Cadzandzandsteen
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Cadzandzandsteen
Hoi fossiel.netters,
Ik ben nog nooit in/bij Cadzand wezen zoeken, maar heb wel een paar fossielen daarvandaan (gekregen via via).
Hier een Eocene(?) zandsteen met schelpen.
Zie ik daar nu een Megacardita op de kop liggen? Wie helpt?
Ik ben nog nooit in/bij Cadzand wezen zoeken, maar heb wel een paar fossielen daarvandaan (gekregen via via).
Hier een Eocene(?) zandsteen met schelpen.
Zie ik daar nu een Megacardita op de kop liggen? Wie helpt?
Time fades away (Neil Young)
Antw: Cadzandzandsteen
zonder foto? Euhm........ ik nietSpongebob schreef:
Wie helpt?

Nullus finis longius si quod facis delectaris
Antw: Antw: Cadzandzandsteen
aiaiai, altijd dat voetbal hé!Spongebob schreef:
Met een half oog op het (Duitse) voetbal gaat er wel eens iets mis. Sorry!
Hier de foto.....

Geen tandjes gekregen? Schelpen is nt echt m'n ding
groetjes
Aaron
[Bewerkt door Adron op 16-02-2013 om 18:56 NL]
Zou idd om een megacardita kunnen gaan. Komt ie uit Cadzand-Bad, Zwarte Polder of het Zwin? Ik heb zelf het Zwin een zandsteen met daarin een roggentand gevonden. Hierin zitten ook veel oesters en andere schelpen. Maar omdat het een zwinkokkel kan zijn is het denk ik wel eoceen.
Gr. Rick
Gr. Rick
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Spongebob,Inderdaad dit zijn Eocene stenen,dezelfde waar de sponsjes in steken,het zogenaamde glaconietsteen.
Hallo Aaron,wie heeft jouw verteld dat Cadzand Mioceen is?.GR
strandjutters
Antw: Antw: Cadzandzandsteen
euhm, ...... oei nu zit ik in de purreestrandjutters schreef:

de haaientanden daar zijn toch mioceen?
PS: heb je daarstraks gemailt
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Aaron,er ligt overal Eoceen maar op sommige plaatsen ligt er mioceen bij,niet overal zoals in het Zwin,dit is enkel Eoceen.
Ik denk dat voor de monding van de Schelde het Mioceen zich bovenop het Eoceen heeft vergaard.De Sluise Hompels zijn daar een mooi voorbeeld van.Als je verder richting Zeebrugge gaat Vlakte van de Raan dan zie je het Mioceen niet meer verschijnen,en kom je enkel nog Eemien tegen voor de toplaag en Eoceen voor de onderlaag.
De opspuiting van voor het Zwin in de jaren 70 tig komt van de Vlakte van de Raan,de opspuiting die later is gebeurd in Cadzand komt van de Sluise Hompels,ook de opspuiting voor de versteveging van de haven van Zeebrugge komt van de Westkant van de Sluise Hompels,daar zie je dezelfde soorten als in Cadzand,alleen zijn ze veel meer gerold.GR
Ik denk dat voor de monding van de Schelde het Mioceen zich bovenop het Eoceen heeft vergaard.De Sluise Hompels zijn daar een mooi voorbeeld van.Als je verder richting Zeebrugge gaat Vlakte van de Raan dan zie je het Mioceen niet meer verschijnen,en kom je enkel nog Eemien tegen voor de toplaag en Eoceen voor de onderlaag.
De opspuiting van voor het Zwin in de jaren 70 tig komt van de Vlakte van de Raan,de opspuiting die later is gebeurd in Cadzand komt van de Sluise Hompels,ook de opspuiting voor de versteveging van de haven van Zeebrugge komt van de Westkant van de Sluise Hompels,daar zie je dezelfde soorten als in Cadzand,alleen zijn ze veel meer gerold.GR
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Okee, Eoceen, maar nu mijn volgend probleem:
Als die zandsteen Eoceen is en die ene schelp Megacardita, wat moet ik dan met deze schelp? Dat is toch ook een Megacardita en die lijkt me veel minder oud.
Recent kan toch niet bij deze soort?
(handig trouwens als er reclame in de uitzending zit)
Als die zandsteen Eoceen is en die ene schelp Megacardita, wat moet ik dan met deze schelp? Dat is toch ook een Megacardita en die lijkt me veel minder oud.
Recent kan toch niet bij deze soort?
(handig trouwens als er reclame in de uitzending zit)
Time fades away (Neil Young)