cast ter determinatie?
cast ter determinatie?

Tandje gevonden in engeland,
folkestone uit de klei getrokken, origineel staat ergens op het forum.
Op basis van foto laten determineren door nhm in londen.
Hieruit kwam pliosaurus, echter lokale expert bleef met ichtyosaurus schermen. Vervolgens blijft het een discussie met foto's over en weer. 100 procent determinatie blijft dan voor mijn gevoel uit, hoewel ik zelf wel mijn idee erover heb blijft het toch knagen.
Eindelijk heb ik de tijd gevonden om een cast te maken endenk dat ik die eens opstuur.
Op wat luchtbellen na, toch redelijk resultaat. Zelfs subtiele structuur van het enamel is duidelijk te zien op de cast
Wat denken jullie, zou dit soort casts een oplossing kunnen zijn voor de je kan niet van een foto determineren discussie.
Niet alles is geschikt om vlug even een mal van te maken, tegenlossende delen op breekbare fossielen kunnen erg snel beschadigen maar dit soort grappen is goed te doen.
Heb je eenmaal een goeie mal, dan kun je binnen 10 minuten een vrijwel perfecte cast maken met een snel hardende hars.
Zo kan je vlug een aantal casts maken en des gewenst opsturen ter determinatie.
Alleen kleur dat is dan wel een issue.
[Bewerkt door ivok op 25-01-2013 om 13:02 NL]
oeps...
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: cast ter determinatie?
Lijkt me een interessant idee. Mogelijk dat sommige kleine details verloren gaan, dat dan weer wel.
Waar kan je zoiets laten doen, en wat kost zoiets?
Waar kan je zoiets laten doen, en wat kost zoiets?
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
het laten doen is eerder een kwestie van waar krijg je de materialen. En zelf aan de slag
ga uit van een 30euro/kilo voor de mal materialen
en 20 euro per kilo voor giethars
mal maken heb je relatief veel materiaal voor nodig, de aard van dat spul is zo dat je beter iets teveel aan maakt voor je de mal gaat gieten. Dus in mijn geval was dat dik 200g
Om de mal te vullen met giethars... 25g in geval van deze tand.
het is wel een kwestie van gevoel ervoor kweken, net zo als bij prepareren, zo moet je voor de mal wel over vacuum mogelijkheid beschikken, althans HET IS EEN HELE GROTE PRE.
ook kan je de mallen op verschillende manieren maken,
de vorm van deze tand (conisch) zorgde ervoor dat ik hem met beetje lijm en wat stokjes op de rand van een beker kan hangen.
vul de beker tot aan de rand van de tand en drogen maar.
Tand eruiit en voila
een haaientand zou je eerder helemaal ingieten en vervolgens de mal open snijden,
tand verwijderen,
gietkanaal aanbrengen, mal aan elkaar zetten en gieten
je bent continue bezig met positief negatieg tegenlossend grootte.
Vooral de mal maken is een kunst vind ik zelf, echt ingewikkelde stukken heb ik nog niet gedaan
wat betreft details, met het goeie materiaal vrijwel perfect te kopieren
ga uit van een 30euro/kilo voor de mal materialen
en 20 euro per kilo voor giethars
mal maken heb je relatief veel materiaal voor nodig, de aard van dat spul is zo dat je beter iets teveel aan maakt voor je de mal gaat gieten. Dus in mijn geval was dat dik 200g
Om de mal te vullen met giethars... 25g in geval van deze tand.
het is wel een kwestie van gevoel ervoor kweken, net zo als bij prepareren, zo moet je voor de mal wel over vacuum mogelijkheid beschikken, althans HET IS EEN HELE GROTE PRE.
ook kan je de mallen op verschillende manieren maken,
de vorm van deze tand (conisch) zorgde ervoor dat ik hem met beetje lijm en wat stokjes op de rand van een beker kan hangen.
vul de beker tot aan de rand van de tand en drogen maar.
Tand eruiit en voila
een haaientand zou je eerder helemaal ingieten en vervolgens de mal open snijden,
tand verwijderen,
gietkanaal aanbrengen, mal aan elkaar zetten en gieten
je bent continue bezig met positief negatieg tegenlossend grootte.
Vooral de mal maken is een kunst vind ik zelf, echt ingewikkelde stukken heb ik nog niet gedaan
wat betreft details, met het goeie materiaal vrijwel perfect te kopieren
oeps...
- Hieronymus
- Contacteer:
Dank voor de info!
Met 'details' doelde ik bijvoorbeeld op serraties. Wat ik vaak zie bij serraties op bijvoorbeeld haaientanden, is dat deze zich bevinden in een smalle -vaak lichtdoorlatende- band op de mesiale en distale snijranden. Beschadigingen worden soms al eens aanzien voor serraties, bijvoorbeeld, maar deze zijn vaak heel irregulier en gaan ook dieper in het email, voorbij het lichtdoorlatende gedeelte. Zulke eigenschappen zoals translucentie e.d. kan je volgens mij moeilijk repliceren, dat is waar ik op doelde.
Meestal geen vereiste voor een determinatie, maar toch iets waar ik aan dacht.
Niettemin lijkt dit me een heel interessante methode om discussies via e-mail met deskundigen wereldwijd wat gemakkelijker te maken. Zoals al zo vaak is geopperd: het doet toch wat om een stuk echt in je hand te hebben, da's inderdaad veel correcter dan van een foto determineren.
