Weekend omgeving Chimay
Weekend omgeving Chimay
Ieder jaar op het einde van september gaan we op familieweekend in de Ardennen, dit maal zaten we in Rance, een dorpje bij Chimay. Een nonkel van mij had wandelkaarten bij en een blad dat zei dat in Le Bois de Blaimont in Virelles een fossiele kalklaag zat die oorspronkelijk een koraalrif uit een tropische zee was. Gezien we in mijn familie met een aantal fossielenliefhebbers zijn konden we het niet laten een wandelingetje te maken in dat bos. Ik heb eerst proberen uit zoeken of er al dan niet gezocht mocht worden in het bos. Mijn Frans is niet al te goed en ik kon er dus niets uit opmaken. Uit voorzichtigheid heb ik enkel opgeraapt en dus niet in de kalk zitten hakken, of stenen kapot liggen slaan. Maar door enkel op te rapen toch ook nog wat gevonden.
foto 1&2: fossiele afdruk van koraal, in mijn encyclopedie die ik thuis heb liggen lijkt het op een Serpula, maar hier op de site niets over teruggevonden.
foto3-6: De bovenkant van een bracchiopode/bivalve. De schelpen zijn duidelijk beiden in het midden verdeeld met een lijn. Het deed mij denken aan een Digona Digonella die ik in mijn bezit heb met dat puntje op de bovenste schelp en de streep door het midden door. Alleen is deze veel groter en heeft de onderste schelp nog extra lijntjes.
foto 7-9: de bovenkant heeft een vrij ruwe structuur die met de weinige exertise die ik heb op bijna alles zou kunnen slaan. Maar 't is de onderkant die interessanter is, deze heeft duidelijk een aftekening van iets dat een schelp zou kunnen zijn geweest. Mijn tante voegde de suggesties van zeeëgel of krab toe. Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.
foto 10&11: Over zijn totaal is mij dit wereldvreemd, maar het bolletje alleen onder de loep genomen lijkt vlekjes/bolletjes te hebben en laat mij denken (hopen) aan een zeeëgel.
foto12-14: Mijn gedacht gaat uit naar een koraaltje, maar ik weet niet welk.
foto 15-17: ook hier een koraalachtige structuur.
Hopelijk kunnen jullie er wat mee, want ik tast nog volledig in het duister.
Groetjes,
Jente
[Bewerkt door jentevdw op 07-10-2012 om 14:47 NL]
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
Antw: Weekend omgeving Chimay
foto 10/11 lijkt mij een sponsje.
grtz mendel
grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Antw: Antw: Weekend omgeving Chimay
Aan een spons had ik nu zelf niet gedacht, ben het dan ook nog nooit zelf tegengekomen en herken het nog niet. Bedankt voor de reactie!mendel schreef:
grtz mendel
groetjes,
Jente
Antw: Antw: Weekend omgeving Chimay
Dus kan ik het opeten? Of zou het nu juist moeten stinken?Spongebob schreef:Ja,mendel schreef:
grtz mendel
en poep lijkt soms op chocolade-mousse![]()

Antw: Weekend omgeving Chimay
Intussen weet ik via een ander forumtopic dat deze een Stringocephalus betreft.
Hopelijk zijn er nog een paar experten aanwezig die mij over de anderen nog wat kunnen vertellen.
Groetjes,
Jente.
vondsten Chimay gepoetst
heb mijn vondsten van Chimay/Virelles eens onder handen genomen met een oude tandenborsten en wat water, zodat grote delen modder er af zouden raken.
Foto 1-4 zijn van dezelfde en foto 5-6 een tweede.
Ik heb nog steeds geen idee van wat ze kunnen zijn, ik hoop werkelijk dat iemand mij verder kan helpen.