meteoriet?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Roy85
meteoriet?

Bericht door Roy85 » 27 nov 2012, 21:34

Afbeelding

Afbeelding

hallo

een tijdje terug heb ik deze steen gevonden, hier in hattem. toen ik hem op pakte voelde hij direct zwaar aan en nam hem mee. thuis ging ik direct onderzoek doen en kwam er op uit dat het misschien om een meteoriet gaat.

het volgende heb ik uit gezocht

- hij is sterk magnetisch

- hier en daar zwarte smelt korst en metaal kleur

- de dichtheid is 7.490 g/cm3 ongeveer. (kan meer zijn)

- en door middel van een nikkel test heb ik nikkel kunnen vinden.

het gaat dus misschien om een ijzermeteoriet. maar omdat er wat zand op vast zit weet ik het niet. misschien een fossielen ijzer meteoriet? of toch ijzeroer?

via internet vond ik een mail van iemand die er verstand zou van hebben. en die zij dat het geen meteoriet was. maar heb hem ook aan iemand in het echt laten zien die veel verstand heeft van stenen en die zij dat het wel een meteoriet gaat.

dus ik dacht ik laat hem via deze forum aan jullie beoordelen.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: meteoriet?

Bericht door Frederik » 27 nov 2012, 23:05

Verplaatst naar 'gesteenten'.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: meteoriet?

Bericht door Plikona » 27 nov 2012, 23:07

Beste,
Het zou inderdaad kunnen gaan om een ijzernikkelmeteoriet. Het zou ook om een gewoon natuurlijk aards mineraal , nl magnetiet kunnen gaan. Daarom zou het toch wat grondiger moeten bestudeerd worden over welke kristalstuctuur het hier betreft en of het aan hoge temperaturen is blootgesteld. Dat is niet van een foto vast te stellen. Magnetiet is Zweeds ijzererts en hoedat in Overijsel terecht is gekomen kunnen diverse hypothesen over opgezet worden. IJzeroer is niet magnetisch, maar magnetiet is dat soms wel. Het is echter niet omdat de magneet aan het stuk blijft plakken, dat het stuk magnetisch zou zijn , maar het stuk zelf stukjes ijzer aantrekt maakt het magnetisch.
Kort samengevat, uw hypothese is niet zomaar te onderschrijven.
L

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 28 nov 2012, 11:33

Op basis van de lichte vlekken en de blaasjes: definitief geen meteoriet! Het dichts in de buurt komt smeltafval van een hoogoven of ijzergieterij.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Roy85

Bericht door Roy85 » 28 nov 2012, 19:42

bedankt plikona en adekker voor jullie andwoorden.

zoals ik heb gevonden kan het geen magnetiet zijn want de dichtheid is daar voor te laag. gemiddelde dichtheid daar van is 5,15 g/cm3

smeltafval zou het misschien kunnen wezen. maar de steen heb ik midden in het bos gevonden.

ik denk om het zeker te weten dat ik hem doormidden zou moeten laten zagen en dan de kristalstuctuur moeten bekijken.

als dat me is gelukt, zou ik jullie op de hoogte houden

Alopias

Bericht door Alopias » 30 nov 2012, 19:43

ik ben benieuwd naar het resultaat!

groetjes Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Alopias

Bericht door Alopias » 30 nov 2012, 19:46

is het wel mogelijk dat je hem OP de grond hebt gevonden? Bij een meteorietinslag boort hij zich in de grond dus het lijkt mij niet mogelijk dat je hem op de grond hebt gevonden. Of heb je hem IN de grond gevonden? :)

groetjes Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

ChrisKuijper
Re: Re: meteoriet?

Bericht door ChrisKuijper » 01 dec 2012, 22:24

Adron schreef:
Bij een meteorietinslag boort hij zich in de grond dus het lijkt mij niet mogelijk dat je hem op de grond hebt gevonden.
Het is wel mogelijk, als de omliggende grond van de meteoriet is weggerodeerd of doordat de meteoriet is getransporteerd dooreen rivier of wind oid.

adekker
Contacteer:
Re: Re: meteoriet?

Bericht door adekker » 02 dec 2012, 13:16

smeltafval zou het misschien kunnen wezen. maar de steen heb ik midden in het bos gevonden.

Ijzerslakken zijn in het verleden o.a. gebruikt als wegverharding en zelfs onze verre voorouders smolten al ijzeroer in veldovens. Het is dus heel goed mogelijk om smeldafval op de meest onverwachte plaatsen aan te treffen.
[/quote]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Roy85
Re: Re: Re: meteoriet?

Bericht door Roy85 » 02 dec 2012, 20:23

ChrisKuijper schreef:
Adron schreef:
Bij een meteorietinslag boort hij zich in de grond dus het lijkt mij niet mogelijk dat je hem op de grond hebt gevonden.
Het is wel mogelijk, als de omliggende grond van de meteoriet is weggerodeerd of doordat de meteoriet is getransporteerd dooreen rivier of wind oid.
ChrisKuijper heeft denk ik gelijk, ik vond hem op de vuursteenberg dat is een heuvel in het bos. hier vind ik nu en dan fossielen en gesteente na dat er een regenbui is geweest. na een harde regenbui verschuift er veel zand. heb daar al versteen hout gevonden klapperstenen en verschillende kleine fossielen

Plaats reactie