Haaien HvH

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mars33
Haaien HvH

Bericht door mars33 » 24 jan 2013, 14:57

Afbeelding

Naar aanleiding van het topic hacken leek het me handig om een nieuwe topic te starten over dit onderwerp. Zie http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=17052 voor de voorgeschiedenis.

Bottomline: we kennen GW tanden en haaienwervels (die van Bram zeker, die van mij nog een beetje een vraagteken, zie foto) van de HvH. Ik welk tijdvak moeten we deze plaatsen? Je zou geneigd zijn om aan het plioceen te denken, echter we kennen vrijwel geen pliocene schelpen van dit deel van de kust (en als die er al zijn wschl geremanieerd). Verder zien de GWs die ik hier voorbij heb zien komen niet sterk gerold uit. Dus ik vroeg me af: waarom niet Eemien?

De GW komt nu tot aan de punt van Bretagne voor (volgens wikipedia) waar een klimaat heerst die denk ik redelijk vergelijkbaar is met ons Eemien (alsmede een vergelijkbare schelpen fauna). Ook de amerikaanse pacifische kust, waar ze veelvuldig voorkomen (bv Golden Gate gebied) heeft nu niet echt warm water (ik spreek hier ook uit ervaring...).

Wat zijn jullie gedachten?

Verder nog even terugkomend op de wervel die ik heb laten zien was ik benieuwd naar de relatie werveldiameter en haailengte. Dit ben ik tot nu toe tegengekomen:

Prionace glauca (blauwe haai): http://users.isr.ist.utl.pt/~pjcro/temp/REFS/LR04.pdf

Carcharhinus leucas: http://journal.nafo.int/35/cruz-martine ... rtinez.pdf

Carcharodon carcharias (GW): "Great White Sharks: The Biology of Carcharodon carcharias" geredigeerd door A. Peter Klimley,David G. Ainley (via google books)

Als ik de door hun gevonden relaties loslaat op mijn wervel (grootste diameter ~37 mm) kom ik op geschatte lengtes van 4,91, 2,95 en 2,37 meter resp waarbij ik moet aantekenen dat de grootste diameter voor de blauwe haai in die studie ongeveer 20 mm was en ook voor Carcharhinus leucas de geextrapoleerde lengte wat groter is dan het grootste exemplaar in hun studie. Maar ik krijg toch de indruk dat (als het een haai was) de lengte bepaald toch zeker 2 meter moet zijn geweest.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

Bram
Antw: Haaien HvH

Bericht door Bram » 24 jan 2013, 15:25

Hallo Marcel,

Mooie uiteenzetting. Eemien is wel eens eerder gesuggereerd, ook hier op het forum (we hebben er onlangs nog een discussie over gehad). Momenteel neig ik ook meer naar Eem.

Ik ga er binnenkort eens mee bezig, naar aanleiding van een interessante vondst van een medeverzamelaar.

Groeten,
Bram

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 24 jan 2013, 15:38

Bram

Bericht door Bram » 24 jan 2013, 15:51

mars33

Bericht door mars33 » 24 jan 2013, 16:02

Die discussie heb ik compleet gemist! Jouw link daarnaar volstaat dus wschl wel...

Nu zelf nog een GW tand van de HvH vinden!

[Bewerkt door mars33 op 24-01-2013 om 16:03 NL]

[Bewerkt door mars33 op 24-01-2013 om 16:42 NL]

-David Bowie-

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 24 jan 2013, 16:48

Ook ik vind dit een hele interessante discussie.
Ik denk dat ik in een vorig topic reeds iets heb gezegd over dit feit. Het lijkt mij dat deze vondsten met enige regelmaat toch gedaan worden, m.a.w. ik heb toch al verschillende GW's van het opgespoten Pleistocene(?) zand zien voorbijkomen. Dat zou willen zeggen dat er toch enige populatie diende te bestaan om zo'n vondstfrequentie te verantwoorden.
Uit het Plioceen zijn zulke vondsten inderdaad veel beter bekend. 't Zou dus zeer interessant blijken mocht het Eemien ook een thuis geboden hebben aan GW's in deze contreien.

