Prepareren van Drotops megalomanicus advies gevraagd.
Prepareren van Drotops megalomanicus advies gevraagd.

Een van mijn volgende preparatie projecten is het bevrijden van de afgebeelde Drotops megalomanicus.
Op foto 1 is te zien dat het geheel bestaat uit 5 onderdelen.
In het grootste stuk zit omzeggens het volledige pygidium, de elf thorax segmenten en een deel van het cephalon ( linker oog komt juist piepen).
Probleem is echter dat het tegenstuk ( uiterst links op foto 1) nog heel wat schaaldelen bevat, vooral van pygidium en ook van de thorax.
Ik vrees dus dat er geen andere oplossing is dan het linkse stuk te lijmen op het grote centrale stuk en dan de grote hoeveelheid matrix van boven af te verwijderen.
Tenzij iemand een betere oplossing kan aanbrengen.
De tweede foto toont hoe het geheel in mekaar past.
De trilo zelf is ongeveer 12 à 13 cm lang.
Alvast bedankt voor een advies.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Prepareren van Drotops megalomanicus advies gevraagd.
Je zal inderdaad de delen van het negatief, die nog schaal hebben, eerst terug moeten lijmen. Belangrijk is om geen lijm tussen de afdruk en de delen waar de schaal wèl aan de juiste kant zit.
Je gaat (bijna toch) tegen een pantser aantikken waaronder enkel een lijmlaag zit, dus de lijm moet erg sterk zijn en zo weinig mogelijk elastisch.
Je kan jezelf mogelijk een berg werk besparen door eerst alle delen van de afdruk waar geen schaal in zit weg te werken. Voorzichtig met een diamantslijpertje, zo weinig mogelijk trillingen maken.
Als je zo de 'rug' van de afdruk ook al dunner kan maken: doen.
Waar er nog afdruk over blijft zonder schaal in: zoveel mogelijk wegwerken (opnieuw zonder teveel trillingen te veroorzaken).
Lijm dus enkel aanbrengen op de schaaldelen die terug aangezet zijn, zoveel dat bij het aandrukken de schaaldelen 100% van lijm voorzien zijn (zeer belangrijk, vnl ter hoogte van de breukranden), maar met zo weinig mogelijk lijmoverschot dat er uit komt puilen.
Als de stukjes er dan terug zijn opgezet werk je de resterende matrix gewoon weg.
Je gaat (bijna toch) tegen een pantser aantikken waaronder enkel een lijmlaag zit, dus de lijm moet erg sterk zijn en zo weinig mogelijk elastisch.
Je kan jezelf mogelijk een berg werk besparen door eerst alle delen van de afdruk waar geen schaal in zit weg te werken. Voorzichtig met een diamantslijpertje, zo weinig mogelijk trillingen maken.
Als je zo de 'rug' van de afdruk ook al dunner kan maken: doen.
Waar er nog afdruk over blijft zonder schaal in: zoveel mogelijk wegwerken (opnieuw zonder teveel trillingen te veroorzaken).
Lijm dus enkel aanbrengen op de schaaldelen die terug aangezet zijn, zoveel dat bij het aandrukken de schaaldelen 100% van lijm voorzien zijn (zeer belangrijk, vnl ter hoogte van de breukranden), maar met zo weinig mogelijk lijmoverschot dat er uit komt puilen.
Als de stukjes er dan terug zijn opgezet werk je de resterende matrix gewoon weg.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Scheelt mij ook weer een paar lijm vragen.
Dank u Frederik en succes lugo!
Flink beestje... Zal wel weer een paar uur kosten
Dank u Frederik en succes lugo!
Flink beestje... Zal wel weer een paar uur kosten
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Grappig ook, ik heb ditzelfde exemplaar ooit in een stoffig winkeltje in Marokko in de hand gehad en had 'm toen bijna meegenomen. 
Fijn te zien dat-ie goed is terechtgekomen!
[Bewerkt door Frederik op 19-12-2012 om 15:51 NL]

Fijn te zien dat-ie goed is terechtgekomen!
[Bewerkt door Frederik op 19-12-2012 om 15:51 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Frederik,
heel erg bedankt voor de uitvoerige en waardevolle uitleg. Dit helpt mij een heel eind op weg.
Het wordt inderdaad een hele klus om deze jongen uit de steen te halen.
Het is inderdaad grappig dat u dit beestje al eerder zag in Marokko; of hij goed is terecht gekomen, moet nog blijken. Het zal in elk geval nog enige tijd duren om het eindresultaat te zien.
Lugo
ps; was er een speciale reden om hem toen niet mee te nemen?
heel erg bedankt voor de uitvoerige en waardevolle uitleg. Dit helpt mij een heel eind op weg.
Het wordt inderdaad een hele klus om deze jongen uit de steen te halen.
Het is inderdaad grappig dat u dit beestje al eerder zag in Marokko; of hij goed is terecht gekomen, moet nog blijken. Het zal in elk geval nog enige tijd duren om het eindresultaat te zien.
Lugo
ps; was er een speciale reden om hem toen niet mee te nemen?
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Dag Lugo,
Er was inderdaad een speciale reden. Iets met Maestro en weight limits op vluchten
Maak je geen zorgen, het is een goed stuk.
Er was inderdaad een speciale reden. Iets met Maestro en weight limits op vluchten

Maak je geen zorgen, het is een goed stuk.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
...wel niet gemakkelijk in preparatie 
Maar een goed stuk.

Maar een goed stuk.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Frederik,
bij die weight limits kan ik mij wel iets voorstellen, want dit blokje weegt juist geen 3 kg. Maar de trilo lijkt er inderdaad compleet in te zitten. Dat ziet er dus goed uit.
Dit is zeker niet altijd het geval; heb de voorbije weken drie projecten even opzij gelegd ( Coltraneia oufatenensis, Thysanopeltis sp. en Scutellum sp.), omdat zij na enige uren prepareren onvolledig in de matrix blijken te zitten.
Maar zij komen later zeker terug aan bod.
Ben nu nog een Reedops aan het prepareren en plan dan om te beginnen aan deze Drotops.
Maar het wordt sowieso een hele uitdaging.
Lugo
bij die weight limits kan ik mij wel iets voorstellen, want dit blokje weegt juist geen 3 kg. Maar de trilo lijkt er inderdaad compleet in te zitten. Dat ziet er dus goed uit.
Dit is zeker niet altijd het geval; heb de voorbije weken drie projecten even opzij gelegd ( Coltraneia oufatenensis, Thysanopeltis sp. en Scutellum sp.), omdat zij na enige uren prepareren onvolledig in de matrix blijken te zitten.
Maar zij komen later zeker terug aan bod.
Ben nu nog een Reedops aan het prepareren en plan dan om te beginnen aan deze Drotops.
Maar het wordt sowieso een hele uitdaging.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Zal wel. Zo'n groot stuk is een hele klus. Ik herinner me van het stuk nog dat het een iets minder eenvoudige lijmklus was (maar goed haalbaar), en dat de matrix nogal taai leek (iets wat je wel meer ziet bij dit soort stukken).
Desalniettemin een goede Drotops. Ken je de herkomst?
Desalniettemin een goede Drotops. Ken je de herkomst?
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Volgens bijgevoegde gegevens zou dit stuk komen van Issoumour mountain en dateren uit Midden- Devoon.
Lugo
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites