Vier verschillende steensoorten die ik wil determineren

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
zaynit
Vier verschillende steensoorten die ik wil determineren

Bericht door zaynit » 19 feb 2013, 11:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat middelste steentje onder is ongeveer 4 cm. In m'n enthousiasme vergeten er een muntje of lineaal naast te leggen toen ik gisteren de foto's maakte, vers van het strand.

Dat grote, rozige stuk steen is aan een kant heel glad en glooiend. Lijkt aan de binnenkant wel zout, maar is het niet. Het lijkt te 'schilferen' of af te bladderen, maar met m'n nagels kan er verder niks mee.

Dat groenige, platte ding rechts op eerste 2 foto's is misschien leisteen.

De patronen in die kleintjes vind ik opvallend. Wat betekenen die witte banen of banden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik hoop een volgende keer wat meer gelezen te hebben in de inleidende boeken

GdeReijke
Contacteer:
Re: Vier verschillende steensoorten die ik wil determineren

Bericht door GdeReijke » 19 feb 2013, 23:14

Die witte 'aders' zijn van kwarts of calciet. De steen linksonder op de onderste foto kan ik zo wel determineren als een kwartsiet. Vaak is dat zandsteen die onder invloed van hoge temperatuur en druk 'metamorf' geworden is. De ader is gevormd doordat kwartsdeeltjes (waaruit zand, en zandsteen dus ook, meestal voor een groot gedeelte bestaat) tijdens de metamorfose zijn samengetrokken en zich allerlei wegen hebben gebaand door het omringende gesteente.

Onder andere de vindplaats van de gesteenten kan veel vertellen over wat de samenstelling zou kunnen zijn. Heb je ze allemaal op één plek gevonden?

zaynit
Re: Vier verschillende steensoorten die ik wil determineren

Bericht door zaynit » 20 feb 2013, 08:07

Bedankt voor je reactie, zeer informatief en leuk om te weten. Alles op één plek gevonden: binnen een straal van 10 à 20 meter aan de rand van de Zandmotor bij eb.

Plaats reactie