Fossielen vinden dicht bij huis

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Aadklei
Contacteer:
Fossielen vinden dicht bij huis

Bericht door Aadklei » 14 okt 2012, 08:49

Hallo,

Ik ben gepensioneerd en om toch aan mijn portie beweging te komen maak ik drie maal in de week een flinke wandeling. Meestal loop ik naar een park waar ik dan op de schelpenpaden soms fossiele opraap.

http://www.schelpen.info/paginas/schelpenpaden.htm

Ik doe dit nu zo'n twee maanden en dit is het resultaat wat er zo al te vinden is. Zo combineer ik beweging met hobby.
In de omgeving van Delft heb ik al vier parken gevonden waar op de schelpenpaden opgezogen materiaal is te vinden uit de Westerschelde. Ongetwijffeld moeten er in west Nederland meer van die schelpenpaden zijn.

Groeten Aad

http://www.schelpeninfo.nl

kevin1997
Antw: Fossielen vinden dicht bij huis

Bericht door kevin1997 » 14 okt 2012, 12:20

Beste Aad,

Een mooie collectie van de schelpenpaden.

groetjes,

Kevin

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 14 okt 2012, 13:14

Beste Aad, als oud Maassluiser doet het me goed om je prachtige side te zien. Vooral de oude foto,s van Brielle. Je vondsten foto,s zijn van een geweldige kwaliteit en samen stelling. Mooi stuk werk.
Vrl.gr, Ben-Lochem

0000000000

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 14 okt 2012, 13:32

Hallo Aad,inderdaad mooi gedaan.

Hier net over de grens in Nederland,ligt zo een hoop schelpen waarmee ze schelpenpaden zullen aanleggen,ik ben eens gestopt bij die hoop die toch enkele 10 vierkante meters bedraagt en wel 2,5 meters hoog is.De schelpen zijn toch nog bijna allemaal volledig,het is waarschijnlijk bij het aanleggen dat ze ze platwalsen.GR

strandjutters

Jeremy

Bericht door Jeremy » 14 okt 2012, 15:33

dag Aad,

een heel mooie site. Wat ik heel leerrijk en fijn vind is het achtergrond-verhaal over jouw jeugd en de kalkovens van Brielle.
Dank je om mee te mogen lezen en genieten.

Ik begrijp nu beter waarom je je fossielen, afkomstig van een grindpad, toch kan plaatsen in de tijd. Eerlijk gezegd was ik verleden week, bij je foto's van bryozoa, wat argwanend hierover. Weer eens wat geleerd. :-)

groetjes
Jeremy

Aadklei
Contacteer:

Bericht door Aadklei » 14 okt 2012, 16:25

Hallo,

Bedankt voor de complimenten. Leuk dat men het kan waarderen. En dan te bedenken dat ik deze hobby pas weer heb opgepakt. Ik was meer bezig met andere hobby's van mij
http://www.bodemvondst.nl en http://www.kleipijp.nl Maar nu ik gepensioneerd ben en meer tijd heb vind ik het leuk om mijn oude liefde de fossielen schelpen weer op te pakken. Er zal best wel eens een determinatie naast zitten, maar ik blijf er naar treven de juiste benamingen te geven.

mvg. Aad

ps. Jeremy vanwaar die argwaan ;-)

Jeremy

Bericht door Jeremy » 14 okt 2012, 17:35

dag Aad,

de argwaan vertelt meer over mijn onzekerheid en gebrek aan kennis over oa tijdvakken dan de jouwe hoor!

Maar om toch maar het punt te bespreken: bij 1 bryozoa plaatst je Mioceen/Plioceen en bij de andere Plioceen. Ik ken nog te weinig over het voorkomen van Bryozoa, heb er nog te weinig lectuur over. Dat je enkel Plioceen vermeld vond ik vreemd. Maar bon, ik veronderstel dat die soort dan enkel in het Plioceen voorkwam. Over 5 jaar hoop ik wat geschoolder te zijn.

Ik las dan dat je vondsten afkomstig zijn van een kiezelpad. En daar had ik mijn vragen bij. Ik veronderstel dat je toen de afkomst van de kiezels kon achterhalen, ik twijfel echter of dat nu nog kan. Nu ik echter het verhaal hierachter gelezen heb, begrijp ik het beter.
Voor schelpen, haaietanden en veel meer is het veel gemakkelijker om aan de hand van een foto het geslacht en zelfs soort te bepalen. En dat gaat niet op voor brozoa, daar is de beschrijving voor nodig. En vele uren werk. En dan nog kom ik er nu dikwijls niet uit, hahah.

groetjes
Jeremy

Aadklei
Contacteer:

Bericht door Aadklei » 14 okt 2012, 17:58

Hoi Jeremy,

Bedankt voor je reactie. Ja ik heb bij de meesten Plioceen geplaatst, maar ben daar ook niet zeker van, want ook ik heb weinig kennis van Bryozoa. Heb dit gedaan omdat ook de meesten molusken uit de Westerschelde Plioceen waren. Hoop daar in de toekomst ook meer over te weten.
Wat betreft kiezelpad heb ik nooit geschreven, maar schelpenpad. Voor mij was het makkelijk te herkennen wanneer het Westerschelde materiaal betreft want dan liggen er veel restanden van de Pygocardia en Astarte omdat dit een stevige schelpen waren en typisch Plioceen. Is niet zo dat het oprapen is hoor op zo'n schelpenpad want het meeste is kapot en gebroken. Maar soms heb je geluk en vind je wel een hele. Voorop blijft dat het voor mij een wandeling is en vind ik wat dan is dat meegenomen.

Vriendelijke groet Aad

Jeremy

Bericht door Jeremy » 15 okt 2012, 00:20

dag Aad,

dat moet plezant zijn, gewoon wat wandelen, naar de grond turen en af en toe wat oprapen.

Voor wat de tijdsdatering betreft, is het dus eerder een zaak over het vermelden van Plioceen of Plioceen/Mioceen. Doe er mij aan denken als je een bryozoa ter determinatie wil voorleggen... :-) want kan wel een verschil maken.

groetjes
Jeremy

Jeremy

Bericht door Jeremy » 15 okt 2012, 00:22

ik denk dat ik een beeld van een kiezelpad in mijn gemeente voor ogen had en hierdoor verkeerd gelezen!
groetjes
Jeremy

Plaats reactie