Draaiend zeef
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Draaiend zeef

Hoi, beste zeefbouwers,
ik zit nog stets aan het piekeren op welke manier een haaientandenzeef vol met basisgrind rugvriendelijk leeg gemakt kan worden (want ook mijn rug is niet meer de stevigste...)
Nu dat ik veel over jullie opmerkingen vanwege mijn hangend zeef nagedacht en veel in verband met zeefbouw in het forum rondgesnuffeld heb, wou ik graag een nieuwe idee met jullie delen: die van een draaiend zeef!
Voorwaarden: geen lassen!
Met de details ben ik nog niet klaar (ijzer zal zeker sterker zijn dan hout maar is moeijlijker te bewerken en ik vraag me af als het zeef makkelijk zou kunnen draaien of beter niet)maar ik wilde je mijn ontwerp toch laten zien.
Misschien hebben jullie zin om hem te bekijken en jullie gedachten met me te delen?
Ik ben benieuwd! Groetjes, Xenina
Antw: Draaiend zeef
Als ik het goed begrijp zou je dus je materiaal "kantelen" om de verschillende korrelgroottes te scheiden?Xenina schreef:
Hoi, beste zeefbouwers,
ik zit nog stets aan het piekeren op welke manier een haaientandenzeef vol met basisgrind rugvriendelijk leeg gemakt kan worden (want ook mijn rug is niet meer de stevigste...)
Nu dat ik veel over jullie opmerkingen vanwege mijn hangend zeef nagedacht en veel in verband met zeefbouw in het forum rondgesnuffeld heb, wou ik graag een nieuwe idee met jullie delen: die van een draaiend zeef!
Voorwaarden: geen lassen!
Met de details ben ik nog niet klaar (ijzer zal zeker sterker zijn dan hout maar is moeijlijker te bewerken en ik vraag me af als het zeef makkelijk zou kunnen draaien of beter niet)maar ik wilde je mijn ontwerp toch laten zien.
Misschien hebben jullie zin om hem te bekijken en jullie gedachten met me te delen?
Ik ben benieuwd! Groetjes, Xenina
Zou dit veel belasting wegnemen denk je? Ik denk dat schudden minder vermoeiend is en niet bepaald meer belastend.. Je moet maar eens beide bewegingen een kwartier aan een stuk uitproberen..
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 20-01-2013 om 18:23 NL]
- Xenina
Antw: Antw: Draaiend zeef
Hoi Gunther,mineraal0 schreef:
Als ik het goed begrijp zou je dus je materiaal "kantelen" om de verschillende korrelgroottes te scheiden?
Zou dit veel belasting wegnemen denk je? Ik denk dat schudden minder vermoeiend is en niet bepaald meer belastend.. Je moet maar eens beide bewegingen een kwartier aan een stuk uitproberen..
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 20-01-2013 om 18:23 NL]
nee hoor, het gaat niet om het schudden van het zeef maar om het weggooien van het doorzochte basisgrind ( vaak massas aan phosphorietknolletjes.)Het zeven zelf zal op gewone manier werken.
Groetjes, Xenina
Als je een schop materiaal in de zeef gooit gaat er zeker al 9/10 of meer rechtstreeks door de mazen verloren.
Ikzelf heb een zeef die rolt over een aantal kleine wieltjes (20mm) . We zeven met ze'n twee, één schept de andere trekt en duwt en als we moe zijn wisselen we. Er kunnen twee zeven onder mekaar, één van 10mm en eentje van 5 mm, als het lukt kunnen we nog een 2 mm. We hebben Zeven van 70X 40 en daar kan heel wat in vooralleer die verzadigd is. Heb nog een zeeftafel van 100X50 met8 zeven met mazen van 15mm tot -1 mm om te spoelen .gaat heel goed , zolang Jeroen geen zeer armen krijgt, maar ik ga er trappers aanzetten, kan hij binnen een paar jaar met de veldrijders mee.
Ikzelf heb een zeef die rolt over een aantal kleine wieltjes (20mm) . We zeven met ze'n twee, één schept de andere trekt en duwt en als we moe zijn wisselen we. Er kunnen twee zeven onder mekaar, één van 10mm en eentje van 5 mm, als het lukt kunnen we nog een 2 mm. We hebben Zeven van 70X 40 en daar kan heel wat in vooralleer die verzadigd is. Heb nog een zeeftafel van 100X50 met8 zeven met mazen van 15mm tot -1 mm om te spoelen .gaat heel goed , zolang Jeroen geen zeer armen krijgt, maar ik ga er trappers aanzetten, kan hij binnen een paar jaar met de veldrijders mee.
Theo
als je er van uit gaat dat je 1 zeef gebruikt,dan is het vanwege je rug te doen.
als je twee zeven tegelijk gebruikt,dan is het niet te doen,want je zal dan toch je bovenste zeef moeten verwijderen om de onderste te bekijken.
die kun je nadien wel omdraaien.
gr
als je twee zeven tegelijk gebruikt,dan is het niet te doen,want je zal dan toch je bovenste zeef moeten verwijderen om de onderste te bekijken.
gr
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
Theo, zou je niet eens een foto van jouw zeef willen maken? Klinkt namelijk erg interessant!Theo schreef:
Als je een schop materiaal in de zeef gooit gaat er zeker al 9/10 of meer rechtstreeks door de mazen verloren.
- Xenina
Ik wil een zeef gebruiken.pangeaman schreef:
als je er van uit gaat dat je 1 zeef gebruikt,dan is het vanwege je rug te doen.
gr
Groetjes, Xenina
Eerste drie foto's zeef die mee op verplaatsing gaat zeer makkelijk.70X40 .
Foto 4-5-6: zeef die in de boomgaard staat er licht water tot naast de zeef voor te spoelen, afmeting 100x50.
Niet denken dat ze onbeschermd staat op de zeef ligt een plaat, zeven zijn wel van hout frame is aluminium buis, plaat aan de zijkant is inox, ze staat wel buiten.
Theo
Interessante constructies! Dank voor de foto's, met name die bovenste ziet er erg handig, maar ook erg zwaar uit(meeslepen, niet het zeven). Ik ga zeker een vergelijkbaar ontwerp overwegen!