Gangstelsel ontsloten in groeve Romontbos.
Gangstelsel ontsloten in groeve Romontbos.
Afgelopen week-end werd er tijdens ontginnings werkzaamheden op niveau 2,een gangenstelsel blood gelegd.Op foto 8 zien jullie de datum 1959 ingekerfd in de mergel.
Hier was het eindpunt van de afgravingen.
Verder liepen de overige gangen, allen naar rechts.Dit gangenstelsel loopt volgens mij door tot aan het einde van de nieuwe brug van E-Mail .(Albertkanaal).Dat is een behoorlijke afstand van enkele kilometers.(aftakingen niet mee gerekend).
Zonder ervaring is onderzoek; Zeker af te raden. O.a. door instortingsgevaar,en het snel verdwalen in deze wirwar van gangen.
We zijn oud en wijs genoeg om deze gevaren te onderkennen.
Anderzijds is een vermelding hiervan op zijn plaats.Zeer zeker voor de mensen die meer willen weten over de groeve Romontsbos.
gr Arno
fossiel-hunter Arno
Antw: Gangstelsel ontsloten in groeve Romontbos.
het is niet de eerste keer dat er in romontbos op een gang wordt gestoten, een 10-tal jaar geleden waren er in de westkant ook enkele te zien. Ondertussen is dat stuk groeve verlaten en ligt er een asfaltweg, de ingangen zijn dichtgestopt met grond.
Het is zoals arno zegt bijzonder gevaarlijk om in die grotten te gaan, men kan gemakkelijk verdwalen maar vooral het gevaar voor instorting is groot. Bij het onginnen van de groeve wordt dikwijls springstof gebruikt wat de stabiliteit van die grotten niet ten goede komt.
ik dacht trouwens dat hier iemand op het forum was die zich bezig hield met grottenonderzoek?
Het is zoals arno zegt bijzonder gevaarlijk om in die grotten te gaan, men kan gemakkelijk verdwalen maar vooral het gevaar voor instorting is groot. Bij het onginnen van de groeve wordt dikwijls springstof gebruikt wat de stabiliteit van die grotten niet ten goede komt.
ik dacht trouwens dat hier iemand op het forum was die zich bezig hield met grottenonderzoek?
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik denk idd dat het niet wijs is deze gangen zonder meer te exploreren. Koen is idd amatuer-speleoloog, maar da\'s nog iets anders dan gegraven gangen denk ik zo.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Antw: Antw: Gangstelsel ontsloten in groeve Romontbos.
Dan zijn we al minstens met 2 speleologen hier op het forum.Frederik schreef:
Ik denk idd dat het niet wijs is deze gangen zonder meer te exploreren. Koen is idd amatuer-speleoloog, maar da\'s nog iets anders dan gegraven gangen denk ik zo.
Ik hou me vooral bezig met grot-exploratie van natuurlijke grotten. De grotten die hier vermeld worden zijn door mensen gemaakt maar daarom niet oninteressant. Het komt vaak voor dat daar waar de mergel tegen bijvoorbeeld een karstband aanloopt er natuurlijke grotten zijn. Zonder de ontginning van mergel blijven deze grotten onontdekt. Een voorbeeldje zijn de grotten in de mergelgroeve in Bar-le-Duc (Frankrijk)
Maar ik denk niet dat er in dit geval een kans bestaat op het ontdekken van een natuurlijke grot.
Trouwens die datum 1959 wijst erop dat er vrij recent nog actieviteit is geweest dus misschien is er nog wel informatie te vinden
een startpunt zou kunnen zijn
http://mergelgrotten.pagina.nl/
Dagobert
Dagobert L'Ecluse
Beste mensen
Het betreft hier een restant van de groeve Haesen, die op de grens van Zichen (gemeente Riemst) en Eben Emael (Bassenge) lag. De juiste situering van de groeve is pal onder de nieuwe rotonde van de rondweg rondom de groeve Romont. De groeve is vrij jong, ze werd pas vanaf 1948 ontgonnen. Het bijzondere van de groeve is dat ze niet handmatig werd gezaagd voor de winning van bouwsteen, maar met behulp van een zaagmachine, waarop de eigenaar Haesen octrooi voor had gekregen. Na de winning van kalksteen als bouwsteen was de groeve nog een tijd in gebruik als chamopignonkwekerij. Door de aanleg van de nieuwe rondweg moest ze verdwijnen en werd daartoe door de CBR met pure cement opgevuld. Alleen een klein resterend deel ontsnapte aan dat lot, omdat de CBR van mening was, dat ze de hele groeve zo opgevuld hadden. Bij verdere exploitatie van de dagbouwgroeve Romont stuitte ze op de restanten van de groeve Haesen. Binnenkort zal die ook afgegraven worden en dan is groeve Haesen geschiedenis.
Het restant is overiogens slechts heel klein, nog geen halve hectare, maar het is beslist af te raden het te betreden om dat het bijzonder instabiel is en er dus reeel instortingsgevaar dreigt.
Een publikatie over de geschiedenis van de groeve is in voorbereiding, idem een dia-lezing op een SOK-avond in het Natuurhistorisch Museum te Maastricht.
Mochten er belangstelling zijn voor de publicatie, dan kan men altijd via mij contact op nemen om deze te verkrijgen.
Ton
Het betreft hier een restant van de groeve Haesen, die op de grens van Zichen (gemeente Riemst) en Eben Emael (Bassenge) lag. De juiste situering van de groeve is pal onder de nieuwe rotonde van de rondweg rondom de groeve Romont. De groeve is vrij jong, ze werd pas vanaf 1948 ontgonnen. Het bijzondere van de groeve is dat ze niet handmatig werd gezaagd voor de winning van bouwsteen, maar met behulp van een zaagmachine, waarop de eigenaar Haesen octrooi voor had gekregen. Na de winning van kalksteen als bouwsteen was de groeve nog een tijd in gebruik als chamopignonkwekerij. Door de aanleg van de nieuwe rondweg moest ze verdwijnen en werd daartoe door de CBR met pure cement opgevuld. Alleen een klein resterend deel ontsnapte aan dat lot, omdat de CBR van mening was, dat ze de hele groeve zo opgevuld hadden. Bij verdere exploitatie van de dagbouwgroeve Romont stuitte ze op de restanten van de groeve Haesen. Binnenkort zal die ook afgegraven worden en dan is groeve Haesen geschiedenis.
Het restant is overiogens slechts heel klein, nog geen halve hectare, maar het is beslist af te raden het te betreden om dat het bijzonder instabiel is en er dus reeel instortingsgevaar dreigt.
Een publikatie over de geschiedenis van de groeve is in voorbereiding, idem een dia-lezing op een SOK-avond in het Natuurhistorisch Museum te Maastricht.
Mochten er belangstelling zijn voor de publicatie, dan kan men altijd via mij contact op nemen om deze te verkrijgen.
Ton
Ton Breuls
hallo ton,
dank voor de mooie schets!
en van harte welkom op het forum!
dank voor de mooie schets!
en van harte welkom op het forum!
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Hallo Ton, dat de gangen niet op de gebruikelijke manier waren ontgonnen
was mij al opgevallen.De door jou verkregen info is dan ook van harte welkom.Verder zie ik publicatie omtrent de groeve graag tegenmoet.
m.v.g. Arno
was mij al opgevallen.De door jou verkregen info is dan ook van harte welkom.Verder zie ik publicatie omtrent de groeve graag tegenmoet.
m.v.g. Arno
fossiel-hunter Arno