Preparatie Drotops megalomanicus.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Lugo
Been thanked: 65 times
Preparatie Drotops megalomanicus.

Bericht door Lugo » 14 feb 2013, 11:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk, de klus is zo goed als geklaard.
Een kleine twee maanden geleden ben ik begonnen met de preparatie van deze Drotops megalomanicus.
Het beestje komt uit Marokko ( Djebel Issoumour )en stamt uit het Eifeliaan.
Op foto 1 zie je dat het geheel bestaat uit 5 stukken matrix en het overgrote deel van deze trilo zit in het tweede stuk van links. Het meest linkse deel bevat vooral schaaldelen van thorax en pygidium. De kleinere stukken rechts bevatten delen van het cephalon.
De tweede foto toont hoe alles in mekaar past. Het gewicht van deze blok bedraagt 2.95 kg.
Ik ben de preparatie begonnen met het vrijmaken van het rechter thorax gedeelte en het pygidium.( foto 3)
Al snel werd merkbaar dat de calcietader, die zichtbaar was in het ruwe stuk, ook doorliep tot in de trilo, maar dit gaf geen al te grote problemen met het prepareren.
Dit verliep vrij vlot, al was het gesteente rondom deze calcietader veel harder en moeilijker te verwijderen.
Rondom het pygidium daarentegen was de matrix zeer zacht en zelfs korrelig en verweerd.( foto 4)
Daardoor was er ook een lichte beschadiging merkbaar aan de rand van het pygidium.
Eenmaal in de buurt van de calcietader gekomen met prepareren, heb ik de twee volgende stukken ( cephalon-delen) vastgelijmd ( foto 5)
Op deze foto zie je het topje van het cephalon komen piepen ( de schaal ontbreekt en deze zit in het laatste stukje matrix).
Ook is merkbaar dat het rechteroog lichtjes beschadigd is.
Nu kon ik verder de voorste thoraxsegmenten vrijleggen, alsook de occipetale ring ( foto 6 )
Op foto 7 is ook het verste uiteinde van het cephalon al aangebracht en werd het cephalon verder vrijgemaakt.
Dit proces is verder te volgen op foto's 8 en 9.
Het is nu merkbaar dat kleine schaaldeeltjes ontbreken op de plaatsen waar de onderdelen verlijmd werden.
Hoogst waarschijnlijk zijn deze stukjes verloren gegaan bij het openkloppen van deze vondst of bij latere manipulaties.
Ook de glabella is niet zo goed gefossileerd ( gelige matrix) en zels wat verweerd.
De calcietader loopt door tot juist voorbij het linkeroog en hier is de matrix weer zeer hard en bijna versmolten met de schaal van de trilo.
Dat maakte het prepareren een stuk moeilijker en trager.
De volgende stappen zijn het vrijmaken van het linker thoraxgedeelte en het terug aanbrengen van de ontbrekende schaaldelen.

Dit zal ik beschrijven in een volgende posting.

De totale lengte van deze trilo is nu ook goed te meten en zij bedraagt 11,5 cm.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

GdeReijke
Contacteer:
Antw: Preparatie Drotops megalomanicus.

Bericht door GdeReijke » 14 feb 2013, 12:06

Hier kijk ik graag naar :D . Mooi werk!

nestor

Bericht door nestor » 14 feb 2013, 13:38

mooi gedaan Lugo. Benieuwd naar het eindresultaat

De senioribus nil nisi bene

donckey

Bericht door donckey » 14 feb 2013, 16:08

Lugo,

Bedankt dat je dit kunstwerkje laat zien. Knap hoor! :)
Hoeveel uur werk ben je hier ongeveer aan kwijt tot nu toe?

Peter

donckey

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 14 feb 2013, 16:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende opdracht was om de schaaldelen, die afgebroken waren en in het tegenstuk zaten ( foto 2 van de nieuwe reeks) over te brengen op trilo. ( foto 1 )
Zoals duidelijk te zien is gaat het over drie partijen ( het pygidium, de thoraxdelen en een stuk van de occipetale ring en een fragment van het linker oog).
Om het wegprepareren te beperken, besloot ik om zoveel mogelijk matrix met een diamantschijfje weg te slijpen, alvorens over te gaan tot het verlijmen.( was een wijze raadgeving van Frederik)
Op foto 3 zie je het verkleinde blokje, dat de pygidiumschaal bevat en dat op zijn plaats is gelijmd. Dit blokje kan nu weggeprepareerd worden, zodat de aangebrachte schaal op het staartstuk vrij komt . Foto's 4 en 5 laten dit zien.
Hetzelfde proces wordt herhaald met de schaaldelen van de thorax en de occipetale ring.( foto's 6,7 en 8,9).
Hier is te merken dat niet alle schaaldelen meer aanwezig waren. Zoals ik al eerder vermeldde, kunnen deze stukjes verloren zijn gegaan bij het openkloppen van de steen of bij latere manipulaties.

Het eindresultaat is te zien op foto 10, een fors uit de kluiten gewassen ( 11,5cm)trilo in mooi gestrekte houding.

Later ga ik de omliggende matrix nog wat verder afwerken, zodat het geheel beter oogt.
Van het oorspronkelijke blokje van 2.95 kg schiet nog 1.25 kg over. Dus meer dan de helft van de oorspronkelijke matrix is verwijderd.
De totale tijdsinvestering was 105 hr.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 14 feb 2013, 18:44

knap staaltje preparatiewerk. prachtig!

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 14 feb 2013, 19:05

Hallo,inderdaad prachtig prepwerk.GR

strandjutters

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 14 feb 2013, 19:21

....

...
...

...
da's mooi!

ivok

Bericht door ivok » 15 feb 2013, 00:27

Knap werkje weer!

Lekker groot ook en ik de ader die er dwars doorheen loopt heeft ook wel wat

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 15 feb 2013, 09:20

Lugo,

Goed werk! Het resultaat mag er wezen. leuk dat je de tijd hebt genomen om alles zo uitgebreid te documenteren en hier te plaatsen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie