Knokke : Ammoniet of Ceratitic ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Knokke : Ammoniet of Ceratitic ?

Bericht door strandjutters » 29 sep 2012, 19:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,deze middag na de vloed nog even het strand op,op zoek naar tanden en hoorbeentjes,tot mijn verbazing vind ik een kamertje van een Ammoniet,of is het een Ceratitic ?.GR

strandjutters

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Knokke : Ammoniet of Ceratitic ?

Bericht door Stijn » 29 sep 2012, 22:05

Hey Pascal,

Leuke vondst. Is duidelijk (voor een geoefend oog) een ammonietische sutuut.
Op foto lijkt het haast een stukje fosforiet ammoniet van CBN. Zeker dat ie niet eerder uit je zak is gevallen daags na een CBN tripje?

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

strandjutters

Bericht door strandjutters » 29 sep 2012, 22:13

Hallo Stijn,ik denk van niet,ik breng alleen halfe of volledige Ammonieten mee,geen stukjes dus.Voor mij is dit een even groot raadsel,wat ik wel kwijt kan,is dat het hier vol vuursteen ligt,en die komen waarschijnlijk ook uit het krijt.GR(Toen ik thuis kwam en het vertelde aan mijn vrouw,zie ik ook ,wedden dat ze zullen zeggen ,is het niet uit je zakken gevallen van CBN)

[Bewerkt door strandjutters op 29-09-2012 om 21:18 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 sep 2012, 20:14

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,toeval of niet,maar ik had vanmiddag terug een stukje Ammoniet,dit verklaar ik doordat ik nu het grind afzoek naar hoorbeentjes en daardoor op die stukjes bots.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 okt 2012, 20:49

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Iedereen,toeval terug een stukje Ammoniet vanavond.Mijn vrouw kwam met dit stukje aandraven en vond dat het nogal een vreemde vorm had,niet wetende dat het een stuk Ammoniet betrof.GR(Ben al blij dat mijn vrouw het heeft gevonden :D)

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 okt 2012, 21:47

Hallo,mijn vrouw heeft een pijnlijke rug,en kan niet snel over het strand lopen,ik loop dan altijd door naar de tweede grindbank die zo een 400 meter verder ligt,vandaar keer ik terug naar grindbank één.in grindbank één heeft mijn vrouw dit stukje gevonden,de vorige vondsten van mij komen uit grindbank twee.GR (Deze grindbanken zijn deze week uitzonderlijk groot door de landwind en springtij,nooit eerder gezien)

strandjutters

Everhardus

Bericht door Everhardus » 03 okt 2012, 14:36

Lijkt idd wel heel erg veel op het fosforiet uit CBN. Gr,Marcel

ivok

Bericht door ivok » 03 okt 2012, 15:24

Als jij zegt dat er veel vuursteen ligt, misschien gestort materiaal?

Ik heb ook een Trilobiet uit cadzand, hoort daar ook niet echt thuis

oeps...

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 okt 2012, 17:07

Hallo Marcel,daar lijkt het inderdaad goed op,als ik ze tussen mijn Albiaan afval zou gooien vind ik ze waarschijnlijk moeizaam terug,ze zijn alleen wat gerolder.GR

Hallo Ivok,er ligt inderdaad veel vuursteen,over een afstand van 1 km. DE vuursteen is 90% Bruin van kleur,en er ligt heel veel fosforiet tussen.Ik ben er zeker van dat het over gestort mat: gaat maar dan wel door middel van een baggerschip,deze zanden zijn afkomstig van net voor de vlakte van de Raan ,richting Frankrijk en liggen hier al 35 jaar.Als morgen de wind iets meer Westelijk draait is alles weer voor lange tijd verdwenen onder het zand.

Wat de Trilobiet betreft,deze kunnen zeker voorkomen in de stukken Arduin ,waar de golfbrekers zijn van gemaakt.Volgens mij zijn de stukjes Ammoniet tot hier gespoeld vanuit richting Frankrijk,dit is in vogelvlucht toch maar een grote 100 km.Anders zie ik geen verklaring.Ik heb toch ook al een Zee-egel uit het krijt gevonden en waarschijnlijk ook één of ander tand,wie weet.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 okt 2012, 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,Donderdagavond mijn 4 de stukje gevonden,zwaar gerold,maar je ziet nog sutuurlijnen,Is er echt niets bekend over dergelijke vondsten aan de kust.GR

[Bewerkt door strandjutters op 06-10-2012 om 20:10 NL]

strandjutters

Plaats reactie