IJdele hoop, neem ik aan

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
mars33
IJdele hoop, neem ik aan

Bericht door mars33 » 15 dec 2012, 16:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaak zonder kiezen gevonden op de bekende plek. Lijkt me latig te determineren, maar ik gooi het er toch maar op.

Verder nog een schouderblaadje, niet helemaal compleet. Gezien de grootte dacht ik aan klein roofdier of groot knaagdier. Iemand?

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

Mcgyver
Antw: IJdele hoop, neem ik aan

Bericht door Mcgyver » 15 dec 2012, 17:12

Pff, dat is een moeilijke. Ik weet niet over welke plek je het hebt maar ik doe een gokje goed? Je hebt een schouderbladje van een landdier dus landmilieu. Op foto 2 Is de binnenkant te zien waar de botten van de (onderkaak) zijn vergroeid, op foto 3 is dat dan de buitenkant. Het bot lijkt een ruwe textuur te hebben, voor goede aanhechting spieren, sterke bijtkracht? Ik gok op een roofdierkaak, ook omdat er precies geen ruimte is tussen de voorkant van de kaak en de eerstvolgende tanden iets wat bij veel planteneters toch voorkomt?

Maar zoals ik zei, het is een gokje.

Mvg,

Dirk

Op reis in een van de mooiste avonturen zelf...het leven!

Bram

Bericht door Bram » 15 dec 2012, 18:16

Afbeelding

Kaak deed me aan wolharige neushoorn denken, zie plaatje. De groef op de derde foto is dan echter wat afwijkend. Volgende keer met kiezen vinden :P

Is trouwens misschien wat zwaar uitgevoerd voor roofdier. Zijn er een alveole voor een hoektand/kleine alveoles voor snijtanden zichtbaar?

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 15-12-2012 om 18:19 NL]

Mcgyver

Bericht door Mcgyver » 15 dec 2012, 18:26

Je hebt gelijk Bram, de kaak is idd dik. Zo leer ik tenminste ook wat. Btw, kan jij aub eens kijken naar die post van mij van enkele dagen geleden betreffende rechteronderkaak? Ik zou dit zeer op prijs stellen. Het enige kaakfragment dat ik heb van een wolharige neushoorn is een afgeplat stuk van een onderkaak. Ik heb ze nog nooit volledig gezien (live dat is)

Mvg,

Dirk

Poilu

Bericht door Poilu » 15 dec 2012, 18:38

mars33 schreef:
Kaak zonder kiezen gevonden op de bekende plek. Lijkt me latig te determineren, maar ik gooi het er toch maar op.

Verder nog een schouderblaadje, niet helemaal compleet. Gezien de grootte dacht ik aan klein roofdier of groot knaagdier. Iemand?

Je was toch niet op die plek samen met die 50 luitjes uit Gorinchem? :-)

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 15 dec 2012, 20:19

kaak is van en dolfijn achtige

Theo

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 15 dec 2012, 20:24

Hallo Theo,was ook mijn eerste gedacht,denk dit bij Mark te hebben gezien .GR(allemaal zo goed als dezelfde gaatjes)

strandjutters

Bram
Antw: Antw: IJdele hoop, neem ik aan

Bericht door Bram » 15 dec 2012, 20:33

Theo schreef:
kaak is van en dolfijn achtige
Dat maakt het een interessant stuk! Misschien is het op een WPZbijeenkomst nog (ietsje) verder te determineren?

Groeten,
Bram

Mcgyver

Bericht door Mcgyver » 15 dec 2012, 22:36

Euh dat is knap, maar dat is toch ook een soort roofdier he, zo'n beetje..toch?:)

Nee serieus dat is leuk, wordt ook toch niet zoveel gevonden hé.

Euh, ik wil niet zeuren of lastig zijn maar wat ik wil vragen is, zou iemand van jullie toch eens willen kijken naar mijn rechteronderkaak? Allez niet de mijn maar wel die ik enkele dagen geleden heb gepost.
Ik vraag me al lang af van welk dier dit zou kunnen zijn. Alvast bedankt iemand.

Met vriendelijke groeten,

Dirk

mars33

Bericht door mars33 » 15 dec 2012, 22:36

Bedankt. Is idd interessant! Iemand nog een idee wat betreft de scapula? Ik dacht misschien bever op basis van het gewricht, maar kan er gruwelijk naast zitten.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

Plaats reactie