Met andere woorden, knap werk Ivok!
Ga je het opsturen? Indien ja, laat ons zeker de bevindingen van heren deskundigen weten.
Mvg,
Jeroen
Met 'details' doelde ik bijvoorbeeld op serraties. Wat ik vaak zie bij serraties op bijvoorbeeld haaientanden, is dat deze zich bevinden in een smalle -vaak lichtdoorlatende- band op de mesiale en distale snijranden. Beschadigingen worden soms al eens aanzien voor serraties, bijvoorbeeld, maar deze zijn vaak heel irregulier en gaan ook dieper in het email, voorbij het lichtdoorlatende gedeelte. Zulke eigenschappen zoals translucentie e.d. kan je volgens mij moeilijk repliceren, dat is waar ik op doelde.
Meestal geen vereiste voor een determinatie, maar toch iets waar ik aan dacht.
Niettemin lijkt dit me een heel interessante methode om discussies via e-mail met deskundigen wereldwijd wat gemakkelijker te maken. Zoals al zo vaak is geopperd: het doet toch wat om een stuk echt in je hand te hebben, da's inderdaad veel correcter dan van een foto determineren.
Met andere woorden, knap werk Ivok!
Ga je het opsturen? Indien ja, laat ons zeker de bevindingen van heren deskundigen weten.
Mvg,
Jeroen
Rhaetian Lorraine Region
Translucentie kan je inderdaad vergeten.
Je hebt wel transparante harsen, maar dat is toch weer iets anders.
Het is jammer dat ik vergeten ben om losmiddel te gebruiken en dat daardoor de cast mislukt is, anders had ik een mooi staaltje detail kunnen showen....
Je hebt wel transparante harsen, maar dat is toch weer iets anders.
Het is jammer dat ik vergeten ben om losmiddel te gebruiken en dat daardoor de cast mislukt is, anders had ik een mooi staaltje detail kunnen showen....
oeps...
check anders deze maar eens
http://www.geolsba.dk/echinoids/DKKRAE/DK477.html
deense site, heb hem al eens eerder gepost
maar blijft geweldig
http://www.geolsba.dk/echinoids/DKKRAE/DK477.html
deense site, heb hem al eens eerder gepost
maar blijft geweldig
oeps...
- Hieronymus
- Contacteer:
Dat zijn inderdaad haarfijne details op die website! Zeer knap, bewonderenswaardig zelfs.
Bedankt om het te delen.
Bedankt om het te delen.
Rhaetian Lorraine Region
Ivo,
inderdaad knap werk en ik ben akkoord dat het maken van de mal het moeilijkste gedeelte is. Het wordt vooral ingewikkeld bij complexere vormen, die bvb vernauwingen of holtes hebben.
Mogelijks biedt deze cast een betere kans op determinatie in vergelijking met foto's.
Onlangs hoorde ik van nog een meer spectaculaire techniek, die ontwikkeld is in de industrie en de medische wereld en die nu ook gebruikt wordt bij zeer moeilijk te prepareren en waardevolle fossielen.
Men laat in dit geval het fossiel in de matrix zitten, maar neemt een 3D scan met behulp van NMR technologie.
Deze scan wordt dan via een 3D printer omgezet tot een perfecte copie in kunststof van het niet-geprepareerde fossiel.
Lugo
inderdaad knap werk en ik ben akkoord dat het maken van de mal het moeilijkste gedeelte is. Het wordt vooral ingewikkeld bij complexere vormen, die bvb vernauwingen of holtes hebben.
Mogelijks biedt deze cast een betere kans op determinatie in vergelijking met foto's.
Onlangs hoorde ik van nog een meer spectaculaire techniek, die ontwikkeld is in de industrie en de medische wereld en die nu ook gebruikt wordt bij zeer moeilijk te prepareren en waardevolle fossielen.
Men laat in dit geval het fossiel in de matrix zitten, maar neemt een 3D scan met behulp van NMR technologie.
Deze scan wordt dan via een 3D printer omgezet tot een perfecte copie in kunststof van het niet-geprepareerde fossiel.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Ja.... 3d spul is me nog net iets te kostbaar.
Laatst bij een bedrijf zo'n printer gezien, best indrukwekkend en duur
Scannen zal ook niet te betalen zijn (bedoel je mri)
Ik hoop iig dat gieten nog wat meer kan oefenen. Zijn nog wel wat verbeter puntjes. Ik had gedacht omhet als winter activiteit wat meer te oefenen, maar wil ook niet vlotten. Ik heb gewoon niet genoeg materiaal om na te maken. Denk van de zomer eens met een paar man wat spul bij elkaar te zoeken en dan een dagje replica's en/of maken maken
Laatst bij een bedrijf zo'n printer gezien, best indrukwekkend en duur
Scannen zal ook niet te betalen zijn (bedoel je mri)
Ik hoop iig dat gieten nog wat meer kan oefenen. Zijn nog wel wat verbeter puntjes. Ik had gedacht omhet als winter activiteit wat meer te oefenen, maar wil ook niet vlotten. Ik heb gewoon niet genoeg materiaal om na te maken. Denk van de zomer eens met een paar man wat spul bij elkaar te zoeken en dan een dagje replica's en/of maken maken
oeps...