Verslag van het grijze CBN vandaag
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Verslag van het grijze CBN vandaag

Hoi,
Ondanks de grijze luchten, vanaf het strand zag je het monument niet eens, toch een leuke dag gehad. Enige miezerregen moeten voor lief nemen.
Ik heb even snel een paar fotootjes gemaakt met niet al te best licht maar ik vindt het altijd leuk om mensen hun verhaal te lezen en hun foto's te bekijken. Er ligt nog het een en ander te drogen wat ik eventueel later post.
Voor mij was het een goede dag in elk geval. Er was behoorlijk wat te vinden. Ik had nu ook meer tijd omdat ik een hotelletje had gezocht.
Alsof de duvel er mee speelt ben ik weer staande gehouden door de gendarmerie maar hij vond het uiteindelijk wel best. Wederom werd ik er op gewezen dat fossielen zoeken eigenlijk niet mocht. Dit was overigens op de parkeerplaats en toen hij merkte dat ik hem niet begreep zei hij; accord, en iets van fossiles interdit. Ik heb geen gekke dingen gedaan. In het albiaan wat handmatig gezocht en in het cenomaan wat brokken gespleten. Ik ben amper in de buurt van klif geweest.
In het cenomaan vond ik 3 grote afdrukken van Turrilites spec. Allemaal ongeveer 30 cm groot. Helaas alleen de afdrukken. Ik heb nog wel een stuk gevonden. Het viel mij op dat er veel afdrukken waren. Vooral in de horizontale lagen op het strand.
De albiaan-klei lag maar een klein stukje vrij en er was in eerste instantie, dacht ik, niet veel te halen. Na 2 uur zoeken in het grind heb ik toch wat leuke dingen gevonden. Ik ben er in elk geval blij mee. Het meeste was; een stukje van, een enkel sponsje maar het bleek in elk geval de moeite waard. Ik zal morgen op nog wel het een en ander plaatsen.
Groet Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 05-01-2013 om 00:45 NL]
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Verslag van het grijze CBN vandaag
Hoi Walter,
bedankt voor het bericht. Ben nog nooit in CBN geweest, dus ben ik blij voor iedere anvullende informatie. Als dit k&%?=*' weer beter wordt zal ik er op uit gaan – misschien gekombineert met een tourtje langs de Zeelandse kust.
Het blijkt dat je die fotos van de ammos met digitaale effekten bewerkt hebt. Waarom? Ik vind trouwens dat er vele details verdwijnen.
Groeten
Oliver
bedankt voor het bericht. Ben nog nooit in CBN geweest, dus ben ik blij voor iedere anvullende informatie. Als dit k&%?=*' weer beter wordt zal ik er op uit gaan – misschien gekombineert met een tourtje langs de Zeelandse kust.
Het blijkt dat je die fotos van de ammos met digitaale effekten bewerkt hebt. Waarom? Ik vind trouwens dat er vele details verdwijnen.
Groeten
Oliver
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Vooral de ammoniet op foto 4 vind ik erg mooi.
Een vraagje over dat grind: komt dat uit de Gault klei of betreft het een andere laag?
Ik zie in de klei namelijk nooit van die zwarte brokken.
Er is veel verwarring over wat is toegestaan bij fossielen zoeken. Ik heb het wel eens aan Franse zoekers gevraagd, maar die weten het ook niet. Zolang je je tot losse brokken beperkt lijkt mij dat je goed zit. De gendarmerie heeft andere dingen aan zijn hoofd.
Een vraagje over dat grind: komt dat uit de Gault klei of betreft het een andere laag?
Er is veel verwarring over wat is toegestaan bij fossielen zoeken. Ik heb het wel eens aan Franse zoekers gevraagd, maar die weten het ook niet. Zolang je je tot losse brokken beperkt lijkt mij dat je goed zit. De gendarmerie heeft andere dingen aan zijn hoofd.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Verslag van het grijze CBN vandaag
de zwarte fosfaatbrokken komen wel degelijk uit de klei, er zitten 4 lagen in : P3, P4, P5 en P6 (P1 en P2 behoren tot het onder-albiaan en zit niet in de klei). Dit zijn smalle stroken en met al het zand dat er nu ligt moet je geluk hebben dat er wat bloot ligt.sjaak schreef
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Antw: Antw: Verslag van het grijze CBN vandaag
CBN is een natuurgebied en volgens de wet mag er niets verzameld worden : geen fossielen, geen schelpen, geen stenen. Er is echter een tolerant gedoogbeleid. Als er echter een klacht ingediend wordt volgt er strenge controle. Dit was zo in de zomer van 2009; enkele idioten hadden met een riek de kleilaag omgeploegd dit tot groot ongenoegen van een lokale verzamelaar, het gevolg was een dagelijkse controle, met een rugzak en hamer mocht je niet op het strand en de boeten die ze kunnen geven zijn astronomisch : 2500 euro per meegenomen fossiel, in beslagname van je auto en uiteraard ook van de fossielen.sjaak schreef:
groetjes
philippe
- kalootklooier
- Contacteer:
Oef, dan ben ik toch blij dat hij niet te moeilijk deed.
Wat ik vreemd vindt is dat ze dat nergens kenbaar maken. Bij het pad naar strand staat alleen een bord dat het gevaarlijk en verboden is om in de klif te hakken. Daar heb ik begrip voor, geen enkele overheid wil een risico lopen, al waren gisteren verschillende mensen aan het hakken in de klif.
Groet Walter
Wat ik vreemd vindt is dat ze dat nergens kenbaar maken. Bij het pad naar strand staat alleen een bord dat het gevaarlijk en verboden is om in de klif te hakken. Daar heb ik begrip voor, geen enkele overheid wil een risico lopen, al waren gisteren verschillende mensen aan het hakken in de klif.
Groet Walter
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Dank voor de uitleg. Geldt dat verbod alleen voor CBN of voor de hele cote d'opal? Meen dat het gehele gebied nationaal park is.
edit: zie http://www.mincoin.com/php1/wiss.php
"It is forbidden to take fossils from the cliffs at Wissant, Escales and Sangatte under the provisions of the Prefectoral Order of 24 July 1989."
Nog een vraagje van een leek: als foto 4 een gastropode is, wat is dan het verschil tussen een gastropode en een ammoniet? Of is er een diepteverschil?
[Bewerkt door sjaak op 06-01-2013 om 13:49 NL]
edit: zie http://www.mincoin.com/php1/wiss.php
"It is forbidden to take fossils from the cliffs at Wissant, Escales and Sangatte under the provisions of the Prefectoral Order of 24 July 1989."
Nog een vraagje van een leek: als foto 4 een gastropode is, wat is dan het verschil tussen een gastropode en een ammoniet? Of is er een diepteverschil?
[Bewerkt door sjaak op 06-01-2013 om 13:49 NL]
Groet,
Niels
Niels
- kalootklooier
- Contacteer:

Hoi Sjaak, ik denk dat Phil hier van uit gaat omdat er geen sutuurlijnen te zien zijn. Suturen zijn de delen waar een ammoniet is opgebouwd, als ik het goed zeg. Zie ook; http://www.fossiel.net/informatie/glossarium.php
Het hart ligt naar binnen toe dieper. Het heeft in elk geval een hele mooie tekening. Ik twijfel nog of de achterkant ga prepareren.
Foto 1 is een close up van de vermeende gastropode.
Foto 2 en 3 is een deel van een ammoniet, op de sutuurlijnen afgebroken.
Dit moet een forse ammoniet zijn geweest, ca 20 cm minimaal. Worden ze in deze formaten wel eens heel gevonden?
Groet Walter