Tanden van welk dier?
Tanden van welk dier?

Goede orgen,
Ik ben nieuw hier en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb deze tanden gevonden in het water aan het strand in Enkhuizen Noord-Holland.
Heeft iemand van jullie enig idee van welk dieren dit zou kunnen zijn geweest?
En welke leeftijd deze tanden zouden kunnen hebben. Ze zijn behoorlijk tot helemaal zwart gekleurd. En voelen erg glad aan.
Ik hoop dat jullie iets meer weten.
Bij voorbaat dank.
Antw: Tanden van welk dier?
hallo,
welkom op het forum!
Kiezen en botten is niet echt m'n ding maar ze zien er fossiel uit. Dit betekend dat ze minstens 10 000 jaar oud zijn. Waarschijnlijk nog veel ouder. Het zijn wel niet allemaal kiezen/tanden. Nummer 3,4 en 5 bijvoorbeeld lijken mij eerder slagtanden of horens.
Je zou deze best conserveren om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen.
Wel leuke vondsten!
groetjes
Aaron
welkom op het forum!
Kiezen en botten is niet echt m'n ding maar ze zien er fossiel uit. Dit betekend dat ze minstens 10 000 jaar oud zijn. Waarschijnlijk nog veel ouder. Het zijn wel niet allemaal kiezen/tanden. Nummer 3,4 en 5 bijvoorbeeld lijken mij eerder slagtanden of horens.
Je zou deze best conserveren om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen.
Wel leuke vondsten!
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
hallo,
hier een oud topic die je mss kan helpen met het conserveren :http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 996#151692
groetjes
Aaron
hier een oud topic die je mss kan helpen met het conserveren :http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 996#151692
groetjes
Aaron
Adron, Bedankt voor het verwelkomen en je antwoord,
Ja erg leuke vondst zeker omdat ze zo voor het oprapen lagen. Toch leuk om zo iets ouds op deze wijze te vinden. nu nog proberen te achter halen welk dier het is.

Groet
Maarten
Ja erg leuke vondst zeker omdat ze zo voor het oprapen lagen. Toch leuk om zo iets ouds op deze wijze te vinden. nu nog proberen te achter halen welk dier het is.

Groet
Maarten
hallo Maarten,
er zitten hier genoeg bottenkenners. Je zult ze wel een naam kunnen geven. Volgens mij is de eerste een fragment van een mammoetkies. Ben het wel niet zeker
groetjes
Aaron
er zitten hier genoeg bottenkenners. Je zult ze wel een naam kunnen geven. Volgens mij is de eerste een fragment van een mammoetkies. Ben het wel niet zeker
groetjes
Aaron
De eerste lijkt me een kies van een herbivoor. Kun je foto's van de kauwvlakken maken? Dan is het wat duidelijker om welke dieren het gaat.
Gr. Rick
Gr. Rick

--------------------------------------------------------------------------------
De eerste lijkt me een kies van een herbivoor. Kun je foto's van de kauwvlakken maken? Dan is het wat duidelijker om welke dieren het gaat.
Gr. Rick
Hoi Rich hierbij de foto,s met de kauwvlakken. hopelijk zegt het jou iets?
Met groet,
Maarten
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Maarten,ik denk dat de twee laatste die je toond het de andere kant moet zijn,dit is de wortel.GR
strandjutters

Hallo Maarten,ik denk dat de twee laatste die je toond het de andere kant moet zijn,dit is de wortel.GR
Ja dat zou je denken maar dat is één en de zelfde tand.
De eerste is zeker van een herbivoor dat zie je aan de plooien http://natuurinformatie.nl/nnm.dossiers ... 04848.html. Van de tweede kies weet ik het niet. Kun je een foto van recht erboven nemen? De langwerpige is denk ik een snijtand...van wat? Geen idee? Dat weten de echte kenners vast wel.
Gr. Rick
Gr. Rick