flabellum??
flabellum??

Dit is een brokje krijt uit de ENCI.
Er zit een afdruk in van een koraal.
Heb ik hier te maken met Flabellum, of een Trachyphyllia?
De 2de foto is een Trachyphyllia en is van University of Miami.
Antw: flabellum??
Hoi Sjacob, ik zie dt er geen antwoord is gekomen op je vraag. Bij deze een antwoord; Het stukje op de eerst foto Krijt, lijkt op een Tetra koraal.en geen flabellum deze koraal komt voor in het Mioceen.
De 2e foto, kan je verml uitsluiten, de soort is een kolonievormdend koraal en dat lijkt mij niet het geval.
Gr.Ben.
De 2e foto, kan je verml uitsluiten, de soort is een kolonievormdend koraal en dat lijkt mij niet het geval.
Gr.Ben.
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Nou, het onderste koraaltje lijkt me echt geen kolonievormend koraal, maar een enkelkoraal.
De bovenste lijkt me een Cyclolites.
Misschien moet je Caveman even inschakelen middels een mailtje.
Time fades away (Neil Young)
Antw: Antw: flabellum??
Nou is er toch nog iemand ontwaakt. Cyclolites lijk er ook erg veel op dat wel maar we kunnen het niet checken. trouwens de 2e foto is wel een kolonievormend soort doe maar even Googelen. Ze groeien samen op een bolletje.Spongebob schreef:
Nou, het onderste koraaltje lijkt me echt geen kolonievormend koraal, maar een enkelkoraal.
gr.Ben.
0000000000

Bedankt forumleden voor de antwoorden.
Zijn er 'cyclolites'modellen die zo plat/ovaal zijn?( als in model van foto 2)
De tweede foto was overigens een foto van internet, gevonden bij een determinatiezoektocht, van University of Miami.
Ik voeg nog even een andere foto toe. In een andere brok mergel.
Trachyphyllia heeft doorlopende septen tot over de rand in tegenstelling tot Flabellum. Wat ik niet weet is of deze voorkomen in de Limburgse krijt.
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Jawel hoor. Gewoon Limburg-kenners inschakelenscherven schreef:
....maar we kunnen het niet checken.

Op het gevaar dat je me weer een betweterige professor noemt, denk ik dat je je vergist Ben. Normaal gesproken wordt zo'n "zonnetje" gevormd door slechts één poliep.scherven schreef:
.........trouwens de 2e foto is wel een kolonievormend soort doe maar even Googelen. Ze groeien samen op een bolletje.
gr.Ben.
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
Hoi Tom, trek het je niet aan man. Het moet je ego goed doen wat ik ooit een keer schreef. Het antwoord van jou is juist, gewoon de limburgers inschakelen, als die het niet kunnen zeggen dan word het wel er moeilijk. Maar Flabellum is al een hekele kwestie die komt volgens mij toch echt niet voor in het Krijt. Gr.Ben.
0000000000

Ik krijg nog even geen antwoord van Caveman.
Dit is te vinden bij het Nat.Hist.Museum Maastricht:
http://www.nhmmaastricht.nl/textonly-nl/exp_tk10.htm
Dankzij het tropische klimaat dat gedurende het Krijt in Zuid-Limburg heerste, konden in het ondiepe warme water koralen groeien.
Echte koraalriffen zoals we die kennen in de tegenwoordige tropische zeeën ontstonden echter niet omdat de zee van tijd tot tijd zo goed als droog viel.
Het skelet van een koraaldier bestaat vrijwel altijd uit het goed in water oplosbare mineraal aragoniet.
De fossielen die in de Maastrichtse kalken gevonden worden zijn dan ook altijd de afdrukken van het skelet zelf.
Twee in het Maastrichts Krijt veel voorkomende koralen zijn Diploctenium en Cunnolites, beide solitaire koralen.
De foto komt van:http://www.fossilienzone.at/Seite262.html
Ik ga er dus voorlopig vanuit dat ik met een afdruk van Diploctenium te maken heb. Of......?
[Bewerkt door Sjacob op 19-01-2013 om 01:22 NL]

Spongebob heeft gewoon gelijk!
Het is een Cyclolites, Een Cyclolites cancellata (GOLDFUSS 1826)
Zie ook Grondboor&Hamer 1998 limburgnummer 9B
Vlgs G&H is er nog wel enige discussie over de naam van dit Genus. Sommige denken dat het Cunnolites moet zijn.
Het zijn afdrukken van 1-3 cm grote halfbolvormige koralen die vermoedelijk in de branding of net daaronder hebben geleefd. Hun vorm was geschikt om zich (tijdelijk) vast te hechten op de bodem, verplaatsing zal wellicht mogelijk zijn geweest
[Bewerkt door donckey op 19-01-2013 om 22:35 NL]
donckey
Antw: Antw: flabellum??
donckey schreef:
Spongebob heeft gewoon gelijk!
Het is een Cyclolites, Een Cyclolites cancellata (GOLDFUSS 1826)
Zie ook Grondboor&Hamer 1998 limburgnummer 9B
Vlgs G&H is er nog wel enige discussie over de naam van dit Genus. Sommige denken dat het Cunnolites moet zijn.
Het zijn afdrukken van 1-3 cm grote halfbolvormige koralen die vermoedelijk in de branding of net daaronder hebben geleefd. Hun vorm was geschikt om zich (tijdelijk) vast te hechten op de bodem, verplaatsing zal wellicht mogelijk zijn geweest
[Bewerkt door donckey op 19-01-2013 om 22:35 NL]
donckey