 13:53 NL]