Ik vraag me dan ook af of niemand ooit vondsten heeft gedaan in situ? Zijn er zo geen collecties met exacte gegevens in musea?
Zo denk ik bijvoorbeeld aan't Verdronken land van Saefthinge, wat ook vol steekt met Eemien materiaal (al dacht ik dat dit een brakwaterfauna was i.t.t. volledig marien). Er zullen zo toch nog plaatsen (geweest) zijn waar het Eemien bemonsterbaar (geweest) is? Daarom niet in't recente verleden, maar "ooit"...

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

mars33

Bericht door mars33 » 24 jan 2013, 16:57

Bij mijn weten zijn deze nooit in grondboringen gevonden. Die boringen zijn volgens mij vnl bekend van Amsterdam en de buurt van Amersfoort (bij de Eem, uiteraard). Maar er zullen ongetwijfeld verschillen in fauna's zijn geweest tussen deze locaties en afzettingen waar onze kustschelpen vandaan komen. Zo zijn er een aantal schelpen die gevonden worden die een vergelijkbare kleur en conservering hebben als bekende Eemien schelpen, maar niet uit boringen bekend zijn (ik geloof dat Acanthocardia aculeata zo'n voorbeeld is). Verder zijn er geloof ik ook wel wat verschillen tussen de Eemien fauna's van Zuid-Holland en de Waddeneilanden. Het kan dus gewoon zijn dat de GWs niet of nauwelijks op de locaties voorkwamen die we van de boringen kennen. En het kan natuurlijk zijn dat ze toch wel weer zo zeldzaam zijn dat de sample grootte domweg te klein was.

Weet iemand misschien iets van GW tanden van opgespoten terreinen waar Eemien schelpen zijn gevonden? Enige tijd geleden was er een leuk stukje grond bij Nootdorp met behoorlijk wat Eemien materiaal (en zeer geconcentreerd!) maar helaas geen GW tanden.

-David Bowie-

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Haaien HvH

Bericht door SantanaFormatie » 24 jan 2013, 18:42

bram schreef:
Hallo Marcel,

Mooie uiteenzetting. Eemien is wel eens eerder gesuggereerd, ook hier op het forum (we hebben er onlangs nog een discussie over gehad). Momenteel neig ik ook meer naar Eem.

Groeten,
Bram
Hoi,

Ik kan me de discussie nog goed herinneren.
Maar het blijft een interesante hypothese. Mocht je hulp willen of dat iemand meedenkt dan hoor ik het graag.

Een tweede vraag die dan eigenlijk bij me opkomt (vorige keer geloof ik niet in de discussie genoemd) is: waarom vinden we dan alleen de GW?
bram schreef:

Ik ga er binnenkort eens mee bezig, naar aanleiding van een interessante vondst van een medeverzamelaar.

Groeten,
Bram
Ben beniewd om wat voor vondst het gaat.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 24 jan 2013, 19:38

It wasn't me....maar even lekker kort door de bocht, als we intacte GW tanden en wervels is vast het geen basis grind en weet ik het wel....

en dan ook nog dit kaartje: http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00408.html

[Bewerkt door sjaak op 24-01-2013 om 20:19 NL]

Groet,

Niels

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 24 jan 2013, 21:40

Hallo, deze discusie met belangstelling gevolgd. Realiseren we ons wel wat er met een zeespiegel in de miljoenen jaren aan stijging is geweest, ca. 60meter hoger geworden. Wat daar voor krachten bij aan te pas zijn gekomen kunnen we ons niet indenken. Erosie van begin tot het einde (nu).Denk aan rivieren en geulen tijdengebieden , bomen en andere vegetatie. Temperatuurs verschillen (Eemien) enz. We doen het nu af met kan niet zus en kan niet zo. Raadsels zullen er altijd blijven .
Gr.Ben

0000000000

Plaats reactie