vuursteen
Antw: vuursteen
Hallo Belinda. Vuursteen is niet zeldzaam hier om te vinden. Op het strand van Hoek van Holland en de Zandmotor liggen altijd zeer veel stukken vuursteen. Volgens mij is de buitenste witte laag kalk.
Gr. Rick
Gr. Rick
Hallo Rick,
Dank je wel voor je antwoord. Ik vind de steen erg mooi. Het klinkt gek, voor mij is deze waardevol.
Groet,
Belinda
Dank je wel voor je antwoord. Ik vind de steen erg mooi. Het klinkt gek, voor mij is deze waardevol.
Groet,
Belinda
Antw: Antw: vuursteen
ik hou ook erg van vuursteen, sommige oertijd mensen hebben ze bewerkt, die kan je ook vinden.Belinda schreef:
Hallo Rick,
Groet,
Belinda
Belinda,
vuursteen is inderdaad een heel apart gesteente, waar veel over te vertellen valt.
Zo komt het vrij veel voor in de kalkafzettingen van het Boven-Krijt.
In Belgisch en Nederlands Limburg zijn er talrijke groeven waar deze lagen ontsloten zijn.
Vuursteen in deze lagen ontstond zo'n 70 tot 75 miljoen jaren geleden in de toenmalige Krijtzee.
En het is in feite de neerslag van het opgeloste kiezelzuur, afkomstig van de vele diertjes (zoals o.a.sponzen) uit die Krijtzee.
Deze vuursteen kan ook zeer mooi bewaarde fossielen bevatten, zoals zeeëgels en brachiopoden.
Zoek maar eens in de foto's op deze site.
En zoals al eerder aangehaald werd, werd vuursteen later door onze verre voorouders veelvuldig gebruikt om vuistbijlen, speerpunten, schrapers, e.d. van te maken.
Deze voorwerpen worden nu nog regelmatig gevonden op de Oost-Limburgse akkers.
Als je meer wil weten over vuursteen, kan je al heel veel vinden door te googlen op het woordje "vuursteen".
Lugo
vuursteen is inderdaad een heel apart gesteente, waar veel over te vertellen valt.
Zo komt het vrij veel voor in de kalkafzettingen van het Boven-Krijt.
In Belgisch en Nederlands Limburg zijn er talrijke groeven waar deze lagen ontsloten zijn.
Vuursteen in deze lagen ontstond zo'n 70 tot 75 miljoen jaren geleden in de toenmalige Krijtzee.
En het is in feite de neerslag van het opgeloste kiezelzuur, afkomstig van de vele diertjes (zoals o.a.sponzen) uit die Krijtzee.
Deze vuursteen kan ook zeer mooi bewaarde fossielen bevatten, zoals zeeëgels en brachiopoden.
Zoek maar eens in de foto's op deze site.
En zoals al eerder aangehaald werd, werd vuursteen later door onze verre voorouders veelvuldig gebruikt om vuistbijlen, speerpunten, schrapers, e.d. van te maken.
Deze voorwerpen worden nu nog regelmatig gevonden op de Oost-Limburgse akkers.
Als je meer wil weten over vuursteen, kan je al heel veel vinden door te googlen op het woordje "vuursteen".
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Belinda,dit is dus een vuursteen die door een of ander reden is gespleten.De buitenste laag is een laagje die voorkomt uit de moedersteen en word Cortex genoemd,het is een overgangslaag tussen de matrix in de vuursteen.Een vuursteen komt meestal voor uit het krijt,en word daar gevormd meestal in worm en kreeftengangen,het bestaat hoofdzakelijk uit water,Chemisch gebonden siliciumdioxide of Cryptokrijstalijn.
Ik heb het geluk veel van dit soort vuursteen te bezitten ,maar er zitten dan wel Zee-egels in verborgen.Gr Pascal
Ah Lugo we waren net samen.GR
[Bewerkt door strandjutters op 01-02-2013 om 21:52 NL]
Ik heb het geluk veel van dit soort vuursteen te bezitten ,maar er zitten dan wel Zee-egels in verborgen.Gr Pascal
Ah Lugo we waren net samen.GR
[Bewerkt door strandjutters op 01-02-2013 om 21:52 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo Belinda,ik toog voor de fun wat vondsten uit vuursteen met wat Egeltjes erin.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Belinda,hier nog wat vondsten in vuursteen,eerste foto is rechts een Spons in vuursteen.GR
strandjutters
Dag mensen,
Ik ben momenteel bezig een interessant boek te lezen over vuurstenen werktuigen geschreven door Jaap Beuker, een archeoloog.
Vrij technisch maar een aanrader voor wie meer wil weten over het onderwerp.
Mvg,
Dirk
Ik ben momenteel bezig een interessant boek te lezen over vuurstenen werktuigen geschreven door Jaap Beuker, een archeoloog.
Vrij technisch maar een aanrader voor wie meer wil weten over het onderwerp.
Mvg,
Dirk
Op reis in een van de mooiste avonturen zelf...het leven!
- strandjutters

Hallo Belinda,hier een vuursteen fragment bovenop een kalkzee-egel,eigen prepwerk.GR
Nu ja,mijn vondsten zijn ook bewerkt door een mens,maar dan alleen om het vrij te preppen,en te zien wat erin steekt.GR
Ik heb er zo een tiental Belinda,maar nu heb je een idee van vuursteen met wat erin.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 01-02-2013 om 22:16 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 01-02-2013 om 22:21 NL]
strandjutters