Ammoniet CBN

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Alopias
Ammoniet CBN

Bericht door Alopias » 19 okt 2012, 23:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,
deze ammoniet ligt al een tijdje in mijn verzameling en ik zou hem graag uit zijn verpakking halen.Ik heb al geprobeerd hem een beetje te preppen met water en een 'stokje' maar de steen is te hard.Dit is mijn enige zelfgevonden ammoniet uit CBN met een redelijke grote (zie geodriehoek) dus ik zou het graag niet verprutsen.
Alvast vriendelijk bedankt!

groetjes Aaron

PS: ik ken niks van preppen dus excuses als dit een domme vraag is :)

[Bewerkt door Adron op 19-10-2012 om 22:57 NL]

Nullus finis longius si quod facis delectaris

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Ammoniet CBN

Bericht door strandjutters » 20 okt 2012, 00:23

Hallo Aaron,ik denk een Mantelliceras uit het Cenomaan,ik zou die inderdaad wat beter kunnen uitpreppen voor je ,als je het zelf wilt doen is het heel moeilijk hier tips over te geven,ze zijn zo broos dat er werkelijk niets mag misgaan.Het zijn tenslotte afdrukken in klei,en hebben geen vast structuur waar je kan naartoe preppen,zoals bij een Albiaan Ammoniet.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 okt 2012, 00:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Aaron,deze twee ook van CBN en dezelfde soort als van jou heb ik een jaar of twee terug gevonden,ik was al bezig met preppen op die foto's.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 okt 2012, 00:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Aaron ,en dit is het geworden na de prep.je moet er dus niet heel veel van verwachten van die kleiafdrukken,tenzij je tevreden bent met het resultaat zoals ik;GR

strandjutters

Alopias
Antw: Antw: Ammoniet CBN

Bericht door Alopias » 20 okt 2012, 13:00

strandjutters schreef:
Hallo Aaron ,en dit is het geworden na de prep.je moet er dus niet heel veel van verwachten van die kleiafdrukken,tenzij je tevreden bent met het resultaat zoals ik;GR
dag Pascal,
met zo'n resultaat ben ik zeer tevreden! (ik ben snel tevreden :)).Verandert de kleur van de ammoniet of lijkt hij zo door de steenlaag? Bij de jouwe wordt hij zegmaar een soort van geel. Het is zeer vriendelijk dat je het voor mij zou willen doen maar ik zou het graag zelf leren ;). Als het te moeilijk is om uit te leggen zal misschien iemand anders de woorden wel vinden, toch vriendelijk bedankt voor de reactie!

groetjes Aaron

[Bewerkt door Adron op 20-10-2012 om 12:01 NL]

[Bewerkt door Adron op 20-10-2012 om 12:01 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 okt 2012, 16:00

Hallo Aaron,het is zo simpel,dat het moeilijk word :D Ik heb deze gedaan met een klein hammertje en een stalen spijker,eenmaal geprept smeer ik het in met oplossing water houtlijm.Alleen de ammoniet natuurlijk niet de steen.GR

[Bewerkt door strandjutters op 20-10-2012 om 15:01 NL]

strandjutters

Alopias
Antw: Antw: Ammoniet CBN

Bericht door Alopias » 20 okt 2012, 16:11

strandjutters schreef:
Hallo Aaron,het is zo simpel,dat het moeilijk word :D Ik heb deze gedaan met een klein hammertje en een stalen spijker,eenmaal geprept smeer ik het in met oplossing water houtlijm.Alleen de ammoniet natuurlijk niet de steen.GR

[Bewerkt door strandjutters op 20-10-2012 om 15:01 NL]
dag Pascal,
jou ammoniet had van tevoren al een 'gele' kleur en de mijne niet, hoe kan dat? en hoe kan je vermijden je ammoniet stuk te bijtelen? En is dat insmeren met houtlijm echt noodzakelijk? Want dit vind ik meer 'nep 'lijken :)

groetjes Aaron

[Bewerkt door Adron op 20-10-2012 om 15:12 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 okt 2012, 16:26

Hallo Aaron,die van mij heb ikzelf uit een steen gekapt,voordien was er niets zichtbaar,als je die van jou zo hebt gevonden is dat laagje al verweerd.Met de houtlijm oplossing maak je je Ammoniet steviger,dit lijkt nep maar ik had het nog maar net gedaan toen ik de foto's maakte en ze waren nog nat.GR

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 20 okt 2012, 17:05

dag Pascal,
ik heb hem gevonden in een zeer grote steen waar de ammoniet al voor 3 kwart van dat van nu zichtbaar was. Mijn papa heeft hem dan op een rots gesmeten en ik heb veel geluk gehad dat de ammo nog heel is. hoe merk je bij het preppen dat je niet in je ammo kapt? Misschien is er een kleine kleur of hardheid verschil of iets helemaal anders, anders zou je gewoon kunnen door kappen :).

groetjes Aaron

PS: op de ammoniet ligt er een soort laag. Is het een goed idee om deze er eerst van te kappen maar dan met een bijtel?

[Bewerkt door Adron op 20-10-2012 om 16:08 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 okt 2012, 17:16

Hallo Aaron,je doet alles met hamer en nagel,zeker geen beitel,als je de ammoniet zelf raakt zul je zien dat er een vleisje tussenzit(kleurverschil)en dan ga je terug met je nagel er net naast en verwijder je zo de klei.GR

strandjutters

Plaats reactie